Amigos del Tangon kesäleirillä Petäyksessä sain vihdoinkin
tilaisuuden tavata Kristianin, jonka kanssa olin meilien välityksellä vaihtanut
ajatuksia jo joitakin vuosia sitten.
Osallistuin hänen vetämäänsä Aleksander-tekniikan seminaariin, jonka
jälkeen vietimme hotellin lämpiössä rauhallisen keskusteluhetken.
Minulle muodostui vahva kuva asioihin syvällisesti
suhtautuvasta, omia teitään etsivästä henkilöstä, jonka rauhallista olemusta
oli helppo lähestyä. Toivon että niin sanottujen faktojen lisäksi onnistuisin
punomaan tähän henkilökuvaan jonkin hienosyisemmänkin juonteen.
LIIKE JA LÄHEISYYS
"Olen aina ollut tosi
liikkuvainen", Kristian toteaa.
Myös tanssin harrastaminen liittyy hänellä kehon ja mielen vaatimukseen olla
liikkeellä. Kristian tutustui aikoinaan
samanaikaisesti sekä argentiinalaisen tangoon että kontakti-improvisaatioon −
molemmat liikuntamuotoja, joissa kosketus on keskeinen elementti. Pyydän Kristiania kertomaan tarkemmin mitä
kontakti-improvisaatio on, ja mitä se on hänelle merkinnyt.
Kontakti-improvisaatio on yksi
ns. uuden tanssin muoto. Se poikkeaa monista muista tansseista mm. siinä että
viejän ja seuraavan roolit elävät jatkuvasti, tanssijat voivat tanssia tilassa
myös yksin ja välillä tanssitaan kolmistaan tai isommallakin kokoonpanolla.
Seuraaminen ja vieminen tapahtuu kontaktipisteen kuuntelemisen kautta. Tanssi
tapahtuu myös monilla eri tasoilla: lattialla rullaillen, nelinkontin, seisten
tai ”lentäen” esimerkiksi toisen vartalon tukemana.
Kontakti-improvisaation riemua. |
Kristian suosittelee kontakti-improvisaatiota kaikille ikään
katsomatta. Se voi alkuun tuntua todella kummalliselta ja haastavalta mutta
siinä on niin paljon sellaisia laatuja jotka liikkeen riemun lisäksi täyttävät
sielun lämmöllä ja rakkaudella. Vinkiksi mainittakoon että Helsingissä on yksi
maailman parhaista, ellei paras Kontakti-improvisaation yhteisö. Eikö tämä
kuulostakin kummalliselta maassa jossa tuntemattomien kosketusta kartetaan
välillä kuin ruttoa?, Kristian kysyy.
ARGENTIINAAN TANGOA OPPIMAAN
Vuonna 2007 Kristian kävi ensimmäisillä tangotunneillaan
Helsingissä, mutta kaksi tuntia riitti tukahduttamaan aloittelijan innon. Hän koki liian vaihtoehdottomana että 8 askeleen peruskuvioon yhdistettiin tunneittain uusi osio, jossa
saattoi olla voleoita, ganchoja ja colgadoja − ja musiikki rajoittui Piazzollaan. Kristian päätteli että ”tämä ei ole minua
varten”. Tango kuitenkin löysi tiensä Kristianin elämään hänen asuessaan
opintojensa vuoksi Buenos Airesissa. Opetusmetodien ollessa lempeämmät tango näytti
todellisen luonteensa ja löysi nopeasti paikkansa miehen sydämestä.
Vuonna 2008 tangoharrastus jatkui Madridissa, jossa Kristian
vietti puoli vuotta Finnpron korkeakouluharjoittelijana. Tämä oli ikään kuin
suojatyöpaikka, jonka varjolla Kristian pääsi tanssimaan enemmän kuin mitä
Helsingissä olisi tuolloin ollut mahdollista. Intensiiviseksi syventynyt
tanssiharrastus vaikutti suuresti opintoihin ja niihin liittyvän gradun viimeistelyyn.
Työstä ei tuntunut tulevan millään valmista, kunnes mies päätti hylätä vanhan
tutkimusaiheensa täysin ja suunnata mielenkiintonsa rakkaaseen harrastukseensa
– Tangoon.
