Tangoblogissa on aikaisemmin
arviotu argentiinalaisesta tangosta(1) ja valssista(2) saatavilla olevia videokursseja.
Nyt on esittelyvuorossa kuusi milongakurssia, joista kolme ensimmäistä ovat
ei-argentiinalaisten opettajien ja loput kolme argentiinalaisten tekemiä.
Alkajaisiksi on sanottava
selvästi, että ehdottomasti parhaan opin saa elävältä opettajalta. Mutta kun on
ryhmätunnilla tutustunut perusteisiin, voi sopiva videokurssi auttaa asioiden
kertauksessa, ja ehkä toimia kuvioaineiston kartuttajana.
PERUSTEET PERUSTEELLISESTI − Ricardo ja
Nicole
Saksalais-hollantilaisen
opettajapariskunnan Ricardo ja Nicole Rumbaumin Buenos Airesin kuuluisan Club Sunderlandin tiloissa kuvattu opetusvideo on tehty
huolella. Kuviot näytetään sekä ilman musiikkia että musiikkiin tanssittuna ja
monesta kuvakulmasta, myös yläviistosta. Demoesityksissä kuuluu tahtia
ilmentävä naksutus ja näkyy askelnumerot. Molemmat opettajat osallistuvat
tasapuolisesti opetuksen antamiseen.
Pariskunnan
tango- ja valssikurssien kohdalla olen moittinut Ricardon koukkupolvista
tanssitapaa, mutta milongaan hänen tyylinsä sopiikin hyvin, ja tanssissa on
myös "milonga-swingiä".
Video alkaa perinteisellä
kuuden askeleen Baldosa-kuviolla
taka-askeleesta, sekä siitä johdetulla kuudella variaatiolla. Näillä seitsemällä
kuvioilla aloittelija pärjää jo mainiosti milongalattialla, ja tähän asti aloittelijan
kannattaa ensi vaiheessa ulottaa treeninsä.
Tästä eteenpäin tekijät
valitsevat yllättäen perusaskellukseksi tangosta tutun kahdeksan askeleen
perus-salidan (Salida tipica), jossa
seuraaja siis tekee krusadan (Cruce).
Tämä on vähemmän tanssineelle jo hankalampi asia, sillä nopeatempoisessa
milongassa voi krusadassa tulla kompastelua. Aloittelijalle toki tuo hieman helpotusta se, että lähes
kaikki kuviot tanssitaan Liso-tahdissa,
siis ilman ´nop-nop´ eli Traspié-rytmitystä.
DVD:n voi tilata
Saksan Amazonista hintaan 32 euroa. Alkuperäinen äänitys on espanjankielinen
(saksalaisittain murtaen), mutta levy on dubattu peräti seitsemälle muulle
kielelle, joukossa englanti.
PEHMOMILONGAA TANGOMAISESTI − Alex Krebs
Alex Krebs on tehnyt sympaattisia, rauhallisesti
esitettyjä tangovideoita, joista numero 6 koskee milongaa. Kuviovalikoima on
varsin erilainen kuin edellisessä, Ricardon ja Nicolen kurssissa, eikä Baldosa-kuviota käytetä. Melko moni
kuvio on tuttu perustangosta, mutta krusada ei onneksi ole käytössä. Muutaman
yksinkertaisen traspié-askelluksen
lisäksi erityisempiä kuvioita ovat seuraajan kävelyttäminen ympyrässä taka- tai
etuaskelilla.
Tämä kurssi ei
ole niin järjestelmällinen kuin Ricardon ja Nicolen, ja sopii mielestäni aloittelijalle huonommin. Se on myös kestoltaan oleellisesti lyhyempi (35 min vastaan 80 min). Milongaa
(ja tangoa) enemmän tanssineelle sen lisäanti ei puolestaan kenties ole kovin
suuri. Alexin pehmeä askellustyyli
edustaa aika tangomaista milongatanssia.
