maanantai 6. tammikuuta 2014

TANGON TARKOITUS 1/4 - Temppurata vai tulkintapolku?


Kysymys ”mitä tango on?” voi tuottaa monenlaisia vastauksia, siinä missä kysymys ”mitä elämä on?” Kummatkin ovat jollekin yhtä ja toiselle toista  ̶   ja näkemykset voivat olla kaukana toisistaan. Tangoon ihoastuneiden, Buenos Airesissa toistuvasti käyneiden tai sinne pysyvästi asettuneiden kirjoittamissa kirjoissa on kuitenkin ratkaiseva samanlaisuus: lähes poikkeuksetta he kuvaavat tangokokemustaan ”matkaksi”.  
Sana matka viittaa saapumiseen vaihtuviin maisemiin, uusien rastien löytämiseen, vastakohtana yhdelle pysäkille jämähtämiseen. Mutta minkälaisia rasteja on löydettävissä ”tangomatkan” varrelta? Kun tätä kirjoitan (2014) oma kokemukseni rajoittuu  kahteen rastiin, josta ensimmäisen nimi voisi olla Kuviorasti.

Neljän harrastusvuoden jälkeen saavuin mielestäni jonkinlaiselle kakkosrastille, jonka voisin nimetä Tulkintarastiksi. Ihmetellen ihastelen tätä uutta maastoa.  En väitä tuntevani tätä rastia vielä kovinkaan hyvin, paljolti vasta kuulopuheiden tasolla, mutta haluan kuitenkin muistuttaa sen olemassaolosta – ja tärkeydestä.


TEMPPURATA?
Tanssimenneisyyteeni liittyy kokemuksia monista tansseista, kuten lattaritanssit, Jive, Fusku ja Bugg,  joissa runsas kuvioaineisto on keskeistä ”hyvän tanssijan” imagossa. Monista swing-tansseista onkin tarjolla erillisiä ”kuviopäiviä”. Tässä ei ole mitään pahaa, mutta meistä tanssijoista tulee helposti ”kuvio-fiksoituneita” ja alamme keskittyä siihen, että mahdollisimman monet, usein tasoomme nähden turhan vaativat kuviosarjat saadaan ”vietyä läpi”.
Myös Argentiinalaisen tango opiskeluun kuuluu toki erilaisiin askelkuvioihin tutustumista ja niiden harjoittelua oppitunneilla ja prácticoissa. Vaativan tanssikuvion osaavasta, tyylikkästä suorituksesta toki nauttivat sekä tekijät että näkijät. Mutta!   ̶   huomasitko (etkä hätkähtänyt?), että äsken käytin sanaa suorituksesta. Käsi sydämelle, sitäkö tango on --- kuvioiden suorittamista?


TULKINTAPOLKU!

“Do not use the follower for dancing ´your tango´, use the music to create her a tango!” (Lucas di Giorgio). ”When you are are a beginner, your thoughts are on the floor, but later you should lift them up, to the music” (Gustavo Sabá). Tangomusiikki on ehtymätön inspiraation, yllätysten ja myös syvien tunteiden lähde. Ja tämä musiikki ei lopu kesken. Tangon kultaisina 1940-luvun vuosina Buenos Airesissa toimi 600 orkesteria, ja levyjä valmistui 3 kpl/päivä! Tanssijoita inspiroivaa musiikkia on luotu meidän päiviimme asti, ja tehdään edelleen.
Tanssija voi leikitellä rytmikkään musiikin aksenteilla tai viivyttää liikettä leijailemaan tunteellisen viulusoolon mukana - minkä tahansa kuvion kohdalla! Kun tähän leikkiin ryhtyy, huomaa että musikaalisesti tanssiminen ei ole kiinni laajasta kuviovalikoimasta. Jo pelkkässä tangokävelyssä voi muuntaa askelrytmiä musiikin mukaan hyvin monella tapaa. Kirjassa Tango Tanzen in Buenos Aires (1) kerrotaan monen kokeneen milongueron karsineen kuviovalikoimansa minimiin, jopa vain viiteen askelsarjaan, yhden heistä todetessa ”Liikaa kuvioita käyttäessä kadottaa rytmin”.


OPPIMATERIAALIA

”Musiikkiin tanssiminen” on toki helpommin sanottu kuin tehty asia, mutta tangomusiikin rakenteeseen tutustuminen ja eri orkesteriden repertuaarin tutkiskelu auttaa asiaa. Niin Buenos Airesin kuin Keski-Euroopan opetustarjonnasta löytyy asiaan johdattavia kursseja nimikkeellä ”Musicality”, ja vastaavia on järjestetty myös Suomessa.

Tangomusiikin rakenteeseen ja rytmiikkaan johdatavan, argentiinalaisen muusikon ja tanssijan Joaquín Amenábarin kirjoittaman kirjan Tango – Let´s Dance To The Music! liitteenä on mainio kokoelma tangomusiikkia ja harjoitustehtäviä, joskin kirjoittajan näkemys ”tanssin musikaalisuudesta” on hieman suppea, ja liityy siis lähinnä tanssiaskelten rytmitykseen.



          
Joissakin DVD-opetussarjoissa on muusiikintulkintaan keskittyviä osia. Hyvä esimerkki on mielestäni Alex Krebsin videosarjassaan julkaisema osa Musicality.



Innostavasti, joskin turhan monisanaisesti, puolestaan ruotii erityyppiseen musiikkin tanssimista Georgina ja Oscar Mandagaranin levykaksikko ”Rhythmic style of tango / Romantic style of tango”.

Yllä mainittujen oppimateriaalien tuottajien internetosoitteet ovat joaquinamenabar.com, tangoberretin.com, sekä tangodebuenosaires.com.                                             

LOPUKSI

Tien löytäminen ”musiikin sisään”, ja löydösten tuominen tanssiliikkeisiin, on kenelle tahansa pitkä – mutta antoisa –  matka.
                                                                    
VIITE

(1) Christensen M.: Tango tanzen in Buenos Aires. Reise Know-How Verlag, Bielefeld, 2005.