TANSSIGRADU
Helsingin yliopiston Maailman kulttuurien laitokselta vuonna
2012 julkaistun gradua Sukupuolittuneet Syleilyt varten haastateltiin 147 argentiinalaisen tangon harrastajaa kyselylomakkeella ja 13 harrastajaa henkilökohtaisessa tapaamisessa
keskustelupiireissä.
Gradun otsikkosivu (nettikopio). |
Gradun yhteenvedossa hän toteaa tutkineensa millaista tango on tanssijoiden kokemana ja
millaisia merkityksiä he antavat harrastukselleen, ja että aihetta on
lähestytty ensisijaisesti sukupuolen ja
kehollisuuden näkökulmasta.
Harrastajien kokemuksista ilmeni mm. että tango
on koskettamista ja kosketetuksi tulemista, sekä liikkeen tuomaa nautintoa ja
yhteistä musiikin tulkintaa. Gradu sai lehdistössä monipuolista
huomiota.
MUSIIKKI & DJ-TYÖT
Kristian kertoo aloittaneensa
argentiinalaisen tangomusiikin keräämisen Madridissa. DJ-soitot hän aloitti
Suomeen palattuaan, ja kuusi vuotta putkeen hän toimi "tosi
aktiivisesti". Keikkoja oli viikossa kolmekin, ja toiminta ulottui ennen
pitkää myös ulkomaille. Mieleen tulevat soittokeikat Bergenissä, Oslossa,
Jurmalassa, Vilnassa, Berliinissä, Madridissa − ja sokerina pohjalla DJ-keikka
Buenos Airesin legendaarisessa huippupaikassa Salon Canningissa.
Soittamassa Bendita Milongassa Buenos Airesissa 2010
|
Utelen Kristianilta hänen musiikkimaustaan, niin tanssijana kuin DJ:nä − ja että onko näiden välillä eroa? Saan vastaukseksi, että hänen makunsa on niissä yhteinen, mutta ajan myötä DJ:nä, kuten myös tanssijana, kasvaa. Aluksi Kristian muistelee opiskelleensa lukemattomia tunteja netistä ja ulkomaisia DJ-kollegoita konsultoiden sitä miten ”homma tulisi hoitaa”. Hän pyrki tarjoamaan Helsingin ja jonkin ajan päästä muun Suomen milogoissa musiikin niin kuin se tehdään maailmalla, tietämättä vielä tässä vaiheessa juurikaan sitä että eri kaupungeissa, maissa, mantereilla ja varsinkin Buenos Airesissa DJ:t soittavat hyvinkin eri lailla.
Myöhemmin DJ-työssä oma persoona
sai isomman roolin. Oli vaihe jossa oman musiikkituntemuksen esille tuominen
tuntui tärkeältä. Vaikka mies on viime vuodet tullut tunnetuksi hyvin tiukasta
perinteistä soittolinjasta, hän muistelee lämmöllä kausia jolloin hän soitti
paljon vaihtoehtoista musiikkia. Löytyy kokoelmasta kuulemma ”helmiä” jossa
usein kovin pitkistä elektrotango-biisestä on miksattu yhteen tandoja. Näin
jälkikäteen katseltuna juttu lähti lapasesta moneen otteeseen, kun lähes kaikki
kivet tuli käännetyksi. Nuoruuden hölmöilyille hän tänään naurahtaa.
Viime aikoina, kun hän on
soittanut vähemmän, traditioiden entistä
tiukempi kunnioittaminen on uudelleen saanut jalansijaa. Kun pyydän Kristiania
nimeämään eniten soittamia orkestereitaan, hän toteaa keikkojen rakentuvan
D´Arienzon, Troilon, Di Sarlin, Pugliesen ja Tanturin musiikin ympärille.
Niiden väliin voi aika ajoin sujauttaa jotain muuta sopivaa.
ALEXANDER-TEKNIIKKA
Tämä harrastus tuli Kristianin
elämään henkilökohtaisesta syystä. Aloitettuaan argentiinalaisen tangon
tanssimisen hän koki että vaikka niin musiikki kuin parin läheisyys oli
nautittavaa, tanssitilanne jännitti häntä: ”olin niin täynnä jännityksiä että
hädin tuskin hengitin”. Kuultuaan
Alexandertekniikan jännitteitä laukaisevasta vaikutuksesta, hän toivoi saavansa
siitä avun.