Alexin
tanssikumppani osallistu opetukseen mykkänä tanssiparina. Kaikki seuraajan
roolia koskevat kommentit tulevat Alexilta, mikä lienee seuraajana tanssivalle
lievä pettymys.
Kuvakaappaus nettiversion tilaussivulta. |
Krebsin video on
perusilmeltään sekä ´siisti´ että ´kodikas´, eikä sitä toki voi hyödyttömäksi
tuomita. Hyvänä puolena on mainittava kunnollinen (tiivis) abrazo, minkä
suhteen Krebs ja hänen kumppaninsa pesevät mennen tullen seuraavaksi
esiteltävän videon opettajaparin.
Kurssi on
ostettavissa linkistä http://www.tangoberretin.com/volume-6-milonga/ joko
levynä hintaan 33 USD, tai mp3-syötteenä kymmenellä dollarilla. Mp3-versio on
poikkeaa otsikoista päätellen jonkin verran levyversiosta.
AMERIIKAN TULIAISET − Christy ja George
Yhdysvaltalaisten
opettajien Christy Cotén ja George Garcian kahden levykkeen kokonaisuus
esittelee kolmisenkymmentä kuviota. Perusaskelluksena on perinteinen Baldosa, josta tavalla tai toisella
johdetaan kaikki muut kuvioit. Tämä johdonmukaisuus on eduksi varsinkin vähemmän
tanssineelle opiskelijalle. Kuviovalikoima on monipuolisuudessaan
mielenkiintoinen, olematta vaikeasti omaksuttava. Esimerkki heidän opetustyylistään avautuu tästä linkistä.
Tähän
opetusvideo-pariin liitty vastaavat vahvuudet ja heikkoudet kuin samojen
tekijöiden tango-opetussarjaan. Vahvuutena
on huolellinen esitys, jossa sekä erillistekniikkaa että parityöskentelyä kommentoidaan
monipuolisesti. Potentiaalisena heikkoutena
on lepsu tanssiote, jota ei soisi kenenkään alkavan näiden videoiden perusteella
harrastamaan. Ehkä kyse on askellusten näkemisen helpottamisesta eikä osaamisen
puutteesta, sillä aika ajoin opettajat sulkevat otteensa, kuten yllä olevan
demovideon lopussa.
Levyjen sisällisluettelot, lievästi muunneltuina ja kellotettuina. |
Eka levyllä on 14 erillistä kuviota, joista vain kahdessa on nop-nop ajoitusta ja muut edustavat Milonga lisaa, eli pääiskuilla askeltamista. Kolmesta hitaasta askelluksesta esitetään myös traspié (nop-nop) variantit, joten kuvioiden kokonaisluvuksi tulee seitsemäntoista.Levyn kymmenen ensimmäistä kuviota ovat omaksuttavissa suhteellisen vähäiselläkin kokemuksella, mutta neljä viimeistä ovat jo vaativampia.
Toka levyllä ei
kuvioiden vaikeusaste nouse kovinkaan paljon, ja kuvioiden trapié-elementit
ovat pääosin helposti omaksuttavissa. Videon loppupuolella tulee vastaan hieman
konstikkaampia kuvioita, joissa voi olla pyörähdys irtiotteessa (soltada) tai hypähdys (salto).
Levyt on
ostettavissa osoitteesta https://dancevision.com
39 dollarin kappalehintaan (plus posti ja tulli).
BUENOKSESTA TUNTEELLA − Oscar ja Georgina
¡Aya! Vihdoinkin
milongassa on argentiinalaista menoa ja meininkiä! Ei siistinkalvakkaa ´akateemista kouluopetusta´, vaan aitojen
milongatanssiaisten tunnelmaa. Levyn
nimikin on osuvasti Milonga de Buenos
Aires. Tekijöinä ovat maailmaa paljon kiertävät argentiinalaiset
tango-opettajat Oscar ja Georgina
Mandagaran. Huolella tehdyssä videossa
opettajien intohimoinen asenne ja Oscarin palavahenkiset välipuheet luovat siihen
hyvin "freesin" tunnelman.
