VAPAAPÄIVÄ SAN
TELMOSSA
San Telmon kaupunginosa oli
1800-luvun alkupuolella varakkaiden asuinaluetta. Kun kaupungissa vuonna 1871
riehui keltakuume-epidemia, varakkaat muuttivat pohjoisemmille alueille,
jolloin San Telmoon saapui eteläisempien alueiden köyhempää väkeä - ja heidän mukanaan tango.
Nykyään San Telmo on varsinainen tangoturistirysä, mutta se on myös
historiallisesti mielenkiintoinen barrio.
Sinne suuntasimme muusta ohjelmasta
vapaana perjantaipäivänä. Nousimme asuntomme nurkilla bussiin numero 10.
Perjantairuuhkassa välillä madelleen, välillä hurjasti kiihdyttäen bussi saapui
reilusti yli puoli tuntia myöhemmin Parque Lezeman kulmille.
Niille main jossa nykyään on
puisto, espanjalainen konkistadori Pedro de Mendoza perusti pienen tukikohdan vuonna
1536, antaen sille nimen Ciudad de Nuestra Señora del Buen Aire. Puiston vierestä kulkee La Defensa-katu,
joka muutaman korttelin jälkeen tavoittaa Buenos Airesin ehkä tunnetuimman taidemuseon,
nimeltään MAMBA eli Museo de Arte Moderno
Buenos Aires1).
Vajaa kilometri eteenpäin La
Defensaa pitkin kävellessä saapuu San Telmon turistiytimeen, Plaza Dorregolle,
jokaisen turistin ”must”-käyntipaikkaan. Sen ympäristössä on kahviloita ja
ravintoloita, sekä monenlaista tavaraa myyviä kauppoja - varsinaisista antiikkiliikkeistä
monen tasoisiin divareihin. Kolusimme Pasaje
de la Defensa nimisen gallerian, ja ihastuimme pikkuriikkiseen
vintageputiikin ja sen omistajaan, Laura Bourboniin. Hänen kanssa kehkeytyi
hieman pidempi juttutuokio. Kävi ilmi, että hänen miehensä oli tangomuusikko ja
säveltäjä. Saimme muistolahjaksi CD:n2), jonka musiikki
osoittautuikin oikein mieluisaksi.
San Telmon tuttavuuksia |
Viikonloppuisin aukeamalla on
vilkkat antiikki- ja hopeaesinemarkkinat -
ja mieletön tungos. Nyt oli onneksi perjantai, ja saimme rauhassa astella kohti
suosikkikahvilaamme katujen Barcarce
ja Estados Unidos kulmauksessa. Kahvileivän
sulatimme kävelemällä sen muutaman kilometrin pätkän, jolla La Defensa vie Plaza de Mayolle asti, josta maanalaisen D-linja palautti meidät
kotinurkille.
TYKITYSTÄ TORQUATO
TASSOSSA
Torquato Tasso oli 1500-luvulla elänyt
italialainen kirjailija. Parque Lezeman
kupeessa sijaitsevassa, hänen nimensä kantavassa kulttuurikeskuksessa3) esiintyvät
Argentiinalaisen musiikin nimekkäimmät artistit ja orkesterit. Kuulimme siellä viime
vuonna Sexteto Mayorin konsertin.
Tällä kertaa hankimme liput kahden tunnetun laulajattaren yhteiskonserttiin.
Torquato tasson ovella ja eteisaulan mainostaululla |
Lidia
Borda4) syntyi Buenos Airesissa vuonna 1966 ja opiskeli
laulua monipuolisesti nuoresta asti. Kolmekymppisenä hän päätti omistautua
tangolle, ja on saavuttanut suuren suosion. Hän on levyttänyt neljä soololevyä
sekä osallistunut usealle kokoelmalevylle.
Franca
Masu5) on syntynyt Sardinian Algherossa vuonna 1962. Sardin
ja italian kielten lisäksi hän laulaa myös espanjaksi, etenkin tangonsa. Hän
aloitti uransa jazz-laulajana ja katalaanin kielisten laulujen esittäjänä ja
säveltäjänä. Vasta vuonna 2008 hän tarttui tangoon ja levytti ensimmäisen
tangolevynsä. Sen lisäksi hänellä on viisi teosta sardin kielellä.
Franca Masu ja Lidia Borga musiikkiin eläytymässä |
Franca esiintyi ensin tunnin, sen
jälkeen Lidia, ja lopuksi molemmat yhdessä. Säestäjänä joko pianisti tai koko
orkesteri (piano, sello, kitara, basso). Kuulimme huikean vaihtelevia
esityksiä, laulettuina hiljaisimmasta pianissimosta riipaisevimpaan forteen - kaikki vahvalla
lavasäteilyllä ja suoraan sydämestä, desde
el corazon!
Francalta kuultiin ihanan suloisenkaihoisa
Flor de Lino, mutta myös jatsahtavaa
menoa, sekä jopa italoiskelmiä triolikompin kera. Lopuksi hän laulatti koko
salilla viisikymmentäluvun suurhittiä Volare!
Lidian esitykset olivat
suoraviivaisempaa ´paikallistavaraa´, aina Tango cancionista Chacareraan ja
Zambaan, ja jopa yksi fado portugalin kielellä!
