Kysymys ”mitä tango on?” voi tuottaa monenlaisia vastauksia, siinä missä kysymys ”mitä elämä on?” Kummatkin ovat jollekin yhtä ja toiselle toista ̶ ja näkemykset voivat olla kaukana toisistaan. Tangoon ihoastuneiden, Buenos Airesissa toistuvasti käyneiden tai sinne pysyvästi asettuneiden kirjoittamissa kirjoissa on kuitenkin ratkaiseva samanlaisuus: lähes poikkeuksetta he kuvaavat tangokokemustaan ”matkaksi”.
Sana matka viittaa saapumiseen vaihtuviin
maisemiin, uusien rastien löytämiseen, vastakohtana yhdelle
pysäkille jämähtämiseen. Mutta minkälaisia rasteja on löydettävissä
”tangomatkan” varrelta? Kun tätä kirjoitan (2014) oma kokemukseni rajoittuu kahteen rastiin, josta
ensimmäisen nimi voisi olla Kuviorasti.
Neljän harrastusvuoden jälkeen saavuin mielestäni jonkinlaiselle kakkosrastille, jonka voisin nimetä Tulkintarastiksi. Ihmetellen ihastelen tätä uutta maastoa. En väitä tuntevani tätä rastia vielä kovinkaan hyvin, paljolti vasta kuulopuheiden tasolla, mutta haluan kuitenkin muistuttaa sen olemassaolosta – ja tärkeydestä.
Neljän harrastusvuoden jälkeen saavuin mielestäni jonkinlaiselle kakkosrastille, jonka voisin nimetä Tulkintarastiksi. Ihmetellen ihastelen tätä uutta maastoa. En väitä tuntevani tätä rastia vielä kovinkaan hyvin, paljolti vasta kuulopuheiden tasolla, mutta haluan kuitenkin muistuttaa sen olemassaolosta – ja tärkeydestä.
TEMPPURATA?
Tanssimenneisyyteeni liittyy kokemuksia
monista tansseista, kuten lattaritanssit, Jive, Fusku ja Bugg, joissa runsas kuvioaineisto on keskeistä ”hyvän
tanssijan” imagossa. Monista swing-tansseista onkin tarjolla erillisiä
”kuviopäiviä”. Tässä ei ole mitään pahaa, mutta meistä tanssijoista tulee
helposti ”kuvio-fiksoituneita” ja alamme keskittyä siihen, että mahdollisimman monet,
usein tasoomme nähden turhan vaativat kuviosarjat saadaan ”vietyä läpi”.
Myös Argentiinalaisen tango
opiskeluun kuuluu toki erilaisiin askelkuvioihin tutustumista ja niiden
harjoittelua oppitunneilla ja prácticoissa. Vaativan tanssikuvion
osaavasta, tyylikkästä suorituksesta toki nauttivat sekä tekijät että näkijät. Mutta! ̶ huomasitko (etkä hätkähtänyt?), että äsken
käytin sanaa suorituksesta. Käsi sydämelle, sitäkö tango on --- kuvioiden
suorittamista?
TULKINTAPOLKU!
“Do not use the follower for dancing ´your
tango´, use the music to create her a tango!” (Lucas di Giorgio). ”When you are are a beginner, your thoughts
are on the floor, but later you should lift them up, to the music” (Gustavo
Sabá). Tangomusiikki on ehtymätön inspiraation, yllätysten ja myös
syvien tunteiden lähde. Ja tämä musiikki ei lopu kesken. Tangon kultaisina
1940-luvun vuosina Buenos Airesissa toimi 600 orkesteria, ja levyjä valmistui 3
kpl/päivä! Tanssijoita inspiroivaa musiikkia on luotu meidän päiviimme asti, ja
tehdään edelleen.
Tanssija voi leikitellä rytmikkään
musiikin aksenteilla tai viivyttää liikettä leijailemaan tunteellisen viulusoolon mukana - minkä tahansa kuvion kohdalla! Kun tähän leikkiin ryhtyy, huomaa että musikaalisesti
tanssiminen ei ole kiinni laajasta kuviovalikoimasta. Jo pelkkässä
tangokävelyssä voi muuntaa askelrytmiä musiikin mukaan hyvin monella tapaa. Kirjassa
Tango Tanzen in Buenos Aires (1) kerrotaan
monen kokeneen milongueron karsineen kuviovalikoimansa minimiin, jopa vain
viiteen askelsarjaan, yhden heistä todetessa ”Liikaa kuvioita käyttäessä
kadottaa rytmin”.
OPPIMATERIAALIA
”Musiikkiin tanssiminen” on toki helpommin sanottu kuin tehty asia, mutta tangomusiikin rakenteeseen tutustuminen ja eri orkesteriden repertuaarin tutkiskelu auttaa asiaa. Niin Buenos Airesin kuin Keski-Euroopan opetustarjonnasta löytyy asiaan johdattavia kursseja nimikkeellä ”Musicality”, ja vastaavia on järjestetty myös Suomessa.
Tangomusiikin rakenteeseen ja rytmiikkaan johdatavan, argentiinalaisen muusikon ja tanssijan Joaquín Amenábarin kirjoittaman kirjan Tango – Let´s Dance To The Music! liitteenä on mainio kokoelma tangomusiikkia ja harjoitustehtäviä, joskin kirjoittajan näkemys ”tanssin musikaalisuudesta” on hieman suppea, ja liityy siis lähinnä tanssiaskelten rytmitykseen.
OPPIMATERIAALIA
”Musiikkiin tanssiminen” on toki helpommin sanottu kuin tehty asia, mutta tangomusiikin rakenteeseen tutustuminen ja eri orkesteriden repertuaarin tutkiskelu auttaa asiaa. Niin Buenos Airesin kuin Keski-Euroopan opetustarjonnasta löytyy asiaan johdattavia kursseja nimikkeellä ”Musicality”, ja vastaavia on järjestetty myös Suomessa.
Tangomusiikin rakenteeseen ja rytmiikkaan johdatavan, argentiinalaisen muusikon ja tanssijan Joaquín Amenábarin kirjoittaman kirjan Tango – Let´s Dance To The Music! liitteenä on mainio kokoelma tangomusiikkia ja harjoitustehtäviä, joskin kirjoittajan näkemys ”tanssin musikaalisuudesta” on hieman suppea, ja liityy siis lähinnä tanssiaskelten rytmitykseen.
Joissakin DVD-opetussarjoissa on muusiikintulkintaan keskittyviä osia. Hyvä esimerkki on mielestäni Alex Krebsin videosarjassaan julkaisema osa Musicality.
Innostavasti, joskin turhan monisanaisesti, puolestaan ruotii erityyppiseen musiikkin tanssimista Georgina ja Oscar Mandagaranin levykaksikko ”Rhythmic style of tango / Romantic style of tango”.
Yllä mainittujen oppimateriaalien tuottajien internetosoitteet ovat joaquinamenabar.com, tangoberretin.com, sekä tangodebuenosaires.com.
LOPUKSI
Tien löytäminen ”musiikin sisään”, ja löydösten tuominen tanssiliikkeisiin, on kenelle tahansa pitkä – mutta antoisa – matka.
Tien löytäminen ”musiikin sisään”, ja löydösten tuominen tanssiliikkeisiin, on kenelle tahansa pitkä – mutta antoisa – matka.
VIITE
(1) Christensen M.: Tango tanzen in Buenos Aires. Reise Know-How Verlag, Bielefeld, 2005.
(1) Christensen M.: Tango tanzen in Buenos Aires. Reise Know-How Verlag, Bielefeld, 2005.