Terveisiä Buenos Airesin tanssilattioilta! |
Vaikka kurssi
alkaa Baldosa-askelluksen
esittelyllä, sen vangiksi ei jäädä, vaan lähdetään keräilemään improvisatoorisempia
"pikku palikoita". Näistä monet ovat näennäisen simppeleitä, lähestulkoon
"ei-kuvioita". Totuus on kuitenkin, että nimenomaan tällaisen aineksen
käyttö vaatii taitoa − aivan niin kuin vaaditaan huippukokki valmistamaan
yksinkertaisista perusaineksista gourmet-ateria! Taitovaatimus liittyy musiikin
tulkintaan, joka nousee keskiöön. Milongamusiikissa, sen rikkaine vaihteluinen,
riittääkin tulkinnallista haastetta kenelle tahansa. Tämän opetusvideon perussanomasta
saa kokenut tanssija eniten irti.
Useimmissa
askelluksissa on traspié-elementti,
mikä tekee niistä eloisia. Kytkemällä askellukseen eri tavoin ocho cortadoa
tai taka-krusadaa syntyy hauskoja kombinaatioita. Yhteinen piirre opetusainekselle
on, että kuviot eivät vie paljon tilaa. Useimmilla
voi pyöriä paikallaan, eli ihan oikeasti käyttää tositilanteessa!
Esimerkki Oscarin ja Georginan opetustyylistä avautuu tästä linkistä.
INNOLLA JA HUIPPUTAIDOLLA − Sebastian ja Roxana
Tätä videota
katsoessa ei jää huomaamatta, että tässä opettaa tango salon-kisan maailmanmestari (2005). Sebastian Achavalin ja hänen
nykypartnerinsa Roxana Suarezin tanssi
etenee sulavan vaivattomasti, kuin enkelin kosketuksesta, ja tiivis abrazo pysyy
hankalissakin pyörähdyksissä. Opettajien pirteä ja ystävällinen esiintyminen
tekee heidän ohjeistuksistaan miellyttäviä seurata, ja molemmat ovat
tasapuolisesti äänessä.
Tätä videokurssia
ei ole saatavana DVD:nä eikä ole ladattavissa omalle koneelle, mikä tekee sen
käytön hieman kömpelöksi. Ensin on rekisteröidyttävä asiakkaaksi osoitteessa
www.tangomeet.com. Sivustolta voi sitten ostaa videokurssin, joka on sen
jälkeen katsottavissa omasta "korista". Sivustolta poistuttua joutuu aina
uudelleen kirjautumaan.
Milongakurssin
hinta oli kirjoitushetkellä 85 euroa. Se on 18 videopätkän kooste, jossa
yksittäisen pätkän pituus vaihtelee noin minuutista (tanssidemot) viiteentoista
minuuttiin. Kurssin yhteenlasketuksi pituudeksi tulee hieman yli 2 tuntia. Joissakin koosteissa on milongamusiikkiin tai
tanssiin littyvä yleisempi aihe, perusharjoite tai tanssidemo, mutta 11
osasessa esitellään jokin askellussarja. Joistakin askellussarjoista näytetään
myös variantteja, joten yhteensä voi laskea esitettävän viitisentoista
´kuviota´.
Kurssin yhdeksän ensimmäistä osasta. |
Jo ensimmäisestä
askelsarjasta alkaen otetaan mukaan nop-nop
rytmityksiä, käyttämällä perinteisen Baldosa-askelluksen
sijaan pelkää neliötä, jossa on kaksi traspié-kohtaa. Tämä yksinkertainen kuvio on aloittelijankin helposti
omaksuttavissa.
Seuraavaksi siirrytään
traspié-rytmiikkaa sisältäviin
eteneviin askelsarjoihin, joihin aletaan tuoda sacadaa pohje- tai reisikosketuksella [sacada de la pierna tai empujada].
