Motto: Yhteisö on osa tanssiasi.
Buenos Airesin milongoissa tunnelma on uniikki - mutta millä tavoin ja miksi? Onko porteñojen (porteño = Buenos Airesin perusasukas) perinteisten milongapaikkojen seiniin tiivistynyt vuosisadan takaiset, voimaperäiset tunnelmat? Onko kultaisen vuosikymmenen (1940-luku) tangokuuluisuuksien henki jäänyt leijailemaan tanssilattian ylle? Ehkä jossakin määrin on näin, aivan samalla tavoin kuin Ainolassa vieraillessa voisi kuvitella Sibeliuksen kohta laskeutuvan portaita yläkerrasta, tai Mäntyniemessä Kekkosen yhtäkkiä ilmaantuvan vierailijan eteen. Mutta yhtälössä lienee muitakin muuttujia.
Sitaatti: "Tango is embrace in motion, we
connect with our partner, the music, the other dancers and the
space.” (Vuoden 2013 Helatangossa opettaneet Daniela &
Raimund). Nettisitaatin alleviivaukset allekirjoittaneen.
Buenos Airesin milongoissa tunnelma on uniikki - mutta millä tavoin ja miksi? Onko porteñojen (porteño = Buenos Airesin perusasukas) perinteisten milongapaikkojen seiniin tiivistynyt vuosisadan takaiset, voimaperäiset tunnelmat? Onko kultaisen vuosikymmenen (1940-luku) tangokuuluisuuksien henki jäänyt leijailemaan tanssilattian ylle? Ehkä jossakin määrin on näin, aivan samalla tavoin kuin Ainolassa vieraillessa voisi kuvitella Sibeliuksen kohta laskeutuvan portaita yläkerrasta, tai Mäntyniemessä Kekkosen yhtäkkiä ilmaantuvan vierailijan eteen. Mutta yhtälössä lienee muitakin muuttujia.
TILAN KOKEMINEN
”The space in which we dance is part
of the relationship, part of the dance, with an embrace of it´s own . . ” (Mari
Johnson blogissa Mytangodiaries). Tämä on yhdysvaltalaisen tangon opettajan
lausuma, mutta hyvä kuvaus argentiinalaisten suhtautumisesta ”pistaan”
(tanssilattia/tanssipaikka).
Palatkaamme
tangon alkujuurille, 1800- ja 1900-luvun vaihteeseen, jolloin Buenos Airesin
voimakkaasti kasvanut satamaliikenne ja muu elinkeinotoiminta veti puoleensa
massiiviset määrät eurooppalaisia maahanmuuttajia. Heistä iso osa majoittui ns.
Conventillos-rakennuksiin, joissa ahtaiden, yhdenperheen asuinhuoneiden rivistö
reunusti yhteistä keskipihaa, jossa kaikki toiminta oli yhteistä, pyykinpesusta
ja ruoanlaitosta alkaen, aina puusepäntöihin – ja lasten leikkeihin. Pihalle ei
menty ”ulos”, vaan siirryttiin olohuoneeseen! Tämä yhteishenki on jäänyt
elämään perinteisissä milongapaikoissa. Sinne lähtiessä ei ”mennä ulos
tanssimaan” vaan saapumaan yhteiseen olohuoneeseen.
Ympäröivän tilan ”ottamisella mukaan
tanssiisi” on myös neurofysiologisia vaikutuksia: se parantaa tanssia! Tätä
korostaa Alexander-tekniikka, joka pyrkii lisäämän liikkumisen
luonnonmukaisuutta ja rentoutta. Lyhyesti ja yksinkertaistaen ilmaistuna: kun
keskityt ”sisäänpäin” eli kehoosi, ohjaat liikkeitäsi liian paljon tietoisin
käskyin. Kun antaudut ”kulkeutumaan sinua ympäröivässä tilassa”, annat tilaa luonnonmukaisten
liikeratojen syntymiselle. Alan gurua David Gormania siteeraten (huom.: hänen
tekstissään sana use tarkoittaa natural use of your body): ”. . it is absolutely deadly in term of use
to get things going by withdrawing your awareness from the world, feeling
inwards and trying to focus on what´s going on iside yourself” . . ”but if you
remain visually present in the world around you, you´ll find it changes the
character of your use . . ”
YHTEISÖLLISYYS
Buenos Airesin
milongojen merkitys sosiaalisen kanssakäymisen fokuksena on silmiinpistävä asia.
