keskiviikko 1. kesäkuuta 2016

ORQUESTA TIPICA VICTOR − Haamuorkesteri(t) pätkätöissä

Tämä orkesteri ei ollut olemassa muualla kuin levytys-studiossa. Neljän eri johtajan vetämänä ja muutaman tauon ryydittämänä valmistui vuosina 1925 - 1944 yhteensä 459 äänitystä, joista osa edelleen soi milon­goissa.

Orquesta Tipica Victorin, tuttavallisemmin Tipica Victor tai OTV, perustaminen liittyi levy-yhtiöiden keskinäiseen kilpailuun, ja siitä tuli pisimpään toiminut house orchestra. Lyhytaikaisempia toimijoita olivat mm. saman  levy-yhtiön jo vuonna 1919 perustama, vain vuoteen 1920 levyttänyt Orquesta Tipica Select, sekä kilpailevien levytalojen Orquesta Tipica Brunswick (1929-1931) ja Orquesta Tipica Columbia (1929-1932).

Kurkistakaamme Orquesta Tipica Victorin äänitys-studioon: kuka johtaa orkesteria? Mitä toden­näköi­simmin orkesterin pianisti, Adolfo Carabelli, ainakin  vuosina 1926-1935, jolloin orkesteri teki valtaosan levytyksistään. 

ADOLFO CARABELLI

Buenos Airesin maakunnassa syntynyt Adolfo Leandro Carabelli (1893-1947) opiskeli nuoresta alkaen pianonsoittoa ja sävellystä, ja jo viisitoistavuotiaana hän esiintyi pianovirtuoosina Buenos Airesin teattereissa. Hän jatkoi sävellyksen opintoja Italiassa mm. Ferrucio Busonin oppilaana.

Carabelli keski-ikäisenä
Argentiinaan palattuaan hän soitti klassista musiikkia triossa, mutta ihastui sitten jatsiin.  Hän perusti orkesterin River Jazz Band, joka ei liene levyttänyt, mutta Adolfo Carabelli Jazz Band nimisen kokoonpanon kanssa hän äänitti Electra-levymerkille vuosina 1926-1933 yhteensä 111 nimikettä. Varsinaista jatsia nämä äänitteet eivät kylläkään edustaneet, sillä musiikin genreiksi kirjattiin Foxtrot, Pasodoble, Maxixa, Melodia, Popular, Coeca, Marcha, Ranchera, Vals, Schottiche, Himno, Tarantela ja jopa Fado!

Orquesta Alfredo Carabelli oli sen kokoonpanon nimi, jolla Carabelli levytti tangoja ja valsseja, mutta toki myös yksittäisiä pasodobleja, foxtroteja, rancheroja − ja yhden(!) milongan. Gehbergerin luettelossa äänitteitä on 69 kappaletta, lähes kaikki vuosilta 1931-1933. Orquesta Alfredo Carabelli ei esiintynyt julkisesti, vaan oli toiminnassa ainoastan äänitysstudiossa − aivan kuten hänen johtamansa Orquesta Tipica Victor!


Kaksi levyllistä Carabellin oman orkesterin äänityksiä

Ensiksi hankkimani levy Mi Evocation [Colleccion 78 rpm] oli sikäli huti, että sen 24 kappaleesta valtaosa on "muuta musiikia", kuten pasodoblea tai foxtrottia; joukossa on vain seitsemän tangoa ja kolme valssia. Koostessa Inspiracion puolestaan on, yhden milonga lisäksi, pelkkiä tangoja − niiden joukossa kaikki edellisenkin levyn tangot! Täysin subjektiivisen oman arvosteluasteikoni mukaan tandakelpoisia tangoja on Inspiracion levyllä kuusi kappaletta, muta lähes kaikki muut biisit ovat kuitenkin tanssikelpoisia.