Tässä vaiheessa kuvioden vaatimusaste ohittaa aloittelijan tekniikkatason, ja
kurssin edetessä joutunee myös keskitasoisella perustekniikalla pinnistelemään.
Mutta jos tekniikkataitoa riittää, voi ilakoida kurssin loppupuolen monilla hauskoilla
jutuilla, kuten ylinopeilla pivoteilla, pyrörivillä takaochoilla ja
twist-askellusta sisältävillä askelsarjoilla.
SEGRETOS DE MILONGUERO − Pepito Avellaneda
Italialais-espanjalaiseen
maahanmuuttajasukuun syntyi vuonna 1930 Buenos Airesin Avellanedan kaupungiosassa poika nimeltään José Domingo Monteleone.
Hän oli tuleva kuuluisaksi tanssijana
kutsumanimellä Pepito Avellaneda.
Tanssimisen "Pepito" aloitti kaksitoistavuotiaana Avellanedan karnevaalitanssiaisissa,
ja hän piti ensimmäisen tanssiesityksensä Avellanedan Teatro Romassa vuonna
1945, vasta viidentoista vuoden iässä. Viisikymmentäluvulla hän esiintyi tanssijana
television suuren suosion saavuttaneessa tango-ohjelmasarjassa. Hän oli
erittäin aktiivinen tanssija kuolemaansa asti vuonna 1996.
Pepito
Avellaneda piti opettamisesta ja veti sännöllisesti kursseja, myös Euroopassa,
jossa Pariisi ja Amsterdam olivat hänen suosikkikaupunkinsa. " I enjoy
teaching. I spend all day long teaching" hän on itse luonnehtinut.3) Pepiton DVD-kurssi onkin tarkoin suunniteltu
ja kunnolla alaotsikoitu. Tässä suhteessa hän päihittää kirkkaasti toisen
milongueron, Pedro Tete Rusconin ´suoraan
lennosta´ ja yhteen pötköön kuvatun valssi-opetusvideon 2) .
Yhteistä näiden molempien
milonguerojen teoksille on, että el jefe
[päälikkö] hoitaa kaiken selostuksen, ja daameille jää pelkkä tanssimisrooli.
Viehättävää ja osin tilanne selittävää on, että monet Pepiton daameista
lienevät hänen lastenlapsiaan! Monia kuvioita demoavat myös Pepitoa
vuosikymmeniä nuorempi, taitava näyttöpari, mikä lisää opetusvideon antia.
Videosarjan ´historiallisen´ osan alkukuva. |
Asi se Baila Milonga DVD-sarjaan kuuluu
kaikkiaan kolme DVD:tä, joista ensimmäinen on kooste Pepiton esiintymisistä
vuosien varrella, aikalaishaastatteluinen. Tämä osio on toki historiallisesti
mielenkiintoinen, mutta tanssiotokset ovat teknisesti kehnoja. Paremman
käsityksen Pepito Avelanedan tanssista saa opetuslevyjen teknisesti hyvätasoisista
tanssiesityksistä.
Kahden opetus-DVD:n sisällyslistat. |
Yllättävää ja
harmillista on, että Pepito käyttää perusaskelluksena "tangon puolelle kuuluvaa"
salida tipicaa, eli seuraajan vientiä krusadaan. Useimmat kuviosarjat
aloitetaan tällä, mielestäni aivan turhaan aikaa ja tilaa vievällä askelsarjalla,
ja vasta seuraajan krusadan jälkeen "päästään asiaan", eli
varsinaiseen kuvio-osaan. Niissäkin harvoissa
tapauksissa, että uusi kuvio aloitetaan ilman krusadassa käyntiä, Pepito
vetäisee kuviosta poistuessaan kuitenkin vielä krusadat.
Pepiton
videoista hyötynee parhaiten milongansa jo osaavat tanssijat, jotka hakevat tanssiinsa
lisäideoita, eivätkä hämäänny krusadoista. Omat levyni ostin aikoinaan Buenos
Airesista. Tämän jutun kirjoitushetkellä yhdet kappaleet ykkös- ja kolmoslevyä
oli myynnissa USA:n Amazonissa kympin kappalehintaan, ja kakkoslevyä
markkinoitiin noin 25 taalalla osoitteessa http://www.tangocd.com/.
