perjantai 12. syyskuuta 2014

TANGOHISTORIA: Äänitteet

Tangon kehitystie alkoi kitarasäesteisistä laulelmista ja kävi triojen, kvartettojen ja sekstettojen kautta 1940-luvun suurorkestereihin. Matkan aikana uusia instrumentteja tuli mukaan ja toisia poistui, rytmin käyttö kehittyi, ja yksinkertaisesta nuottirivistä soittamisen tilalle tulivat monimutkaiset sovitukset.
Tähän kirjoitukseen on napsittu tiedonmurusia sekä kirjoistaa), nettiartikkeleista, että esitelmistäb). Koska aiheena on  tangomusiikin historia, vedämme rajan vuoteen 1955.

VUOSILUVUT
Tangoharrastuksen alkuvaiheessa tulee kerättyä mielikappaleita. Mutta jo silloin olisi orkestereiden ja laulusolistien nimien lisäksi syytä panna merkille äänitysten vuosiluvut, sillä niiden kautta tangomusiikin kronologia alkaa avautua.
Netissä soitettavista tai sieltä ladattavista musiikkikappaleista äänitysvuosi ei yleensä käy ilmi. Esimerkiksi Spotify-palvelussa voi saada vuosihaarukka-tiedon, jos se sattuu olemaan albumin otsikossa, mutta ei yksittäisten kappaleiden äänitysvuotta. YouTube on tässä suhteessa parempi lähde, sillä äänitysvuosi on useimmin kerrottu.
Joidenkin CD-levyjen kansitiedoissa on kappaleiden tarkat äänityspäivämäärät, toisissa äänitysvuosi, mutta monista levyistä tiedot puuttuvat kokonaan. Onneksi netissä on diskografioita, joista voi onkia lähes minkä tahansa äänityksen vuosiluvun.  Tämän blogin kirjoittajan suosikki-diskografiat ovat DJ.AT (linkki) ja tango.info (https://tango.info/eng/discographies).

EDISONIN JÄLJILLÄ 1895-1926
Edison keksi vuonna 1877 sylinterimäiselle alustalle äänittävän fonografin. Vuonna 1888 kilpailijat patentoivat kiekoille äänittävän gramofonin, ja jo vuonna 1895 oli myynnissä sellakkalevyjä c), siis ”savikiekkoja”, joiden valmistuskausi kestikin aina 1960-luvulle asti.
Itse äänitysmenetelmä oli kuitenkin vuoteen 1927 asti alkeellinen. Käytettiin ns. mekaanista äänitystä, jossa soiton äänivärähtelyt kohdennettiin isolla torvella äänityskiekolle piirtävälle neulalle. Tällä menetelmällä äänitetyissä kappaleissa korkeat äänet korostuvat, matalien äänten kuuluessa huonommin.

Tungosta äänitystötterön äärellä (d)
                                  
 Jo 1910-luvulla levyttäneitä olivat Juan Maglio (äänityksiä 1912-1934), Roberto Firpo (1914-1959) ja Francisco Canaro (1915-1964), ja 1920-luvulla  tuotantonsa aloittivat Fracisco Lomuto (1922-1950), Osvaldo Fresedo (1922-1969), Julío De Caro (1924-1956) ja Ochesta Tipica Victor (1925-1944). Kuten vuosiluvuista käy ilmi, kaikki äänittivät myöhempinäkin vuosikymmeninä. [ Lisäys vuonna 2017: Näistä kaikista orkestereista on erilliset jutut Tangoblogissa, kohdassa ´Orkesterit´]

Kuvassa Juan Maglio

Juan ”Pacho” Maglio oli ”tötterö-äänityksen” aikakauden supertähti. Hänen orkesterinsa tuotti nelisensataa levyä, joista tuli niin suosittuja, että äänilevy-sanan synonyymiksi tuli ”pacho”. Hänen kvartettinsa äänitys vuodelta 1913 kappaleesta El Carburé on kuunneltavissa tästä.

MIKROFONILLA 1927-1934
Mikrofonin keksiminen toi mukanaan ns. sähköisen äänityksen ja huomattavasti paremman äänenlaadun. Tällä aikakaudella, mutta ennen vuotta 1935, aloittivat levyttämisen mm. Adolfo Carabelli (äänityksiä 1927-1934), Carlos Di Sarli (1928-1958), Juan D´Arienzo (1928-1975), Edgardo Donato (1929-1961), Lucio Demare (1932-1959) ja Miguel Caló (1934-1963), sekä vain lyhyen aikaa toiminut Orchesta Tipica Brunswcik (1929-1932).
Äänenlaatu parani, mutta tangon suosio heikkeni, ja monet tango-orkesterit soittivat myös muita rytmejä, fokstrotista paso dobleen. Myös tangon suosio tanssina väheni, eikä asiaa ainakaan parantanut se, että tangot soitettiin melko yksitoikkoisesi, usein laahaavaan rytmiin. Tästä esimerkkinä Francisco Canaron orkesterin soittoa vuodelta 1934 (linkki).

