perjantai 27. helmikuuta 2015

PASIN YKSÄREILLÄ - osa 2

Vuoden 2015 alusta olen käynyt viikoittain Pasi Laurénin yksityistunnilla. Kotiin viemisiksi olen saanut sekä konkreettisia ohjeita että yleisempiä oivalluksia. Näistä olen leiponut pikku koosteita, joista tämä on järjestyksessä toinen.

Tasapaino ja intentio
Kerron Pasille tulleeni  siihen johtopäätökseen, että tangoliikkeiden haltuun otossa ”it´s all about balance”. Että tanssijalla voi syntyä todellista kehittymistä vain tasajalkaa sen kanssa, että tasapaino kehittyy ─ tai jää kehittymättä. Tästä väitteestä Pasi tuntui olevan pitkälti samaa mieltä.
Mutta miten tasapainoa voi harjoitella, vai voiko sitä?  Kerroin tuskastuneeni siihen, että vaikka olin ahkerasti tehnyt  viejien pyörähdysliikkeitä, enrosqueineen ja lapiz-liikkeineen, niin tasapaino oli kehittynyt kovin kitsaasti. Joskus liikkeet onnistuivat mukavasti, mutta aivan liian usein huonolla tasapainolla, heiluen.
Vaikka Pasilla oli myös teknisiä ohjeita tasapaino-ongelman ratkaisemiseen, hän yllätti aloittamalla asian kelaamisen toisesta päästä, eli henkisestä puolesta, kehotuksella ”ole läsnä siinä mitä teet!” Hän totesi, että mielen käyttö on tärkeää, ja otti puheeksi intention. ”Intentio on tekemistä; se on eri asia kuin lopputulos”. Tasapainoharjoittelussa intentioksi ei voi ottaa ´pidän tasapainoni´, koska se on lopputulos.  Pasin perusneuvo oli, että pitää olla läsnä tilassa, sekä katseellaan että koko tietoisuudellaan. Sitten voi testata erilaisia intentio-tiloja, ja suoritusten jälkeen miettiä miltä tuntui. 
Seuraavana päivänä tein kotiharjoituksissa intentio-kokeiluja . Ennen pyörähdysharjoitetta tein itseni tietoiseksi tilasta jossa olin, ja otin intentioksi havaita pyörähdyksen aikana kunkin seinän yksityiskohtia (ikkuna, ovet, tauluja). Tuntuu todella siltä, että tilan ottaminen ”kaveriksi” auttoi. Oli kuin seinät olisivat auttaneet tasapainossa pysymistä – ainakin jonkin verran. Samoin apua tuntui tulevan, kun otin intentioksi  että ´muistan pitää niskan rentona´. Lienee ylipäätään hyväksi ohjata ajatukset pois varsinaisesta fyysisestä suorituksesta (pyörähdys), jolloin siitä ´murehtiminen´ jää kehon automatiikalle.
Treeniliikkeeksi Pasi kertoi käyttäneensä ”salsa-spin” harjoitetta, joka on yhden jalan varassa tehtävä nopea, parhaimmillaan parikin kierrosta pyörivä kiepsahdus. Tämä tehdään vuoroin kummallakin jalalla, erikseen etu- ja selkäsuuntaan. Myös aiemmin mainittuja viejien pyörähdysliikkeitä kuuluu toki harjoitella, ja  Pasin ohje oli, että silloin tekisin yhtä harjoitetyyppiä kerrallaan, molemmille puolille. Tällöin ”paremmin onnistuva suunta opettaa heikompaa suuntaa”.

Suorassa oleminen
Tärkeimmäksi fyysiseksi ohjeeksi pyörimistasapainon saavuttamiseksi Pasi nimesi suorassa olemisen. ”Se on tärkeää, joskaan ei aivan välttämätöntä, sillä taitava tanssija pyörii vaikka kallellaan.” Pasi kehottaa tarkkailemaan asentoa pyörähtämällä peilin edessä. Mutta silloinkin jää vielä oleellinen kysymys: MITÄ suorassa oleminen oikeastaan tarkoittaa? Se EI ole itsensä jäykistämistä ylimääräisellä lihasjännityksellä. Monesti puhutaan ydintuesta, mutta silloinkin herää kysymys siitä, että mitä sillä oikein tarkoitetaan. 
Tärkeää olisi seisomisrefleksinuudelleen aktivoiminen. Tämän refleksin avulla, joka aktivoi syvällä tukirangassa olevan lihasjärjestelmän, pikkulapsi suoristaa itsensä kun hänet asettaa jaloilleen. Aikuiseen ikään tultaessa runsas istuminen on valitettavasti heikentänyt tai sammuttanut tämän refleksin. Sen uudelleen aktivoiminen kuuluu Alexander-tekniikan tavoitteisiin.
Syvän lihasjärjestelmän toimintaan voi saada tuntuman istumalla vartalo suorana istuinkyhmyjen päällä, niin että vartalossa ei tunnu mitään jännityksiä, jolloin tuntuu siltä että niin voisi istua kuinka kauan tahansa. Varsinaisena harjoitteena toimii nousu varpaille, ja pysyminen siinä mitään lihaksia jännittämättä (paitsi pohkeissa). Jos seisomisrefleksi aktivoi syvän lihasjärjestelmän, tasapainossa pysyy varpaillaan myös yhdellä jalalla, jolloin harjoitteena voi tehdä vapaan jalan liikkeitä eri suuntiin. Tämä voidaan tehdä sekä suoralta että koukistetulta tukijalalta.

Pasi muokkaamassa oppilaan asentoa