ORQUESTA TIPICA VÍCTOR

Kun tämän niminen studio-orkesteri aloitti äänitykset vuonna 1925, sen johtajana toimi bandoneonin soittaja Luis Petrucelli,  mutta jo seuraavana vuonna johtajaksi nimitettiin Alfredo Carabelli − tai voidaan myös sanoa, että levy-yhtiö liisasi Carabellin oman orkesterin levyttämään OTV-nimellä! Sen verran puurossa ja vellissä oli ilmeisesti eroa, että Orquesta Alfredo Carabellin kokoonpano oli melko vakio, mutta OTV:n äänityksiin osallistui keikkaluontoisesti muitakin muusikoita, heidän joukossaan Pedro Laurenz,  Cayetano Puglisi ja Aníbal Troilo.

Aluksi OTV levytti pelkkiä instrumentaalikappaleita. Vasta kolmen vuoden toiminnan ja 133 orkesteri­äänityksen jälkeen, lokakuussa 1928,  mikrofonin eteen astuu laulaja Antonio Buglione. Sen jälkeen OTV:n solisteina toimii lukuisat eri laulajat, joukossa varsin tunnettujakin nimiä kuten Ernesto Famá, Francisco Fiorentino, Ángel Vargas ja Charlo.  Stafforinin kokoama täydellinen levytysluettelo avautuu tästä linkistä


Levyt sarjoista 23 Grandes Exitos, Grandes del Tango ja Colleccion 78 rpm

Omistin alun perin kaksi levyä, jotka ovat kuvassa laitimmaisina. Ne täydensivät mukavasti toisiaan, koska niissä ei ollut päällekkäisiä kappaleita. Kun halusin äänitteitä lisää, hankin sarjasta Grandes del Tango kokoelman numero 51, joka on tupla-CD.  Harmikseni siltä löytyi kaikki levyn Colleccion 78 rpm kappaleet, mutta onneksi vain kaksi samaa raitaa kuin levyllä 23 Grandes Exitos!  Ostamalla laitimaiset levyt saa 45 eri kappaletta, hankkimalla keskimmäisen saa 64, ja ostamalla vasemman puoleisen plus keskimäisen saa yhteensä 85 eri biisiä.

LOS PROVINCIANOS

Rinnakkain OTV:n äänitysten kanssa levytettiin Victorin studiossa vuosina 1931-1934 Ciriaco Ortiz nimisen bandoneonistin johdolla myös Orquesta Tipica Los Provincianos nimisellä kokoonpanolla. Erikoista tässä asetelmassa on, että Ortiz kuului myös OTV:n vakituiseen kokoonpanoon. Valienten Encyclopedian mukaan OTV:n yhdeksänhenkisessä ja Provincianoksen seitsemänhenkisessä kokoonpanossa oli tasan kaksi samaa soittajaa: Ortiz ja viulisti Elvino Vardaro. Provincianoksen kolmesta bandoneonisteista yhtenä soitti Aníbal Troilo.




Oliko tämä rinnakkaistoiminta tarkoitettu Orquesta Tipica Victorin kirittäjäksi?  Michael Lavocah viittaa tähän suuntaan toteamalla: "I like to think that Ciriaco Ortiz forces Carabelli to raise his game". Los Provincianoksen soiton tasoa hän arvostaa, todeten "the recordings of Los Provincianos are often more sophisticated musically. If you like: they are better". Levytyksiä on yhteensä 34 kappaletta.

Kokoelma Provincianoksen äänityksiä.


Ciriaco Ortiz muodosti myös trion kahden kitaristin kanssa.  Trion äännitteitä Lavocah kehuu määriteillä "intimate and tender and also very danceable".

VIIMEISET PÄTKÄTYÖT

OTV:n uudeksi johtajaksi tuli vuonna 1935 sen bandoneonisti Federico Scorticati, ja samalla kokoonpano meni uusiksi. Yksitoistahenkisessä orkesterissa entisiä nimiä olivat vain Scorticati ja Elvino Vardaro! Tämä orkesteri levytti vuosina 1936-1941 yhteensä 90 kappaletta, joissa tangojen ja valssien lisäksi oli runsaasti muita genrejä, pasodoblesta congaan.