Porteño-tanssija on hyvin paikkauskollinen. Hänen reviiriinsä voi kuulua 4-5
milongaa, joissa hän käy hyvin säännöllisesti, kuten käy muukin
vakioasiakaskunta. Monen tangueron ja tangueran elämän keskipisteenä ovat
jokailtaiset (-öiset) milongat, pikemmin kuin päiväsajan askareet.
“In Europe
dancers make great fuzz of getting ´in time´ to milongas, and to dance every
tanda, to make the visit ´rentable´. In Argentina, you go to a milonga – and
you may perhaps not dance at all”. (Danielle Charonnetin haastattelu, Buenos
Aires 2013). Tämä selittyy paitsi
yleisellä seuraelämä-aspektilla myös siten, että koetaan myös muiden tanssin olevan
osa omaa tunnelmaa. Tällä voi olla taustansa candombe-tanssissa, joka on yksi
tangon historiallista juurista, ja jossa yksi pari tanssii, mutta kaikki osallistuvat
voimaperäisesti tanssin tunnelmaan!
Hyvä tanssija sovittaa tanssinsa mahdollisimman hyvin yhteen parinsa kanssa, mutta se ei riitä. Hänen tulisi sovittaa tanssinsa myös muuhun tanssiyhteisöön. Tästä on perinteisiä, ääneen lausuttavia sääntöjä (codigos), mutta nekään eivät ei kerro koko asiaa. On myös intuitiivisesti syntyvä ilmiö, eli parhaillaan soivan musiikin kollektiivinen kokeminen, jonka seurauksen tanssitaan ”kuin yhteistä tanssia”. Silloin ei esimerkiksi rikota tunnelmaa sooloilemalla ”hyrränä”, jos muut parit ovat rauhoittuneet tunteellisen musiikin viipyilevään tulkintaan.
TURKU, SUOMI, MAAILMA
Turkulaiset
tanssijat saavat kiittää asialle antautuneita henkilöitä siitä, että
tanssiseurojen Flying Stepsin ja Turku Swing Societyn siipien alle on kehittynyt
kaksi vahvaa tangoyhteisöä, kurssi- ja
práctica-tarjontoineen. Niiden ja Milonga Aboensiksen yhteistyön hedelmänä turkulaistanssijat
voivat myös tavata säännöllisesti milongoissa. Siinäpä mainiot tangoyhteisöt, joissa
myös Bloggari tyytyväisenä liikkuu.
Niin kotimaiset
kuin ulkomaiset kurssit muodostavat, ainakin tilapäisesti, omat yhteisönsä.
Ahkerasti kotimaata tai maailmaa kiertävälle tanssijalle kiertyy oma
tanssijoiden ystäväpiirinsä. Ja missä tangotanssija liikkuukaan maailmalla, hän
voi olla varma, että hänet toivotetaan paikallisessa milongassa lämpimästi
tervetulleeksi.
KOTIPESÄ
Vaikka monessa
tangoyhteisössä viihtyy, jokin niistä voi tuntua erityisen omalta. Bloggarin
ykköspesä on muutaman vuoden ajan ollut Tanssistudio Centron pienen
harrastajaryhmän viikoittainen, ohjattu práctica.
LOPUKSI
Jonkin asian voi ensin havaita, sitten ymmärtää ja lopuksi (ehkä)
omaksua. Tämän blogin kirjoittajalle, pinttyneelle individualistille, tangon
yhteisöllisyys ei kolahtanut luonnostaan, mutta kun sen merkityksen alkoi
ymmärtää, asialle avautui.
Tangoblogin
pitäminen lienee eräs tapa liittyä tangoyhteisöön.
VIITEET
Mytangodiaries: www.mytangodiaries.com/2013/07/what-makes-succesful-dance-space.html).
Conventillo-kuva: http://www.youtube.com/watch?v=JG_OSXx_ItE
Candombe-kuva: http://www.oocities.org/uruguay_web/CANDOMBE.htm
David Gorman: e-kirja ”In Our Own
Image”, http://www.learningmethods.com/
Flying Steps: http://www.flyingsteps.fi/argentiinalainen-tango/
Turku Swing Society: http://www.turkuswingsociety.com/fi/taxonomy/term/7
Milonga Aboensis: https://www.facebook.com/events/586114198134630/?fref=ts
Tanssistudio Centro: http://www.tanssistudiocentro.fi/