tiistai 29. heinäkuuta 2014

KURSSILLA – Varalan kesäleirillä

Motto: ”Argentinian tango is not about WHAT you do, it is about HOW you do it”.

Nelos- ja viitostason opetuksesta vastanneiden vierailijoiden – Rodigo Fonti & Solange Chapperon sekä Ivan Terrazas & Sara Grdan – opetus porautui tangon ydinkerrokseen, eli how you do it. Kuvioainesta otettiin opetukseen vain juuri sen verran, minkä tekniikkaopetus tarvitsi pohjakseen. Kun vielä didaktinen ote oli erinomainen ja henkilökohtainen ohjaus aktiivista – ja leirin yleiset järjestelyt moitteettomia – voinen todeta muidenkin osallistujien suulla, että kurssimaksu tuli kuitattua korkoineen!
Oheisena lyhyt kurssireferaatti nelostason näkökulmasta. Kumpikin pari veti neljä puolentoista tunnin sessiota, joista Ivanin & Saran milongatunti jäi allekirjoittaneelta väliin.

RODRIGO & SOLANGE: KÄYTÄNNÖNLÄHEISTÄ HYVÄNTUULISESTI

Opettajat valmiina aloittamaan

Tunnilla ”Learn to use and care for the space in milongas” otettiin harjoituskuvioksi kuuden askeleen kävelykäännös myötäpäivään, pienentäen asteittain tanssirotundan kokoa. Samalla tutkittiin askelten pituuden merkitystä kuvion onnistumiseen (peruuttaja lyhyillä, ohittaja pidemmillä) sekä kokeiltiin eri askelrytmityksiä. Tämän askelsarjan eräänlaisena lyhytvariaationa harjoiteltiin seuraavaksi neljän askeleen myötäpäivään ympärikäännöstä. Se alkaa ponnahdus-askelella (engl. rebound, esp. rebote), mutta tätä asiaa käskettiin ”olemaan korostamatta”, ja mieluummin ”ajattelemaan kääntymissuuntaa”. Lopuksi järjestettiin pikkuruiseksi kutistetulla lattiatilalla varsinainen selviytymiskoe, jossa ensin seuraajat tanssivat silmät suljettuina, sitten viejät, ja lopuksi molemmat – silloin tosin vapaavalintaisin askelin.
Musikaalisuus-tunnilla havainnoitiin –  kuten tapana on –  sekä fraasijakoa että rytmisten vs. melodisten jaksojen vaihtelua, markeeraten niitä kävely- ja pysähdysjaksoilla. Hauska yksityiskohta oli melodisten jaksojen ”laadun” ilmentäminen käsiliikkein, sekä harjoite jossa myös seuraajat kävelyttivät ´sokeaa´ kumppaniaan.
Adornos-tunnilla tutustutiin taka- ja eturistikoristeen sekä takaristiaskeleen käyttöön, pitäytyen koko tunnin ajan samaan, yhdeksän (pää)tahti-iskun mittaiseen askellussarjaan, johon koristeet asteettain lisättiin.
Argentiinalaisen valssin tunnilla harjoiteltiin aluksi ”no stop” liikkumista, jonka sivuaskeleessa vartalo ”does not arrive on the step”, vaan liike on heilurimainen. Tyypillistä 1-12-1-12 rytmitystä harjoiteltiin eteenpäin alkelluksessa, ja varsinaisina harjoituskuvioina oli kaksi puoliympäri-käännöstä sacadalla, ristiasekelluksessa (sistema cruzado).  Kuviot ovat sellaisinaan käyttökelpoisia tanssilattialla.

