tiistai 10. kesäkuuta 2014

KURSSILLA – Andrés & Natalia Jyväskylässä

Missattuani Andrés Molinan taannoin Helsingissä pitämän kurssin, käytin tilaisuutta hyväksi paikata tämä puute kesäkuisessa Jyväskylässä. Samalla pääsin tutustumaan Jyväskylän tangoelämään ja haastattelemaan paikallisen seuran, Tango Arcónin vetäjiä (mistä tarkemmin toisessa yhteydessä).
Kurssipaikkana oli Valorinteen seurantalo, Kukkumäen kaupunginosan vehreässä ympäristössä. Paikka on sama, jossa Tango Arcón pitää torstaiset alkeis- ja jatkokurssinsa sekä torstaipráctican.

Autokyydit antanut Anita Ilmoniemi, sekä Marjut ja Julie Mears kurssipaikan ovella.

MILONGAA ”NYKIEN”
Andrés Molina ja Natalia Ochoa osoittautuivat iloisiksi mutta vaativiksi opettajiksi. Tämä oli tietenkin vain hyvä asia, samoin kuin se, että suppealla määrällä harjoituskuvioita paneuduttiin tanssitekniikan ja parityöskentelyn ydinasioihin. ”[As tangodancers] we have a lot of bad habits”. Tällä opettajat tarkoittivat mm. tottumusta rytmittää askelluksia  ”aina samalla tavalla”.
Niinpä ensi harjoitteeksi otettiin 8 askeleen Salida, josta André aluksi kiirehti mainitsemaan, että se on ”vain harjoite”, sillä ”I never use it when I am dancing”. Harjoitteena oli tanssia tätä kuviota jatkuvana sarjana niin, että nop-nop sattui aina eri kohtaan, eli jokaiseen mahdolliseen paikkaan. Tämä olikin terveellinen harjoitus, varsinkin kun musiikkina oli nopeahkoa milongaa.
Harjoituksen vaativuutta lisäsi milonga-askeltamiseen annettu neuvo ”pysähtyä” (”freeze”) nop-nop askelluksen jälkeen tulevalle seuraavalle askeleelle -  toki tahti-iskun puitteissa. Ylipäätänsä korostettiin sitä, että milongatanssissa paino siirtyy painoa vastaanottavalle jalalle ”heti”, ja opettajat demosivat miten tangon ”sujuva” askellus ja milongan ”nykivä” askellus eroavat toisistaan.
Samoja asioita harjoiteltiin myös 6 askeleen Baldosa-kuviossa, astumalla kuvion jokainen askel keinuaskelluksena, rytmityksellä nop-nop-freeze. Yleisneuvoina oli parikontaktin tiivistäminen ja askelten lyhentäminen ”to get more control”.

Hyväntuuliset opettajat Natalia ja Andrés

ÄLÄ VALEHALAA - JA KÄYTÄ LATTIAA!
Opettajat demonstroivat, miten ´close embrace´ on vajavaista jos vaikka rintamukset koskettavat, mutta ei anneta itseään ”kokonaan” toiselle, koska ”halitaan liian kaukaa”. Myös ns. V-syliotetta opettajat pitivät vaillinaisena abrazona.
Sitten otettiin käsittelyyn tukijalan käyttö. Andrés vertasi seinästä tehtyä käsityöntöä ja lattiasta tehtyä jalkatyöntöä toisiinsa: kumpikaan ei lähde ”nollasta eteenpäin”, vaan pienestä vastanojasta, joka myös toimii lähtöimpulssina. Tätä asiaa harjoiteltiin niin, että viejä antoi ”lattiatyönnöllä” lähtöimpulssin seuraajan sivuaskeleeseen. Harjoitusta varioitiin niin, että viejä joko ei itse lähtenyt liikkeelle, tai teki joko lyhyemmän, yhtä pitkän tai pidemmän sivuaskeleen kuin seuraaja. Seuraajan sivuaskeleen pituuden viejä sääti lähtöimpulssin voimakkuudella.

GIRO PYRÖOVENA
Giroharjotuksen yhteydessä Andrés ja Natalia antoivat tarkat ohjeistukset ja kouriintuntuvan vertauskuvan. Ohjeistus viejälle oli: anna lähtöimpulssi, havainnoi että seuraaja lähtee liikkeelle,      - ja seuraa seuraajaa. Kun kierryt, niin ”turn from your spine”; ei käsivarsista, ei olkapäistä.
Seuraajan tulee liikkua määrätietoisesti (”don´t be shy”), kuin pyöröovessa jonka etenemisestä hän itse vastaa, sillä ”the motor for the lady NEVER is the man!”

VALS CRIOLLO
Valssi-harjoitteina käytettiin etenevää pyörintäkuviota vasta-askelluksessa myötäpäivään ja ristiaskelluksessa vastapäivään; tosin jälkimäistä suuntaa ehdittiin harjoitella vain lyhyen aikaa.
Pääpaino harjoituksessa oli eri rytmitysten käyttämisessä. Alun 1-1-1-1 rytmityksestä siirryttiin 12-1-12-1 tahtiin, siitä 1-31-1-31 tahdistukseen ja lopuksi vielä 123-1-123-1 rytmiin.

Kurssisalin tunnelmaa
TAITAVIA KURSSILAISIA
Turun junaan kiirehtimesen vuoksi jäi toisen päivän loppuaiheet (erilaiset boleot sekä "yllätysaihe") kokematta, mutta kotiinviemisenä oli kuitenkin tuhti annos tärkeää asiaa.
Tango Arcónin jäsenet, joista muutamat tulivat Jyväskylän ulkopuolelta, osoittautuivat konkaritason tanssijoiksi. Tämän asian noteerasi myös opettajapariskunta, joka kehui kurssia ”melkein parhaaksi” tapaamistaan! Jyväskylässä onkin pitkät kurssi- ja vierailijatraditiot, joista enemmän toisessa yhteydessä.