Levytykset nimikkeellä ´Orquesta Tipica Victor´ eivät tähän vielä loppuneet, sillä vuosina 1943-1944 tehtiin vielä 18 raitaa pianisti Mario Maurianon johdolla. Jälleen lienee kyseessä ollut uuden johtajan oma orkesteri, eli uusi kokoonpano, mutta sen jäsenistä en löytänyt tietoja. Maurianon orkesteri oli perustettu nimenomaan säestämään laulajatarta Libertad Lamarquea, mutta tämä ei kuitenkaan esiintynyt Maurianon OTV-äänityksissä.

MITÄ OTV-MUSIIKKIA SOITETTAIS?

Onko Carabellin luotsaaman OTV-kokoonpanon äänityksiä pidettävä ´aidompana´ OTV-musiikkina kuin muiden johtamien kokoonpanojen taltionnit? Ovatko Orquesta Alfredo Carabellin orkesterin äänitteet ja melkein samojen muusikoiden OTV-nimikkeellä tekemät taltioinnit yhteneviä? Entä kuuluuko Orquesta Tipica Los Provincianos samaan saundimaailmaan? Ainakin Antti Sunialan tandablogin listoissa on OTV:n tuotantoa vuodesta 1927 vuoteen 1944 saakka, ja OTV:n rinnalle on tandoihin monasti laitettu niin Carabelliä kuin Provincianosta.
Kaikkiaan Suniala listaa OTV:lta kaksikymmentäyksi tangoa, kolme valssia ja yhden milongan. Omistamiltani levyiltä näistä löytyi kuusitoista. Niistä olin arvionut yhdeksän "tandakelpoisiksi" ja loput "tanssi­kelpoisiksi". Sunialan listoista puolestaan "puuttui" seitsemän minun tandakelpoisiksi arvioimaani biisiä, joukossa hämmästyk­sekseni myös OTV-suosikkikappaleeni Una vez! [Kts.alla]
Pannaanpa kaikki OTV:n ja sen rinnakkaisorkesterien biisit samaan koriin − ja poimitaan aakkos­järjestyksessä muutamia makupaloja:

Alma, Orquesta Alfredo Carabelli 1932 [linkki]. Sinänsäkin kelpo wanha tango, mutta ennen kaikkea "maailman selkein" fraasi- ja osajako, eli erinomainen biisi aloittelijan sovittaa askelluksensa musiikiin!   

Cuando miran tus ojos, Orquesta Alfredo Carabelli 1932 [linkki].   Rauhallinen [58 tahtia/min], haikeansuloinen valssi.   

El chamuyo, Orquesta Tipica Víctor 1930 [linkki].   Canyenge-tyyliin tanssittavaksi sopiva biisi, joka poikkeuksellisesti EI ole laahustava!

Felicia,  Orquesta Alfredo Carabelli 1932 [linkki].   Vaihdellen jäntevää ja pontevaa pulssia; synkoppeja ja lemmenkipeää viulua − eli runsaasti koukkupaikkoja musiikkiin tanssivalle tanguerolle.

Llamala H, Orquesta Tipica Víctor 1932 [linkki].  Hyväntuulista, jänteväpulssista soittoa ja Charlo:n laulua.

Milonga del aguaterro,  Orquesta Tipica Víctor  1943 [linkki].  Sujuvasti etenevää milongasoittoa, maustettuna candombe-rytmiikalla.   

Pico blancoOrquesta Tipica Los Provincianos 1933 [linkki]. Pontevapulssinen tango, jonka soitossa on intensiteettiä.  