MIKÄ OHJELMA PARAS?
Jos milongan
askelikot olisivat tiukasti standardoidut, kuten kilpatanssin (Ballroom) puolella, voittajan ratkaisisi
opetusvideon tekninen taso. Onneksi argentiinalainen tango EI ole standardoitu,
vaan luovuus ja kekseliäisyys vallitsevat.
Jonkinlaista haittaa
tästä vapaudesta kuitenkin on sillon, kun pyrkii vertaamaan eri opetusohjelmia
toisiinsa, ja eniten päänvaivaa aiheutuu nimikkeistön kirjavuudesta. Kun kuviot
nimetään miltei miten sattuu, joutuu videoita tiirailemaan moneen kertaan, kun nimisekamelskasta
yrittää löytää samoja tai samankaltaisia askelsarjoja.
Bloggaajan tulkintoihin perustuva vertailutaulukko |
Yllä oleva taulukko pyrkii listaamaan
milonga-videoiden kuviosisällön. Videoista
löytyi yhteensä 85 erilaista kuviota. Yhtään sellaista kuvioita ei ollut, joka
olisi esitetty jokaisessa kuudessa videokurssissa. Yksi kuvio oli esitetty
neljässä opetusohjelmassa, nimillä Revolving
ochos, Ocho adelante acompaniado,
Steps with ochos 1, sekä Base with Ochos. Neljässä tapauksessa
tietty kuvio löytyi kolmesta opetusohjelmasta, ja 14 tapauksessa samanlainen
kuvio löytyi kahdesta ohjelmasta.
Jokaisessa näistä
opetusohjelmista on omat tekniset tai sisällölliset hyvät puolensa. Parempi kysymysasettelu
onkin: mikä ohjelma sopii kenellekin? Valinnan ratkaiskoon aikaisempi
milonga-kokemus ja katkaiskoon taitotaso, eli kannattaa pitäytyä omaan tekniikkatasoon
täsmäävässä vaativusasteessa! Kun jätetään pois vaikeasti hankittava, krusadaa
harrastava Pepito, voisivat ohjeet olla:
Alkeis/alkeisjatkotekniikan
taitotaso: Ricardo & Nicolen kurssin alkuosa
Alkava jatkotekniikan
taitotaso: Christy & George osa 1
Kehittynyt jatkotekniikan
taitotaso: Christy & George osat 1-2
Edistynyt tekniikka:
Sebastian & Roxana ja/tai Oscar & Georgina
IMPROVISOINTI
Tanssilattian suurmestarit
voivat antaa piupaut niin sanotuille milongakuvioille. Sen sijaan he improvisoivat askelluksia oman mielikuvituksensa mukaan,
musiikin ´käskyjä´ pikkutarkasti lukien.
Tämän yrittäminen on toki luvallista meille tavallisille kuolevaisillekin, mutta meidän lienee kuitenkin
parempi perustaa tanssimme opittuihin askellusrunkoihin. Pianovertausta käyttäen: pimputtakaamme me amatöörit
Ukko Nooaa nuoteista, samalla kun mestarit improvisoivat fantasiakappaleita
flyygelin koko koskettimistolla! Jälkimäisestä esimerkki tässä linkkissä.
VIITTEET
(1) http://tangochrister.blogspot.fi/2014/02/loytolaarissa-tango-salon-oppaita.html
(2) http://tangochrister.blogspot.fi/2015/10/oppimateriaali-argentiinalainen-valssi.html
(3) Maria Susana
Azzi: Pepito Avellaneda. http://www.todotango.com/english/artists/biography/658/Pepito-Avellaneda/
P.S.
Ilahduta Bloggaajaa palautteella osoitteeseen mail.tangochrister@yahoo.com.