perjantai 4. huhtikuuta 2014

TANGON TARKOITUS 3/4 – Itsensä löytämistä?


Sitaatti : “Tango connects us with everyone and above all with our selves” (Argentiinalainen huipputanssija Pancho Martínez Pey).Minun alleviivaukset.
Siinä yksi esimerkki lausumista jollaisiin törmää toistuvasti, etenkin Argentiinassa. Niissä vihjataan, että argentiinalaista tangoa harrastaessamme voimme löytää minäämme uusia yhteyksiä - mutta mitä ja miten? En ole asiantuntija, mutta kokoamalla kuulemiani ja lukemiani ajatusten sirpaleita, ja lisäämällä niihin hitusen omaa kokemusperää, yritin muotoilla joitakin vastauksia.

LUOVUUS-LÖYDÖKSIÄ
“Tän koreografian kanssa mä voin olla mä”. Näillä sanoilla nykytanssija Elina Pirinen kuvaab vapauttavan kokemuksensa kun hän alakouluikäisenä, siihen asti klassista balettia harrastaneena, näki nykytanssin esityksen ja ihastui sen vapautuneisuuteen.  
Moni on lava- tai kilpatanssin (ballroom) harrastamisen jälkeen päätynyt argentiinalaiseen tangoon, viehättyen sen vapaudesta ja ilmaisun rikkaudesta. On laskettu, että argentiinalaisessa tangossa voi erottaa 3600 kuviota (Sabá)c. Jo jatkotason tanssija oppii improvisoimaan tanssiinsa askelyhdistelmiä, joita ei ole hänelle opetettu – siis olemaan luova!
Luovuusaspekti poikkeaa kilpatanssijan koreografia-muottiin lukitusta roolista, mutta myös lava- ja swingtansseista, joissa jatkotason harrastaja toistaa ehkä pariakymmentä standardoitua “muuvia”.

FYYSISEN MINÄN LÖYDÖKSIÄ
Sitaatti: ”Christer, forget the tango-chip in your head . . . it is YOU that is dancing!” (Lucas di Giorgio, ryhmätunnilla Buenos Airesissa,  joulukuulla 2013).d
Kehominuus mudostaa minuuden perimmäisen tason (Vuorinen)e . Mutta kuinka tuttua kaikille tanssikurssilaisille onkaan tunne, että uuden kuvion liikkeet ovat “vaikeita” ja kehollemme vieraita. Ja silloinkin, kun olemme jonkin kuvion n.s. oppineet, se helposti edelleen edustaa annetun ohjeen “toteuttamista”, ei omaa luonnollista liikkumista. Kaikissa tansseissa toki pyritään mahdollisimman fysiologisiin liikkeisiin, mutta väitän, että argentiinalaisessa tangossa se luonnollisimmin saavutettaessa. Nyt ei puhuta Tango Nuevosta, eikä varsinkaan Show-tangosta. Puhtuaan perinteisessä abrazossa tanssittavasta Tango Salónista, johon ei kuulu riuhtovia tai muulla tavoin yliampuvia liikkeitä.
Miten päästä irti “opetetun toistamisesta” ja sulattaa tanssi osaksi kehominuuttamme? Tätä tavoitetta edistäviä harjoitteita sisältävät esimerkiksi Alexandertekniikka, Eutonia-metodi sekä tanssijoille tarkoitettu Body Avareness Method for Tango, eli Bam-Go-Tango. Tätä opettaa Buenos Airesissa sen kehittäjä, tanssija Marcela Trapé, joka on ollut kirjoittamassa menetelmästä myös kirjan.f
 
Body Awareness Method tangotanssijoille  f)

Marjut ja minä kävimme vuonna 2012 Marcelan ja hänen kumppaninsa Mario Ferraron yksityistunneilla heidän studio-koti kombinaatissaan. Niiden aikana teimme, rentouttavien esiharjoitusten ohella, erilaisia yksittäis- ja pariharjoituksia. Mieleenpainuva oli yksinharjoitus jossa “ei kävellä”, vaan “let your body float in the space”. Marcelan arvostusta kuvastaa oppilaslistan monet kuuluisat tangotanssijat ja opettajat. Kirjan tilaushinta postikuluineen on 35 USD. Kirjan lukemalla saa menetelmästä kuitenkin vain päällipuolisen kuvan, sillä henkilökohtainen ohjaus on tässäkin opetuksessa kaiken a ja o.

