Arkielämässä tervehdimme tuttuja
paiskaamalla kättä, tai riehakkaammin
lyömällä “yläviitoset”. Vaihdamme
päällisinpuolisia kuulumisia, laskemme ehkä hieman leikkiä keskenämme, ja hyvästelemme
hymyssä suin. Myös tanssissa voi kokea paljon hauskaa ja riehakasta, ja moni
iskevärytminen tango suorastaan houkuttelee tanssijoita irtiottoon – usein konkreettisestikin,
eli tanssiote avoimena.
Kun arkielämässä haluamme välittää toiselle syviä
tuntojamme, kuten rakkautta, voimakasta kiitollisuutta tai osanottoa suruun, emme tee sitä etäältä, vaan
vartalokontaktissa -
siis syleilemällä! Myös tanssissa on asioita, joita voi kokea vain syleillen – siis
abrazossa!
Tanssiminen vakiopartnerin kanssa
voi olla hyvinkin
miellyttävää – ja turvallista. Kuin koti-ilta takkatulen äärellä, mutta samalla
myös yllätyksetöntä. Kun vieraassa
tanssipaikassa hakeutuu muukalaisen kanssa tanssilattialle, tilanne on
verrattavissa uskaltautumiseen vaellukselle tuntemattomassa maastossa.
Pahimmillaan kokemus voi olla tuskastuttava, parhaimmillaan unohtumattoman
miellyttävä.
Ja jos taustalla soiva musiikki
luotaa ihmiselämän elegisiä (lyyrinen, romanttinen), tummanpuhuvia (haikea, tuskainen)
tai kiihkeitä tuntoja, saattaa tanssilattialla syntyä taikahetki: “an encounter takes place between what
is inside you and what is inside your partner. This connection is
magical and uplifting…“ a )
MUSIIKKI – LIIKE – TUNTEET
Tutkimuksissa on selvitetty musiikin
ja tunteiden vuorovaikutusta b) ja tutkittu myös liikkeen ja
tunteen keskinäistä vaikutusta.c)
Edellisessä tutkimuksessa voitiin musiikin kuuntelun herättämät tunteet
luokitella yhdeksään kategoriaan: Joy, Sadness, Tension, Wonder, Peacefulness,
Power, Tenderness, Nostalgia ja Transcendence. Näistä ainakin parin-kolmen
viimeisen tunteen voisi ajatella liityvän taianomaisuuden kokemuksen.
Jälkimmäisen tutkimuksen tekijät
toteavat, että musiikilla on kaikkien tuntemaa kineettisesti aktivoivaa vaikutusta,
esimerkkeinä marssi ja rytminen tanssi, mutta myös kineettisesti rauhoittavia
vaikutuksia, kuten tuutulauluilla. Eikö siis olekin oleellista, että tangoviejä
herkistyy aistimaan kutsuuko kulloinkin soiva musiikki aktiiviseen liikehdintään,
vai pitääkö meno virittää viipyilevään tunnelmaan?
KEHON TUNNEALUEET
“Aalto-yliopiston tutkijoiden
uusimmat tulokset osoittavat, kuinka tunteet kirjaimellisesti koetaan kehon
välityksellä. Tutkimuksessa havaittiin, että kaikki yleisimmät tunteet
aiheuttavat voimakkaita tuntemuksia kehossa, ja että eri tunteet aiheuttavat
keskenään erilaisia kehollisia tuntemuksia.” d) Kehokartasssa keltainen esittää voimakkainta
ja punainen keskivoimakasta aktivointia.
Siniset värisävyt kuvaavat deaktivointia.
Aalto-yliopiston tutkijoiden havaitsema tunnekartta |
Kuten huomaamme, tunteet heijastuvat
erityisesti rinnan alueelle, eli sille alueelle jolla abrazossa
tanssivat henkilöt ovat kosketuksissa toisiinsa.
TUNTEENSIIRTO
Aalto-yliopiston professori Lauri
Nummenmaa on kirjoittanut tunteiden psykologiasta yleistajuisen kirjan.e) Yle uutisten haastattelussaf) hän kertoo tunteensiirrosta
seuraavasti: “ihmisten kokiessa hyvin intensiivisiä, voimakkaita tunteita,
heidän aivonsa alkavat kirjaimellisesti tikittää samaa tahtia. Sekä
tarkkaavaisuutta että havaitsemista ja aistimista ohjaavat aivokuoren alueet,
mutta toisaalta myös tunnekokemuksia tuottavat alueet alkoivat naksuttaa
enemmän ja enemmän samaan tahtiin ihmisten välillä . . erään sorttisesta
telepatiasta siinä on kyse, koska tunteet tarttuvat ilman mitään suoraa piuhaa
päästä toiseen!”