Kristian tutustui tekniikkaan
Madridissa, ottamalla usean kuukauden ajan yksityistunteja 1-2 kertaa viikossa.
Suomeen palattuaan hänen kiinnostuksensa säilyi, mutta muutaman vuoden
säännöllisten yksityistuntien jälkeen hän päätyi siihen, ettei päässyt oppimisessa tarpeeksi syvälle, ja hän päätti aloittaa 3 vuotta kestävän
opettajakoulutuksen. Ajatus että hän joskus oikeasti opettaisi muita oli
täydellisyyden tavoittelijalle siinä vaiheessa kuitenkin kaukainen. Kristian
opiskeli aluksi Suomen siihen aikaan ainoassa koulutuspisteessä Orivedellä ja
sen jälkeen Berliinissä, josta valmistui Alexandertekniikan ohjaajaksi vuonna
2014.
Berliinissä AT-koulun puolivälissä tango-opettaja
Fernando Nahmijaksen kanssa
|
Nykyään ohjaajaksi voi opiskella myös Kuopiossa, mutta säännöllisesti ammattiaan harjoittavia ohjaajia on Suomessa edelleen melko vähän. Pääkaupunkiseudulla lienee 10-15 ja koko muussa maassa saman verran. Kristian on Suomen ainoa Alexandertekniikan ohjaaja, joka hyödyntää opetuksessaan tangotaustaa. Lähin toinen tällainen ohjaaja löytyy Saksasta.
Oppilaiden palaute on Kristianille tärkeä kehittääkseen
itseään jatkuvasti opettajana. Hänen Alexanderteknikkka-tuntinsa ovat avoinna
kaikkien lajien tanssijoille. Lisää monipuolisuutta ja personallisuutta hän
hakee opetukseensa yhdestelemällä Alexandertekniikan tunneilleen kontati-improvisaation
elementtejä, kuten tuoressa ryhmäopetuksessa Pinnan alla - Vapaana tuntemaan ja oppimaan. Sen selostetekstissä
´varoitetaan´, että "tutkimamme teemat voivat olla haasteellisia varsinkin
mielelle". Hän totteaa naurahtaen, että jotkut ovat alkaneet pitää häntä
kummajaisena, tai jopa pelottavana. Ja vaikka hän Berliinissä on osallistunut
myös queer-henkisiin nude-sessioihin, niin "minun tunneilla ollaan kyllä
vaatteissa", eikä "seksuaalisesta orintaatiostani pidä tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä".
KAHDEN A:n YHTEISPELI
"Kaipaako argentiinalaisen
tangon tanssija Alexander-tekniikkaa?" Kristian kysyy retorisesti, ja
vastaa että jos on tanssiinsa tyytyväinen ja se tuntuu mukavalta, niin ei
välttämättä. Mutta jos haluaa tanssinsa vapaammaksi ja kehon käytön
luonnollisemmaksi, vastaus on kyllä.
Entä kuinka nopeasti tanssija saa
Alexander-tekniikasta avun? Kristian kertoo itse saneensa jännittämiseensä
nopeasti hieman apua, mutta asian työstäminen "on äärimmäisen
haastava", ja jatkuu edelleen. Hän
sanoo, hieman mutkia suoristaen, että hänen kokemuksensa mukaan
Alexander-tekniikan hyötyjä on alussa helpompaa tuoda seuraajan kuin viejän
rooliin − mutta henkilökohtaiset tekijät vaikuttavat enemmän siihen millaiseksi
oppimisprosessi muodostuu. Kristian kannustaa myös viejiä ottamaan tekniikan
perusteet tanssiharjoittelunsa pohjalle. Siitä ei ainakaan ole mitään
haittaa, hän lupaa veikeästi, mutta hyödyt voivat olla todella silmät avaavat
ja voivat kuin yllättäen siirtyä myös arkeen ja jopa ihmissuhteisiin.