Dramaattinen kokemus oli yleisön
(lähinnä paikallisia porteñoja) innostuneet tahtitaputukset Chacareroissa ja
mukana laulaminen isänmaallisimmissa tekstien kohdissa. Illan kohokohtia olivat
yleisön tinkaamat ylimääräiset; vuoroduona esitetty Naranja en Flor ja Francan häkellyttävän hieno versio ikonisesta
laulusta Alfonsina y el Mar!
MAANMAINIOT TANGOPEIKOT
Suomalaisten tangotanssijoiden
hyvin tunteman Tangoteatteri Kiukkaraisen Buenos Airesista aloittamaa
maailmanvalloitusta oli tietenkin aivan pakko mennä katsomaan. Tunnetun
tanssipaikan El Beson naapurikorttelissa sijaitsevan Teatro El Picaderon edustalle ja aulaan kokoontuneen yleisön joukosta
kuului niin espanjan- kuin suomenkielistä puheen sorinaa, ja ovien avattua
katsomo täyttyi nopeasti.
Yleisöä kokoontumassa ulko-ovelle ja katsomoon |
Näyttämöllä käynnistyi yleisöä
suuresti ihastuttanut tarina, jossa peikkojen ohella esiintyi muusikoita, muita
ihmishahmoja, mittarimatoja, liikkuva puu, huhuileva pöllö, vilistävä ötökkä,
jättiläinen, ynnä muuta - päähenkilöinä poika (Timo) ja peikkotyttö
(Marjo). Lastensa kanssa tulleilla aikuisilla oli kova työ pidätellä innokkaita
pienokaisiaan kapuamasta näyttämölle mukaan! Ilokseen he saivat siihen näytöksen jälkeen tilaisuuden.
Peikkoväkeä esityksen aikana ja sen jälkeen |
TANGOA PALJON KOKENEILLE?
Teatterinäytöksen jälkeen menimme muutaman
korttelin päässä, Bartolomé Mitre
numerossa 1759 sijaitsevaan tanssipaikaan Salón
la Argentina, jossa on lauantaisin iltapäivämilonga ”El Arranque”. Sanakirjan mukainen käännös el arranquesta olisi
”aloitus”, mutta nimi lienee pikemminkin lainattu Julio De Caron vuonna 1948 säveltämästä
tangosta, jossa sanotaan golpes fieros de
la vida me tiraron a un rincón eli ”elämän myrskytuulet heittivät minut
nurkkaan”. Näin ainakin siitä päätellen, että tämän milongan asiakaskunta oli
erittäin varttuneen ikäinen. Ikä ei kuitenkaan estänyt porukkaa täydellä riemulla
hillumasta parketilla, kun DJ laittoi soimaan Cumbia-musiikkia!
Täpötäysi Salon la Argentina |
ISTUVAN VESIJOHTOPUTKEN PRÁCTICASSA
Monivuotisen opettajamme Danin6)
tiistaisin järjestämä práctica oli siirtynyt tangohotelli Luna Llenasta
muutaman korttelin päähän, Pim Pam Pum -nimiseen kulttuurikeskukseen7). Tilaisuuden erikoinen nimi Práctica de la Canilla Sentada johtuu
siitä, että edellisessä lukaalissa erään istuinpaikan kohdalla meni vesiputki,
jolloin práctican motoksi keksittiin ”vain vesijohtoputki jää istumaan”.
Erikoiselta tuntui myös ohjeistus nykyiseen
osoitteeseen: ”kävele liikennesillan viereistä kapeaa kujaa pitkin, sen
umpiperälle ja työnnä rauta-aidasta löytyvä portti auki”. Tulos oli kuin Liisan
saapuminen Ihmemaahan: portista avautui palmupuiden reunustama, kodikas patio
istumaryhmineen - miltei
kuin Eedenin puutarha!
Tylyltä kujalta Eedenin puutarhaan |
Perisuomalaiseen tapaan saavuimme
paikalle ilmoitettuun alkamisaikaan, kello puoli yhdeksän, jolloin Danin pitämä
ryhmätunti vasta juuri oli loppumassa. Ehdimme kaikessa rauhassa ottaa omat
pikku treenit paikan kivilattialla, kunnes puoli kymmenen jälkeen alkoi väkeä
tippua paikalle, ja tuntia myöhemmin oli tunnelma jo tiivistynyt. Kuten viime
vuonna, illan kokokohtana oli tanda
social, jossa kunkin kappaleen loputtua seuraavaa tango tai valssi tanssitiin
viereltä löytyvän, uuden parin kanssa.
Alkuillan tunnelmaa |
VIITTEITÄ
2. Nora Bilous + Tango
Guerro: Desde Otro Lado http://www.norabilous.com.ar/discografia.html.
3. Torquato Tasson kotisivu http://www.torquatotasso.com.ar/
4. Lidia Bordan kotisivu http://www.lidiaborda.com.ar/site/index.php
5. Franca Masun kotisivu http://www.francamasu.com/en/
6. Danielle Charonnet.
Henkilökohtainen haastattelu seuraavassa tangobloggauksessa.