IVAN & SARA: TEKNIIKAN SALOJA PIKKUTARKASTI

Tunti Organization and Geometry of the Dance aloitettiin perusasioiden ytimestä, eli kävelystä. Erityisen voimakkaasti painotettiin nilkkaliikkeen merkitystä. Kurssilaisia kehotettiin nousemaa suoraan ylöspäin varpailleen useita kertoja, ja sen jälkeen suuntaamaan liike ylöspäin JA eteenpäin, askeleelle. Nilkan liikkeen ”ylöspäin”-osuus vastavaikuttaa eteenpäin astumisen muutoin synnyttämää vartalon laskua. Ivan korosti hyvän ryhdin tärkeyttä tangotanssin kaikissa liikkeissä, siteeraten vanhan opettajansa sanontaa ”don´t ruin your suit” – älä rypistä pukuasi.
Vastakkaisaskelluksessa (sistema paralelo) harjoiteltiin vieriaskellusta sekä avoimella että suljetulla puolella, ja erityisesti vieriaskellukseen menoa. Se aloitettiin aina ”menopuoleisella jalalla”, viistosti eteenpäin menosuuntaan. Kun sama tehtiin ristiaskelluksessa (sistema cruzado) ja vieriaskellusta vaihdettiin ”suoraan” puolelta toiselle, syntyi seuraajalle takaocho-kävelyä kuin itsestään. Tästä Sara sai aiheen todeta, että ”leading does not mean that there has to be something extra”, eli vienti ”syntyy siitä että viejä liikkuu”. Lisätodisteena siitä, että on kyse yksinkertaisista perusasioista hän totesi myös, että ”there are only 8 positions (of feet) in tango”.
Osiossa Accelerations and Decelerations for Texture in the Dance opettajat vertasivat tasaista tanssia tyveneen veteen, joka voi alkaa tuntua yksitoikkoiselta, kunnes vedenpintaan ilmestyy elävöittävää väreilyä – ”ripples in the water”.  Aluksi tehtiin harjoitus, jolle Rodrigon takavuosien opettaja oli antanut nimen La Casita,  eli hitaana pitkä (oikea) askel ja nopnop ajoituksella lyhyt askel ja viereen. Kun tämä tehtiin kävelystä, kuului aloittaa valmistelu (decelerate) jo edeltävällä eli vasemmalla jalalla, jatkuen ´sitkeänä´ oikean jalan liikkeenä nopeille askelille.  Tästä kehitettiin vielä parada/pasada jatkoliike, jossa analysoitiin sekä viejän että seuraajan liikeratoja.
Askelluksen sitkeysvaikutelmaa (”glue”) harjoiteltiin 8 askeleen salidakuviossa, laittamalla ”sitkeä hidas” askelille 2 ja 5 (ja perään nopnop). Vastapainoksi kokeiltiin salidakuvion tanssimista pelkästään nopein askelin.
Tunnilla Theory and practice for great turns paneuduttiin erinomaisella perusteellisuudella vartalon dissosiaation ja sacadan käyttöön giron viennissä. Viejän dissosiaatiossa painotettiin sen tärkeyttä, että vuoroin ylä- ja alaosan kierrot menevät selvästi ”ohi” toistensa position, ja tästä tehtiin aluksi kuivaharjoituksia. Harjotuskuviona oli ristiaskeluksessa giro myötäpäivään sacadoilla. Sekä viejän että seuraajan liikkeiden tarkasta analyysistä poimittuja toteamuksia ovat esimerkiksi seuraajalle, että ”in the molinette, one of the side steps is closer (to the leader) and one is more open” ja viejälle, että ”the side step scada is the culprit” eli se hankala/rakaiseva paikka.  Harjoitusgiroa treenattiin sekä jatkuvana sarjana että muutamalla erilaisella päätösaskeluksella.

LISÄOPPIA YKSITYISTUNNILLA

Opettajat ja toinen oppilaista
      
Bloggarilla oli partnereineen tilaisuus saada Ivanilta ja Saralta myös yksäritunti, jonka aluksi kerroimme että toivoimme ohjeistusta perusasioihin kuten asento ja kävely, tietäen aikaisemmista kokemuksista hyvinkin, että muutosneuvoja tulee – joskus jopa lähes vastakkaisia aikaisemmilta opettajilta saatuihin nähden, mikä tangouran alkuaikoihin oli kovin hämäävää.
Ivanin ja Saran tekemät muutosehdotukset olivat erityisen miellyttäviä, koska ne olivat tarkoin perusteltuja. Askelluksessa käytiin läpi samoja periaatteita ja harjoitteita kuin ryhmätunnilla, mutta toki tarkemmalla henkilökohtaisella ohjauksella. Ohjeistus syveni merkittävällä tavalla, kun viejää harjoitutettiin ”erikseen” käyttämään jalkapohjaa kantapäästä keskivaiheille ”for leading the lady” ja loppuosaa jalkapohjasta (eli rullauksesta) ”itseään varten”, esimerkiksi liikkumalla eri suuntaan kuin seuraaja. Jalkapohjan kantapään puoleisen osan (eli alkurullauksen) käyttö tosin vaatii melko pystyä asentoa, mikä muutos tuntui oudoimmalta, mutta saavutettavalta. Yksärillä saaduista ohjeista ja ehdotuksista jotain oleellista tulee varmasti sulautumaan oman tanssin osaksi.