BUENOS AIRES HERALD
Nykyajan matkailija pysyy helposti
tutulla uutiskartalla, kotimaan lehtien nettiversioiden ansiosta. Ylen
Areenastakin tulevat TV-uutiset perille, joskin pätkien. Argentiinaa ja Buenos
Airesia koskevien ajankohtaistietojen suosikkilähteeni on Buenos Aires Heraldin
nettisivut, joilla on myös käyttökelpoinen säälinkki. Yllättävän hyvät
sääennusteet, mille maailmankolkalle tahansa, tarjoaa myös norjalainen www.yr.no.
KOTIYKSÄRILLÄ VILLA CRESPOSSA
Villa Crespo on tangoyhteyksissä
tunnettu mm. Osvaldo Pugliesen syntymä-barriona. Siellä asuvan Lucas Di
Giorgion1) kotiin menimme
Marjutin sopimaa yksäriä varten.
Tutustuimme Lucakseen viime vuonna,
käydessämme tunnetussa tanssipaikassa El Besossa seuraamassa hänen pitämäänsä,
seuraajille tarkoitettua ryhmätuntia. Sen aiheena oli seuraajan tanssin
aktivoiminen. Marjut otti häneltä yksityistunnin, ja ihastui saamaansa
opetukseen. Sen anti oli aivan erilaista kuin mitä hän koskaan aikaisemmin oli
kokenut. Lucaksen tunteja ei syyttä ole mainostettu unohtumattomiksi!
Lucaksen asunnon pienehkössä
työhuoneessa on hyvä tanssilattia. Seiniä peittävät alalla saavutetut
diplomit, tanssikilpailuiden tulostodistukset ja monituiset plakaatit
tapahtumista, joissa hän on ollut järjestäjänä, opettajana tai esiintyjänä. Kun
ihailen menestysuran todisteiden runsautta, Lucas huitaisee kädellään: ”Minulle
ne ovat ohi menneitä asioita. Koen ne keinotekoiseen maailmaan kuuluvaksi –
verrattuna siihen, mitä tangotanssi nykyään tarkoittaa minulle”.
Lucaksen opissa |
Seuraan sivusohvalta vaivihkaa Lucaksen
ja Marjutin työskentelyä, joka alkaa yhden tangokappaleen pituisella tanssilla.
”Sinun abrazosi on hyvin miellyttävä,
ja liikkumistapasi myös, mutta – et
tanssinut! Sinä vain seurasit vientiä.” Siitä alkaa tunnin mittainen ohjeistus,
osin tanssien, osin vertauskuvilla selittäen. ”You must talk with the music, yourself – the leader is only telling you
what steps to do!
Opettaja painottaa kerta toisensa
jälkeen, että kaiken on tultava ”from
your inside”. Mitään keinotekoista, päälle liimattua tai pelkkänä teknisenä
suorituksena tapahtuvaa ei suvaita. ”Nothing is more important than your feeling! Your body becomes the
music”.
PASI Y MARIA
Tänä kuten edellisvuonna satuimme
olemaan Buenoksessa samoihin aikoihin kuin Laurénit. Olemme käyneet Tampereella
heidän yksityistunneillaan viime ja edellisvuonna, ja aivan hiljattain
piipahdimme Tampereella Tangoblogin merkeissä. Koska meillä oli heille
molempiin aiheisiin liittyen asiaa, olimme sopineet tapaamisesta Abaston
kaupunginosassa. Ensin kävimme Tango Imagen nimisessä vaatekaupassa ja sen
jälkeen kahvilla.
Maria valitsemassa tanssimekkoa |
Marialla on kiire ystävättären
tapaamiseen, mutta Pasin kanssa kävelimme hyvän matkan verran Avenida
Corrientesta keskikaupunkiin päin. Pasi kertoi käyvänsä Buenoksen
kirja-antikvariaateissa tangokirjoja bongaamassa. Poikkesimmekin
Corrienteksella yhteen divariin, josta Pasi poistui kaksi kirjaa, minä neljä
kirjaa kainalossa.
Ennen kuin erosimme, Pasi vinkkasi vielä
miesten tangoasusteita myyvästä kaupasta nimeltä El Rey des Pantalones (Housujen kuningas). Paikka osoittautui
varsinaiseksi itämaiseksi basaariksi, jossa pitkien käytävien varrella oli
housuja vuorenkorkuisissa pinoissa ja kattoa myöden takkitankoja. Minun
speksien mukaisia housuja (klassista tangomallia, pellavaa, väri musta, ei
raitoja) löytyi tasan kahdet – valitettavasti väärää kokoa.
Tangotietokirja-löytö ja housukauppanäkymä. |
MARIA PLAZAOLAN OPISSA
Maria Plazaola tuli tunnetuksi jo hyvin
nuorena, maailmankuulun Carlos Gaviton2) partnerina. Tämän kuoleman
jälkeen hän on jatkanut opettajan uraa La
Academia de Tango Milonguero nimisessä tanssikoulussa, joka toimii El Besossa Huomasimme koulun
kotisivuilla ilmoituksen kolmen perättäisen lauantaipäivän erikoiskurssista Seminario de Téchnica y adornos para Mujeres
– siis sinne! Yleisen tavan mukaisesti ”naistunneille” saavat myös miehet osallistua.
