keskiviikko 16. marraskuuta 2016

OSVALDO PUGLIESE − Tangon punainen neilikka



Michael Lavocah: Tango Masters: Osvaldo Pugliese
Milonga Press, 2016.

Tämän lähes kolmesataasivuisen kirjan kohderyhmäksi sopii parhaiten argentiinalaisten tangojen aktiivista kuuntelua/soittamista harrastavien ihmisten joukko, tanssivat he sitten tangoa tai eivät. Keskiverto-tanssijalle tämä detaljirikas opus lienee liian iso pala haukattavaksi. Hänelle voi sen sijaan lämpimästi suositella Lavocachin aikaisempaa kirjaa (1) , jossa Pugliesesta selviää seitsemällä sivulla ja saa kaupan päälle tietoa parista kymmenestä muusta orkesterista!


KANNATTIKO LUKEA?

Mitä arvoa uuden Pugliese-kirjan lukemisella oli tämän kirjoittajalle − joka pitää Pugliesen musiikista (joskaan ei kaikesta), on lukenut edellä mainitun aikaisemman kirjan ja omistaa seitsemän CD-levyllistä Pugliesen musiikkia?  No, kirjan musiikkianalyyseistä sain ehkä jonkin verran lisäainesta Pugliesen soiton ominaislaadun hahmottamiseen. Tosin joidenkin äänitteiden esittelyssä jopa yksittäisen soittajan identiteetin tasolle yltävä erittely ylitti lukijan havaintokapasiteetin reippaanlaisesti.

Antoisinta oli se, että kirjaa lukiessa tuli kuljettua Pugliesen tuotanto läpi aikajärjestyksessä. Tämä asetti lukijan päässä monet tutut kappaleet "kohdalleen" orkesterin aikajanalla −  ja tuotti myös yllätyksiä sen suhteen, miten suuresti orkesterin soittotyyli (lue: Yumba-kerroin) saatoi vaihdella peräkkäisissäkin sessioissa. Monen musiikkikappaleen kohdalla on kerrottu jokin kiintoisa taustatieto tai mielenkiintoinen anekdootti, mikä keventää kirjan läpi kahlaamista. Esitellyistä kappaleista on koottu soittolista Spotifyn suoratoistopalveluun, ja siitä on lukijalle erinomaisen suurta hyötyä.


                                                                                                                                                        SOITTOTYLI
Kirjassa analysoidaan ja kommentoidaan runsaasti Pugliesen soiton ominaislaatua.  Tekijä vertaa häntä D´Arienzoon joka "pushes the beat", Di Sarliin joka "pushes the melody" ja Troiloon joka "pushes the lyric". Pugliesella taas rytminen ja melodinen komponentti olivat läsnä yhtä aikaa − ja kuitenkin eriytyneinä, "not in time, but in space".

Pitkin kirjaa Pugliesen soittoa verrataan Julio De Caroon, jonka tyylin edelleen kehittäjänä Pugliesea pidetään, vaikka ei itse soittanut tämän orkesterissa.  De Caron siteerataan sanoneen "El es mi hijo espiritual, mi mejor hijo" (Hän on henkinen poikani, suurin poikani).  Historiallisen linkin näiden kahden välille muodostaa sävellys Recuerdo, jonka Pugliese sävelsi vain 19-vuotiaana, vuonna 1924, ja jonka ensiäänityksen De Caro teki vuonna 1926. "De Caro declared that the work opened new perpectives in composition", todetaan kirjassa.

YUMBA

Erillinen kolmen sivun luku on omistettu Pugliesen tunnusmerkkinä toiminnelle yumba-efektille, jonka kuvataan olevan "a way of marking a beat so that it starts quietly and gets louder". Pianon äärellä tämän efektin tuottaminen ilmeisesti vaati melkoista voimankäyttöä, sillä Puglieseä eräässä vaiheessa sijaistanut pianisti  Osvaldo Requena kertoi, että ensimmäisen esiintymiskerran jälkeen hänen käsivartensa olivat viikon verran niin kipeät, että hän ei saanut niitä liikutettua!