Hän toteaa myös, että yleisiltä
Alexander-tekniikan tunneilta on hankalampaa kuljettaa oppimaansa tanssiin kuin
erityisesti tanssijoille tarkoitetuilta tunneilta, joita hän itse pitää. Mutta
silloinkin asia vaatii jatkuvaa työstämistä − eikä koskaan tule
"valmista". Kristian pitää
yksityistunteja ehdottoman tärkeinä, sillä ohjaajan työskentely "hands
on" on keskeinen asia.
PETÄYKSEN SEMINAARI
Aiempi kokemukseni Alexandertekniikasta
oli muutaman vuoden takaa, rajoittuen viikonlopun kestäneeseen peruskurssiin
sekä yhteensä tusinaan yksityistunteja, kahdelta eri ohjaajalla. Niiden perustella mielikuvani
Alexandertekniikasta olivat varsin "keholliset", joten yllätyin
positiivisesti siitä, miten vahvasti myös mieleen liittyvät aspektit tuntuivat
olevan Kristianin tunnilla agendalla − osin huomaamattomasti.
Kristianin rauhallinen,
pohdiskeleva olemus viritti parinkymmenen osallistujan rinkiin eräänlaisen
taikapiirin tunnelman. Aluksi meiltä
udeltiin käsityksiämme siitä, mihin Alexandertekniikka pyrkii, ja monella
olikin siitä mielikuva. Kuitenkaan, näin todettiin, tavoitteena ei ole tavanomainen
"rentous", vaan turhista jännitteistä irtipäästäminen. Tiedostamisen
ja hyväksymisen kautta edetään. Lempeys itseään kohtaan onkin olennainen, joskin haastava osa prosessia. Keskusteleva vuorovaikutus vetäjän
ja ryhmäläisten välillä jatkui läpi koko seminaarin.
Harjoitteita tehtiin
makuuasennossa, seisten ja kävellen. Voimakkaimmin mieleeni jäi paikallaan
seisten tehty harjoite, jossa pareittain oltiin usean askeleen päässä toisesta.
Aluksi keskityttiin omaan läsnäoloon tilassa. Sen jälkeen ulotettiin läsnäolon
tietoisuus koskemaan myös vastapäistä henkilöä; ensin katse-etäisyydeltä ja
sitten kevyellä käden kosketuksella. Lopuksi pyrittiin aistimaan koko ryhmän
läsnäolo.
JÄLKIMIETTEITÄ
Alexandertekniikan parhaiten
tunnettu tavoite on fyysisten jännitteiden purku. Mielenkiintoisimmat
näkökohdat löytynevät kuitenkin fyysisen ja psyykkisen minän rajapinnalta,
alue johon Kristian selvästi on tuntenut mielenkiintoa.
Toisen henkilön, tanssiparin,
tasavertainen arvottaminen − edellä selostetun harjoitteen tapaan − ei meiltä
onnistu, jos liian ahnain mielin janoamme omalle *ihanalle* tanssillemme
ylimaallista täydellistäjää. Ja koko tanssiryhmän läsnäolon aistiminen epäilemättä
myös auttaa asemoimaan itsensä oikean kokoiseksi.
Kristian kertoo joutuneensa
kokemaan kehon ja mielen vahvan kytköksen, kun hän vuonna 2014 kävi läpi
voimakkaan masennuskauden, joka vei hänet kirjaimellisesti sängyn pohjalle.
Saatuaan kokea, että mieli ja keho voivat myös toipua, moni asia sai uuden arvon,
ja "tavallinen arki on arvokasta".
Haastattelija toivottaa oman
tiensä kulkijalle ja tangon syvemmän olemuksen etsijälle mielenkiintoisia
polkuja kuljettavaksi − ja pyöräilyfriikille mielenkiintoisia etappeja!
Kristian Salikosken gradu.
http://docplayer.fi/2958862-Sukupuolittuneet-syleilyt-argentiinalaisen-tangon-populaarin-heijastumat-koetussa-kehollisuudessa.html Linkki
Lisälukemista
Alexandertekniikasta: http://www.finstat.fi/miten-alexander-tekniikka-toimii/ Linkki
Kehitteillä oleva kotisivu: http://www.kristiansalikoski.com/ Linkki
Kehitteillä oleva kotisivu: http://www.kristiansalikoski.com/ Linkki