Una vez, Orquesta Tipica Víctor 1943 [linkki].   Tiivistunnelmainen soitto, jossa ripaus Caló:ta mutta myös vanhempaa porteño-tunnelmaa. Paljon ´viipymispaikkoja´ lyyriselle tanssijalle. Joka kuuntelun jälkeen tämä biisi jää minulle  "korvamadoksi" pitkäksi aikaa....


ELVINO VARDARO

Orquesta Tipica Victorin luottomuusikko, viulisti Elvino Vardaro (1905-1971) ansaitsee oman mainintansa. Hän aloitti musiikin opiskelun ammattiopettalla jo 4-vuotiaana, ja piti ensikonserttinsa 14-vuotiaana, soittaen Bachin, Mendelssohnin ja Tsaikovskin sävellyksiä. Hänen ensimmäisiä työtehtäviään oli soittaa mykkäelokuvien esityksissä , pianisti Rodolfo Biagin säestyksellä.

Vuonna 1921 hänet kiinnitettiin Juan Maglion orkesteriin, josta hän jo seuraavana vuonna siirtyi Roberto Firpon kokoonpanoon. Vuodesta 1925 hän toimi Orquesta Tipica Victorin ensiviulistina, mutta liittyi vuonna 1926 myös Pedro Maffian orkeriin, jonka pianisti oli Osvaldo Pugliese. Vuonna 1929 Vardaro, Maffia ja Pugliese perustivat yhdessä uuden sekstetin, johon myöhemmin myös Aníbal Troilo liittyi. 1920-luvun lopulla Vardaro soitti lyhyen aikaa Francisco Canaron orkesterissa, ja hän soitti myös Los Provincianos-kokoonpanossa.

Vuosiksi 1940-1944 Vardaro liittyi Osvaldo Fresedon yhtyeeseen, ja vuodesta 1956 hän soitti Carlos Di Sarlin orkesterissa, aina tämän kuolemaan asti vuonna 1960. Soitettuaan yhdessä vaiheessa myös jatsia kokoon-panossa Brighton Jazz Ensemble, hän päätyi vuonna 1962 siihen genreen josta hän oli aloittanut, eli klassiseen musiikkin, littymällä Córdoban kaupungin sinfoniaorkesteriin! Näin vaiherikas ura kielii suuresta taidosta ja vankasta suosiosta, ja Elvino Vardaroa onkin pidetty kautta aikojen parhaana tangoviulistina.


Olin jollakin Buenos Airesin reissulla hankkinut kokoelmiini Elvino Vardaron soittoa esittelevän koostelevyn. Siitä paljastuu hänen soittaneen monessa sellaisessakin kokoonpanossa joita ei edellä mainittu, kuten Orquesta Tipica Luis Petrucelli, Trio Victor, Orquesta Tipica Juan Batista Guido, Orquesta Tipica Carlos Marcucci, Orquesta Tipica Juan Carlos Cóbian ja Quinteto Los Virtuosos. On viulistilla ollut vientiä! Tässä Vardaron soitosta esimerk­kinä Trio Victorin raita El presumido vuodelta 1928 [linkki]. Siinä Vardaro soittaa melodiaa kahden kitaran säestäessä.              

VIITTEET

Benedetti, Héctor Ángel: Adolfo Carabelli - Biography. http://www.todotango.com/english/artists/biography/89/Adolfo-Carabelli/

Daus, Robert:  Elvino Vardaro. Levyn ´El Violin Mayor Del Tango´n esittelyvihossa.

Gehberger, Bernhard: TANGO-DJ.AT. http://www.tango-dj.at/DJ-ing/collection/cd-disco.htm

Lavocah, Michael.: Tango Stories. Milonga Press, 2012.

Stafforini, Pablo:  http://www.stafforini.com/tango/orquesta-tipica-victor-discography/

Suniala, Antti.: The Tanda of The Week. http://tandaoftheweek.blogspot.fi/

Valiente, Gabriel: Encyclopedia of Tango. Omakustanne, 2014.  Linkki!