Ikoniseksi tunnusmerkiksi muodostunut, vuonna 1946 levytetty tango La yumba saakin kirjassa yhteensä neljän sivun pituisen käsittelyn. Siteeraten Pugliesen omaa ilmoitusta, että hän oli inspiroitunut metallipajojen äänistä ("the sounds of metalworkers"), kirjan kirjoittaja uumoilee että tällainen kokemus olisi liittynyt sen aikaiseen, korttelin kokoiseen metallitehtaaseen Cochabamba- ja La Rioja-katujen varrella.  Äänitekolmikkoa La yumba, Malandraca (1949) ja Negracha (1948) Lavocah pitänee pyhänä, koska hän käyttää siitä nimitystä "triptyykki". Tämän blogin kirjoittajalle, joka ei ole voimakkaan yumba-efektin ystävä, ainakaan tanssilattialla, näistä muodostuisi pikemminkin "passio" (kärsimys).


Osvaldo Pugliese orkestereineen.

VEDENJAKAVUOSI

Äänitysluettelossa on  486 teosta. Niistä 321 on levytetty vuosina 1943 - 1967, ja näistä 89 käsitellään kirjassa seikkaperäisemmin. Vuonna 1968 tapahtuu Pugliesen orkesterissa suuri muutos. Kuuden taitavimman jäsenen varassa perustetaan Sexteto Tango, joka soittaa samaa repertuaaria, mutta poikkeavin sovituksin, "intended for a seated, listening audience". Aluksi seksteton jäsenet soittivat edelleen myös pääorkesterissa, mutta melko pian Pugliese joutui panemaan koko orkesterin uusiksi. Tapahtui soittajasukupolven vaihdos, ja kirjan sanoin tämä "marked the end of the 1939 orchestra".  Tanssittavan musiikin kannalta tapahtunutta kuvaa se, että vuodesta 1968 eteenpäin tehdystä 165 äänityksestä käsitellään kirjassa vain kahta (2)!

TAUSTATIETOA & TARINOITA

Pugliesen (ammatillisesta) elämäkerrasta saa untuvikkokin tätä kirjaa lukemalla hyvän käsityksen, mutta musiikkikappaleisiin liittyvistä taustoistuksista saa eniten irti, jos teokset ovat ainakin jossakin määrin ennestään tuttuja. Haluamatta pilata tulevaa lukukokemusta poimimalla kaikkia rusinoita pullasta, napattakoon tähän muutamia maistiaisia.

Kappaleiden nimistäEl rodeo on tarkemmin sanoen karja-aitaus, ja viittaa siis maalaistunnelmaan. Que bien te queda eli miten hyvin olet säilynyt viittaa menneiden aikojen tangoihin, ei henkilöön. El gallo ciego, joka sananmukaiseti käännettynä tarkoittaisi sokeaa kukkoa, onkin sokkoleikki.

Orkesterin jäsenistä.  Omat muutaman sivun mittaiset lukunsa saavat bandoneonin soittaja Osvaldo Ruggiero, viulisti Enrique Camerano, sekä laulajat Roberto Chanel, Alberto Morán ja Jorge Vidal.

Anekdootteja.  Esimerkiksi tarina siitä, miten koko orkesteri pakeni ikkunoiden kautta, kun tuli tieto että poliisi oli saapunut pidättämään heidät. Tai tieto siitä, että Pugliese kuljetti aina mukanaan korttipakkaa, ja rentoutui ennen esiintymisiä pelaamalla pukuhuoneessa truco-korttipeliä. Sekä yleisesti tiedossa oleva seikka, että Pugliesen ollessa pidätettynä, hänen flygelilleen laskettiin punainen neilikka.

VIITTEET

(1) Michael Lavocah: Tango Stories: Musical Secrets. Milonga Press, 2012.

(2) Neilikkakuva: https://elpartidodeloscomunistas.files.wordpress.com/2015/06/las-viejas-llaves-del-piano-del-gand-del-vintage-con-un-clavel-rojo-florecen-imagen-del-vintage-concepto-de-la-mucc81sica-53955247.jpg