Tälle tunnille saapui 3 miestä ja 23 naista.
Tunnistatko kuvasta kolme suomalaista? Opettaja takana keskivaiheilla kuviollisessa paidassa. |
Harjoitusten lähtökohtana oli, että
”kaikkien kuvioiden” kiintokohdaksi otettiin vapaan jalan tietty asento
jalkojen ns. kootussa eri vierekkäisessä tilanteessa. Sitä harjoiteltiin
aloittamalla seisoen leveästi harallaan, jalkaterät auki käännettyinä. Paino
siirrettiin kokonaan toiselle jalalle, ja toinen jalka tuotiin tukijalan
viereen, polvi viistosti tukijalan polven etusivulle, jalkaterä edelleen auki
ja vain varvaskontaktissa lattiaan. Tämä oli se kiintopiste, josta vapaa jalka
saattoi liikkua vapaasti eri suuntiin seuraavalle askeleelle.
Tähän lähtökohtaan vapaa jalka tuotiin
aina, esimerkiksi koristeliikkeen jälkeen, ja tämän lähtökohdan kautta
harjoiteltiin niin kävelyä eteenpäin ja taaksepäin kuin ocho-askellusta eteen
ja taakse. Myös jalkaterän lievää kiertoliikettä eteen- ja taakse-askelluksessa
tutkittiin, sekä vartalonkiertoa. Tarkoituksena oli löytää liikkuminen jossa
olisi hyvä tasapaino – ja olisi tyylikästä. ”Tanssin yleinen tyylikkyys on jo
sinänsä adorno”.
Ryhmä askeltamassa etu-ochoa |
CHACARERA EN LA NATIONAL
Buenos Aireksen vanhimpia tanssipaikkoja
on ”La Nacional”. Nimitys on
arkiväännös kiinteistön aikanaan perustaneen italialaisyhteisön nimestä Societá Nacionale Italiana. Eipä taida
Suomessa olla tanssipaikkaa, jonne noustaan marmoriportaiden takorautaisiin
kaiteisiin nojaten!
Menimme paikalle klo 19 aikoihin,
jolloin vielä oli jonkin verran tilaa myös eteenpäin-askelluksille, mutta pari
tuntia myöhemmin onnistuivat enää pikku käännökset, tiukat girot ja ocho
cortadot. Kuvaavaa rotundan tukkoisuudelle oli, että yhden tangotandan (4 kappaletta)
aikana teimme tasan yhden kierroksen salin ympäri!
Tanssiaisten nimi oli El Maipú, koska ne
on alun perin pidetty toisessa paikassa, sen nimisen kadun varrella. Milongan
isäntäparilta sai lämpimän halauksen, poskipusuineen, niin saapuessa kuin poistuessa.
Tunnelma salissa oli intiimin tiivistynyt ja ihmiset tuntuivat tuntevan
toisensa. Mekin bongasimme meille internetistä tutun täkäläisen tangokoulun
perustajan Marcelo Soliksen, ja iloiseksi yllätykseksi pöytänaapureinamme istui
Skellefteån vuosittaista tangoleiriä isännöivät, siellä pari vuotta sitten
tapaamamme Leif ja Irene. Argentiinalaiseen tapaan illan tanssillisena
kohokohtana oli Chacarera-tanda.
Chacarera innostaa aina niin tanssijoita kuin katsojia |
TANGO GARDEN
Vasta toisena vuonna nykykämpässä
asuessamme hoksasimme, että 15 minuutin kävelymatkan päässä oli
tangotreenisali. Vivianan ylläpitämässä Tango Gardenissa on hieman kulunut
parkettilattia, mutta treeniaikoja on varsin joustavasti saatavissa. Tuntihinta
ei ollut viime vuodesta noussut, vaan oli edelleen 50 pesoa, eli ei paljon.
Tango Gardenin ulko-ovella (Beruti 2751) |
Kuten jo neljänä edellisenä vuonna,
olemme tällekin reissulle varanneet viikoittaiset yksärit luotto-opettajaltamme
”Danilta”3) Hän on
erikoistunut tanssi-asennon, abrazon ja viennin/seuraamisen ohjeistamiseen, ja
on mm. toiminut ”maailman parhaan tango-opettajan” Gustavo Naveiran kurssi-assistenttina.
Marjut viemässä suljetulta puolelta |
Täksi vuodeksi kurssituksemme oli
edennyt siihen jamaan, että hän ei enää ohjastanut Marjutin ja minun
yhteistanssia, vaan me kumpikin tanssimme erikseen hänen kanssaan. Marjut
kokeillakseen vientiä ja minä saadakseni palautetta viennistäni. Minä sain vientini moneen yksityiskohtaan heti arvokasta tarkennusta – ja Marjut kehuja viennistään!
VIITEITÄ
1. Lucaksesta on blogiin tulossa
henkilöhaastattelu.
2. Gaviton elämänkertakirja on referoitu
Tangoblogissa syyskuulla: http://tangochrister.blogspot.com.ar/2014_09_01_archive.html
3. Varsinaiselta nimeltään Danielle
Charonnet. Hänestä on blogiin tulossa henkilöhaastattelu.