LOVE STORY?
Argentiinalaiselle tangolle
sydämensä menettäneistä monet, yleensä naisia,
ovat kirjoittaneet kirjoja siitä, miten syviä tuntemuksia he ovat
tanssiessaan kokeneet. Klassisen sananparren mukaan tangotanssi on kolmen
minuutin rakkaustarina – tai kahdentoista, kun huomioidaan että argentiinalainen
tanda on neljän kappaleen mittainen. Eräs viimeisimmistä tämän genren kirjoistag) on ottanut tämän moton jopa
otsikokseen.
Julkaissut Portobello Books, 2011 |
Tangojen nimistä otetut kappaleiden
otsikoinnit puhuvat puolestaan: The
Melody of the Heart; To Dream and Nothing More; A Little Piece of Sky; In
Search of Transcendence. Tämän tai
vastaavan kirjan lukeminen voisi tervetulleella tavalla avartaa viejien
miehisiä perspektiivejä.
EI VIEJÄÄ EIKÄ
SEURAAJAA
Kokeneet
tanssijat kertovat ihmeellisestä flow-tunteesta, joka voi syntyä argentiinalaisen
tangon aikana, kun musiikin tunnelataus vie tanssiparia, eikä heidän keskenään
ole enää erotettavissa ”viejän” tai ”seuraajan” rooleja. Tällaisen ihannetilan,
jossa jokainen liike syntyi kuin yhteisestä päätöksestä, olen Argentiinassa
kokenut kerran, ja odotan malttamattomana seuraava kertaa.
Salikoski kirjoittaa Pro Gradu –tutkimuksessanh)
miten ”Tangon taika näyttää löytyvän ennen muuta ilmiöstä, josta harrastajat
puhuvat yhteytenä. Yhteydessä ja sen kokemuksessa on merkityksellistä muun
muassa se, ettei se missä yksi loppuu ja toinen alkaa ole enää selvää.”
LOPUKSI
Tämä oli viimeinen
neljästä ”Tangon tarkoitus”
kirjoituksesta. Niissä oltiin ensin kuvioissa, sitten musiikin tulkinnassa, josta
edettiin yhteisöllisyyten, itsensä löytämiseen ja lopuksi taikahetkeen. Kaikkea tätä argentiinalaisella tangolla on tarjottavanaan,
kun lähdemme eteenpäin alkupisteestä, kuvioiden pysäkiltä ja otamme mukaamme koko personallisuutemme – sekä eletyn elämämme.
“Leaders, remember that not only
you, but also your partner brings with her all her past life”.i) Tässä kehotuksessa piilee
kokeneiden milongerojen perimmäinen viisaus.
Kun kolmea Buenos
Airesin konkaritanssijaa pyydettiin yhdellä sanalla määrittämään mitä tango on,
vastaukset olivat ”passion”,
”sentimiento” (tunne), ja ”amor” j,k) . Argentiinassa milongasali
ei ole voimistelukerho.
VIITTEET
(b)
Mapping Aestethic Musical Emotions
in the Brain, Trost
ym., Cerebral Cortex 2012;22:2769-2783
(c) Music and movement share a dynamic structure that supports universal expression
of emotion, Sivers
ym., Proc Natl Acad Sci 2013;110:70-75
(d) Aalto-yliopiston tutkijat paljastivat tunteiden kartat http://www.aalto.fi/fi/current/news/2013-12-31
(e) Tunteiden prykologia, Kustannusosakeyhtiö Tammi, 2010
(g) Kanka Kassabova: Twelve Minutes of Love. A Tango Story. Portobello Books, 2011.
(h) Kristian Salikoski: Sukupuolittuneet Syleilyt. Argentiinalaisen
tangon populaarin heijastumat koetussa kehollisuudessa. Helsingin yliopisto,
2012
(i) Gustavo Sabá opetusryhmälle,
Skellefteå 20013
(j) Huippukuuluisten, 50-luvulta asti
tanssineiden Osvaldo & Coca Carteryn haastattelu http://www.youtube.com/watch?v=lz6F9U5V7W0&list=TLwl1eRkSXIDZMNsFVF1-gEykUk1t4nFbJ