RYTMIN VALTA 1935-1940
Juan D´Arienzon orkesteri soitti  ”vanhaan tyyliin” ennen vuotta 1935, kunnes muutti äkkikäännöksellä soittonsa iskevämmäksi ja nopeammaksi. Tämän seurauksena orkesteri nousi suureen suosioon,  kansa innostui uudelleen tanssimaan, ja muille orkestereille tuli kiire muuttaa soittonsa vastaavalla tavalla. D´Arienzon orkesterin jämerä soitto kuuluu esim. vuonna 1938 äänitetyssä kappaleessa La Bruja (linkki).
 
Juan D´Arienzo (takana keskellä) ja orkesterinsa

 Tällä kaudella äänitysuransa aloittaneisiin orkestereihin kuuluvat mm. Enrique Rodríguez (levytyksiä 1936-1961), Rodolfo Biagi (1938-1966), Pedro Laurenz (1937-1968), Ricardo Tanturi (1937-1966), Aníbal Troilo (1938-1971) ja Angel D´Agostino (1940-1963).

KULTA-AIKA 1941-1950/1955
Neljäkymmentäluvulle tultaessa Argentiinan talous kasvoi voimakkaasti, lihan ja viljan lisääntyneen viennin ansiosta. Kasvanut vauraus heijastui myös tango-orkestereiden kokoon. Sekstetit kasvoivat jopa toistakymmentä jäsentä käsittäviksi suurorkestereiksi (gran orquesta), ja monimutkaistuvat sovitukset alkoivat korostaa musiikin melodista puolta. Samalla soittonopeus rauhoittui kolmekymmentäluvun vauhdista.
Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikkien edellä mainittujen orkesterien ura jatkui vielä tällä aikajaksolla. Joukkoon liittyi vielä kaksi tärkeää orkesteria, johtajinaan Alfredo De Angelis (levytyksiä 1943 - 1985) ja Osvaldo Pugliese (1943 - 1995). Viimeksimainitusta tuli tunteellisen tangomusiikin ikoni. ”The music of Osvaldo Pugliese is the most passionate in tango” e). Esimerkkinä toimikoon vaikka vuonna 1951 levytetty Pasional (linkki)

Useimmat muutkin orkesterit alkoivat 1940-luvulla painottaa soiton melodisuutta, luopumatta välttämättä rytmisyydestä. Buenos Airesin DJ:ille kultaisen ajanjakson musiikki on milongojen ehdotonta perussoitantaa. Tämän ajan musiikista on lavea äänilevyjen ja mp3-musiikin tarjonta. Vuosina 1941-1946 tehdyt äänitteet ovat soinniltaan parhaimmat, koska äänitystä ei vielä "paranneltu" ns. reverberaatiolla.b) 

KRONOLOGISET ÄÄNILEVYT
Jotkin äänilevyt tarjoavat valmiin aikamatkan tangomusiikin historiaan. Ylempänä näytetyllä, Juan Maglion kuvalla varustetulla levyllä on kooste tangoäänityksistä vuosien 1907 ja 1934 väliltä. Sarjan kakkoslevyllä on lisää äänityksiä suurin piirtein samoilta vuosiluvuilta.  Näille levyille on kerätty monia erikoisuuksia, jotka kiinnostanevat lähinnä musiikin harrastajia.
Myös levy Tangos En Versión Original on selvästi tarkoitettu friikeille. Siinä on tarkkojen äänitys­päivä­määrien lisäksi listattu myös orkestereiden kokoonpano. Levyllä on aikajärjestyksessä 24 kappaletta äänitysvuosilta 1905-1920. Vuonna 2012 julkaistu ´Volumen 1´ on toistaiseksi ainoa levy tässä ”sarjassa”.
 
Äänitteitä vuosilta 1905-1920

Erityisen tuhti historiapläjäys on kirjan The Golden Age of Tango mukana tulevalla CD:llä. Sen 85 ääninäytettä kattavat ajanjakson 1895-1965, ja levyn espanjankielinen selostus on luettavissa englanninkielisestä vihkosesta. Kirja on esitetty aikaisemmassa blogikirjoituksessaa).
Monilta orkestereilta löytyy koosteita eri aikakausilta. Tunne­tuim­mista orkestereista on tarjolla usean CD:n aikasarjoja, esimerkkinä 16-osainen Aníbal Troilo Obra Completa en RCA.
Hauskan matkan eri orkestereiden kyydissä eri aikakausien läpi tarjoaa La Cumparsita -levytyksiä vuosilta 1917-2007 sisältävä CD. Orkesterien välisiä vertauksia voi toki myös tehdä esimerkiksi Spotify-palvelussa, mutta siellä puutteena siis on vuosilukujen uupuminen.


La Cumparsitaa kerrakseen!

 LOPUKSI
Tangomusiikin tuntemuksen puutteesta ei tanssijan kannata ottaa erityisiä paineita, sillä perehtyneisyyttä kertyy ajan mittaan ─ jos nimittäin pitää korvansa (orkestereille) ja silmänsä (vuosiluvuille) auki. Kehittyvä tieto ja ymmärrys musiikista tuo tangotanssiin lisämaustetta.

VIITTEET
a) Blogijulkaisu 5.3.2014 Historiaa: kirjoja (linkki)
b) Horacio Godoy: Special DJ seminar, Tango Frostbite 23.2.2014
c) http://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph
d) Tötterö-äänityskuva http://www.aes.org/aeshc/docs/recording.technology.history/ar169.html
e) Michael Lavocah: Tango Stories. Milonga Press, 2012