PSYYKKISEN MINÄN LÖYDÖKSIÄ
Tanssikurssille mentäessä, varsinkin sille ensimmäiselle, joutuu minäkuva koetukselle. Ujoilla tai muuten minäkuvaltaan hauraalla tämä on tuttu tunne. Minäkuvan kolahdusvaara on kuitenkin  suurin sille, joka tulee tanssin maailmaan  korkeilla ennakkoajatuksilla omista lahjoistaan. Kaikkihan nimittäin olemme uusien liikeratojen äärellä kömpelyksiä - joitakin tanssin erityislahjakkuuksia lukuunottamatta, joita lienee hyvin harvassa. Kuitenkin “ihminen voi jäsentää tietoista minäkäsitystään monin tavoin omien toiveidensa ja päähänpistojensa mukaan”.e Sama asiantuntija toteaa lohdullisesti, että “Jukolan veljesten lukemaan oppiminen - niin narsistisesti koetteleva kuin se olikin Juhanille ja Timolle - antaa ihmisen kehitysvoismasta kauniin esimerkin”.  Ja jos taas minäkuvamme on ollut vähättelevä, saatamme tanssissa koetun onnistumisen kautta kohentaa sitä. Kaiken kaikkiaan,  voimme siis  “kalibroida” minäkuvaamme.
Minäkuvan (eli koetun minuuden) ohella ihmisellä katsotaan olevan myös minuuskuva (eli idealiminuus), joka on yksilön näkemys siitä, minkälainen hän pystyisi olemaan (esimerkisi ahkerasti harjoittelemalla). Minäkuvan ja minuuskuvan välinen ero kannustaa meitä kehittämään itseämme ja ilmenee kilpailuviettinä. Jos minuuskuva kuitenkin on viritetty epärealistisen korkealle, päämäärän tavoittelusta tulee tappioden kierre, joka syö tekemiseltä ilon ja nautinnon. Jos tällaisessa tilanteessa osaamme tinkiä ideaaliminuudesta, voimme saavuttaa “identtisyyden itsemme kanssa” e -  ja alkaa nauttia tanssistamme!  
Tanssista nauttimista   g)
                                                   
 Myös haitallisista tunnereaktioista eroon oppiminen edesauttaa tanssista nauttimista - ja parantaa liikekieltämme. “Väärin menneeseen kuvioon” reagoi helposti harmistumisella. Tämä tunnereaktio ei ainoastaan syö tanssimisen iloa, vaan siihen liittyy myös vaistomainen kehonkielinen ilmaisu (vartalon jäykistyminen ja/tai kannatuksen herpaantuminen, tms), joka huonontaa tanssin fyysistä puolta.
Koska argenttinalaisessa tangossa ei ole vakioituja kuvioita, ei ole myöskään olemassa “vääriä kuvioita”. Viejän on turhaa harmistua siitä, että seuraaja reagoi vientiin “väärällä” liikkellä. Tuloksena vain oli toisenlainen kuvio, joka saattoi olla yhtä “hyvä”. Argentiinalaisen tangon kuuluukin opettaa meitä viejiä kuuntelemaan herkästi partnerimme liikereaktioita - ja mukautumaan tilanteisiin joustavasti.  Tango voi siis kehittää henkistä (ja fyysistä) joustavuuttamme.
Kurssitilanteissa voisi suhtautua omiin mokiin suopeasti, ellei peräti innostuneesti, kuten amerikkalainen orkesterinjohtaja ja musiikinopettaja Benjamin Zander pyrkii kasvateilleen opettamaan. Tätä asennetta voi perustella sillä, että juuri osaamisensa rajoilla harjoitellessa tapahtuu oppimista. Jos harjoituksessasi ei satu virheitä, et ole osaamisesi rajoilla - etkä siis tehokkaasti oppimassa. Suhtautu­kaamme siis vikatikkeihimme hieman rennommin - ja iloitkaamme mokistamme!
 
Opettaja neuvoo iloitsemaan mokauksista    e)
LOPUKSI
Meillä jokaisella on uniikki tapa olemassaolomme kokemiseen. Blogin lukijalla voi olla viisaampia ajatuksia kuin tässä esitetyt, kenties päinvastaisiakin. Vastaansanomatonta on kuitenkin, että argentiinalaisen tangon mukanaan tuomista minän kehitysvaikutuksista on runsaasti todistajalausuntoja. Olkaamme niille vaikutuksille avoimia!
VIITTEITÄ
a) Tanssija Pancho Martínez Peyn haastattelu El Tangauta-lehden 2013 lokakuun numerossa.
b) Nykytanssija Elina Pirisen haastattelu Yle Radio 1:ssä, lauantaina 8.2.2014 klo 8:05-8:35.
c) Gustavo Benzercy Sabá: Embracing Tango, 2. painos 2007, sivulla 122.
d) Lucas Di Giorgion kotisivu: www.luctango.blogspot.com
f) Marcela Trapén kotisivu:  http://bodyawarenessmethod.blogspot.com.ar/
e) Mokariemukuva on videosta http://www.youtube.com/watch?v=8bJNw91QyyM. Pidempi versio kyseisestä esityksestä löytyy Mikko Ahosen linkistä Abrazon keskustelupalstan aiheen “Miksi ihmiset lopettavat tangon” alta.  Mikolle kiitos Zanderin löytymisestä!