Missattuani Andrés Molinan taannoin Helsingissä
pitämän kurssin, käytin tilaisuutta hyväksi paikata tämä puute kesäkuisessa
Jyväskylässä. Samalla pääsin tutustumaan Jyväskylän tangoelämään ja
haastattelemaan paikallisen seuran, Tango Arcónin vetäjiä (mistä tarkemmin
toisessa yhteydessä).
Kurssipaikkana oli Valorinteen seurantalo,
Kukkumäen kaupunginosan vehreässä ympäristössä. Paikka on sama, jossa Tango
Arcón pitää torstaiset alkeis- ja jatkokurssinsa sekä torstaipráctican.
Autokyydit antanut Anita Ilmoniemi, sekä Marjut ja Julie Mears kurssipaikan ovella. |
MILONGAA ”NYKIEN”
Andrés Molina ja Natalia Ochoa osoittautuivat iloisiksi mutta
vaativiksi opettajiksi. Tämä oli tietenkin vain hyvä asia, samoin kuin se, että
suppealla määrällä harjoituskuvioita paneuduttiin tanssitekniikan ja
parityöskentelyn ydinasioihin. ”[As tangodancers] we have a lot of bad habits”.
Tällä opettajat tarkoittivat mm. tottumusta rytmittää askelluksia ”aina samalla tavalla”.
Niinpä ensi harjoitteeksi otettiin 8 askeleen Salida,
josta André aluksi kiirehti mainitsemaan, että se on ”vain harjoite”, sillä ”I
never use it when I am dancing”. Harjoitteena oli tanssia tätä kuviota
jatkuvana sarjana niin, että nop-nop sattui aina eri kohtaan, eli jokaiseen
mahdolliseen paikkaan. Tämä olikin terveellinen harjoitus, varsinkin kun
musiikkina oli nopeahkoa milongaa.
Harjoituksen vaativuutta lisäsi
milonga-askeltamiseen annettu neuvo ”pysähtyä” (”freeze”) nop-nop askelluksen
jälkeen tulevalle seuraavalle askeleelle -
toki tahti-iskun puitteissa. Ylipäätänsä korostettiin sitä, että
milongatanssissa paino siirtyy painoa vastaanottavalle jalalle ”heti”, ja
opettajat demosivat miten tangon ”sujuva” askellus ja milongan ”nykivä” askellus
eroavat toisistaan.
Samoja asioita harjoiteltiin myös 6 askeleen
Baldosa-kuviossa, astumalla kuvion jokainen askel keinuaskelluksena,
rytmityksellä nop-nop-freeze. Yleisneuvoina oli parikontaktin tiivistäminen ja askelten
lyhentäminen ”to get more control”.
Hyväntuuliset opettajat Natalia ja Andrés |
ÄLÄ VALEHALAA - JA KÄYTÄ LATTIAA!
Opettajat demonstroivat, miten ´close embrace´ on vajavaista
jos vaikka rintamukset koskettavat, mutta ei anneta itseään ”kokonaan”
toiselle, koska ”halitaan liian kaukaa”. Myös ns. V-syliotetta opettajat
pitivät vaillinaisena abrazona.
Sitten otettiin käsittelyyn tukijalan käyttö.
Andrés vertasi seinästä tehtyä käsityöntöä ja lattiasta tehtyä jalkatyöntöä
toisiinsa: kumpikaan ei lähde ”nollasta eteenpäin”, vaan pienestä vastanojasta,
joka myös toimii lähtöimpulssina. Tätä asiaa harjoiteltiin niin, että viejä antoi
”lattiatyönnöllä” lähtöimpulssin seuraajan sivuaskeleeseen. Harjoitusta
varioitiin niin, että viejä joko ei itse lähtenyt liikkeelle, tai teki joko
lyhyemmän, yhtä pitkän tai pidemmän sivuaskeleen kuin seuraaja. Seuraajan
sivuaskeleen pituuden viejä sääti lähtöimpulssin voimakkuudella.
GIRO PYRÖOVENA
Giroharjotuksen yhteydessä Andrés ja Natalia
antoivat tarkat ohjeistukset ja kouriintuntuvan vertauskuvan. Ohjeistus
viejälle oli: anna lähtöimpulssi, havainnoi että seuraaja lähtee liikkeelle, - ja seuraa seuraajaa. Kun kierryt, niin ”turn from your spine”; ei käsivarsista,
ei olkapäistä.
Seuraajan tulee liikkua määrätietoisesti (”don´t
be shy”), kuin pyöröovessa jonka etenemisestä hän itse vastaa, sillä ”the motor
for the lady NEVER is the man!”
VALS CRIOLLO
Valssi-harjoitteina käytettiin etenevää
pyörintäkuviota vasta-askelluksessa myötäpäivään ja ristiaskelluksessa vastapäivään;
tosin jälkimäistä suuntaa ehdittiin harjoitella vain lyhyen aikaa.
Pääpaino harjoituksessa oli eri rytmitysten
käyttämisessä. Alun 1-1-1-1 rytmityksestä siirryttiin 12-1-12-1 tahtiin, siitä
1-31-1-31 tahdistukseen ja lopuksi vielä 123-1-123-1 rytmiin.
Kurssisalin tunnelmaa |
TAITAVIA KURSSILAISIA
Tango Arcónin jäsenet, joista muutamat tulivat
Jyväskylän ulkopuolelta, osoittautuivat konkaritason tanssijoiksi. Tämän asian
noteerasi myös opettajapariskunta, joka kehui kurssia ”melkein parhaaksi”
tapaamistaan! Jyväskylässä onkin pitkät kurssi- ja vierailijatraditiot, joista
enemmän toisessa yhteydessä.