perjantai 27. maaliskuuta 2015

KIRJA – The History of Tango Dance 1800-1983

Yleensä saadessaan käsiinsä kirjan jonka otsikossa on sanat ´tangon historia´, tanssija joutuu pettymään tanssia koskevan tekstin niukkuuteen. Nyt esitellään tanssijan toiveita myötäävä, nimenomaan tanssille omistettu opus.



The Quest for the Embrace
The History of Tango Dance (1800-1983)
Gustavo Benzecry Sabá
Abrazos Verlag, Stuttgart, 2015
ISBN 978-987-26509-6-4
Pehmeäkantinen, 235 sivua
Hinta 30 €

Kirjan kirjoittaja, argentiinalainen Gustavo Benzercy Sabá, on oiva henkilö tällaisen kirjan tekijäksi. Hän ei ole ainoastaan kansainvälisesti tunnettu argentiinalaisen tangon opettaja ja esittäjä, vaan myös kokenut journalisti ja kirjailija, sekä innokas tangon historian tutkija. Vuonna 2009 valmistui hänen dokumenttifilminsä History of the Tango Dance 1940-1960, jota on esitetty kansainvälisillä festivaaleilla ─ ja myös Turussa vuonna 2013.
 
Varsinaista tekstiä kirjassa on 180 sivua. Viiteluettelot, erilaiset nimilistat ja sisällysluettelot vievät 35 sivua. Tästä huomaa sen, että tiedot ovat huolellisesti dokumentoituja sekä sen, että teksti on tiivistä. Ken odottaa helppolukuista romaania, joutuu pettymään, mutta yksityiskohtien metsästäjä pääsee ilahtumaan. Perusteellisuudesta kielii myös se, että jokaisesta kirjassa mainitusta tanssijasta on pyritty saamaan mukaan kuva.

Kirjan luvut etenevät aikajärjestyksessä, parinkymmenen vuoden harppauksin. Kahdeksasta luvusta neljä koskee 1800-lukua, ja loput neljä vuosia 1900-1983. Aiheen rajausta viimeksi mainittuun vuosilukuun kirjoittaja perustelee sillä, että tämä kohta oli tanssille ”a watershed point” [vedenjakaja].


TANSSIVA BUENOS AIRES
Paljon ennen nykytangoksi kehittyneen tanssin syntyä, Buenos Airesin tanssielämä oli jo erittäin vilkasta ja monipuolista. Kirja toteaa että ”[in 1826] the North American Guillermo Davi established the first ´academia´of dance in Buenos Aires”. Seurapiirien salongeissa, englantilaista Samuel Haigia siteeraten, ”the pastime consists of conversations, waltz dancing, Spanish contradanza, music (piano and guitar), and sometimes songs.” Kaupungissa tanssittiin myös mm. polkkaa, masurkkaa, sottiisia, katrillia, varsoviennea ja Havanna-tyylistä contradanzaa eli habaneraa. Kirja luettelee myös tanssit zambas, lanceros, gatos ja pericones.


CANDOMBESTA ESITANGOON
Omilla kaupunginalueillaan, erityisesti Monserratissa, musta väestönosa (joka vuosisadan alkupuolella oli suuri) järjesti omia candombe-tanssiaisiaan. Kirja toteaa, että nykytutkimuksen mukaan ei ollut olemassa mitään spesifistä ”candombe” musiikkia, saati koreografiaa. Tanssi oli täysin improvisoitua, ja säestys (kolme rumpua) noudatti jalkojen rytmiä, ei päinvastoin. Tanssiryhmien esityksissä candombea oli kahta muotoa, pelkkien miesten tanssima ´sotatanssi´ ja mies-naisparin ”ei-syleilyssä” suorittama tanssi.
Kun jonkinlainen tangon esimuoto alkoi ilmetä 1865-1870 vuosien aikoihin, sen tunnusmerkkejä olivat corte (suom: keskeytys tai leikkaus) ja quebrada (suom: murtuma, sortuma). Näistä corte oli jo aiemmin käytössä mustan väestön candombessa sekä valkoisen väestön contradanzassa. Quebrada-liikkeen juuret saattoivat olla candomben vartalonväännöissä, ja tämän kirjan kirjoittaja ounastelee lisäksi, että ”Its is very likely that the ´S-walk´ [of candombe] evolved into the ocho of the tango”.
Kirja summaa, että ”Various testimonies recount that the first steps of the [primitive] tango were the paseo de lado (side-by-side walk), el paso atrás (backward step), la media vuelta (half-turn) and the ocho, today´s forward ocho, along with the aforementioned cortes and quebradas”. Kirja esittää tunnettuna asiana, että myös saltidot (pikku hyppäykset), zapateot (kengänkärjillä koputus) ja taconeot (kengänkantakoputukset) olivat jo käytössä ─ mahdollisesti Andalusialaisista tansseista, polkasta tai masurkasta matkittuina.
Kirjassa esitetään useita todisteita valtavirrasta poikkeavalle mielipiteelle, että tangotanssi olisi kehittynyt erillään milongatanssista, ja nimenomaan sitä ennen. Myös huomautetaan, että ”while the tango was developing as an entirely urban dance, the milonga seemed to be more popular in the countryside”.

TEATRO, CARNAVAL, CABARET
Vuosisadan vaihtuessa kaupungin väliluku oli 0,9 miljoona henkeä, josta 0,2 miljoonaa oli naimattomia miehiä. Kaupungissa oli useita teattereita, runsaasti kahviloita ja monia kabaree-paikkoja. Kirja siteeraa César Vialen 40-luvulla ilmestynyttä historiikkia: ”The tango was introduced to the city by way of the Politeama […] which became the mecca during carnival”. Politeama oli teatteri ja suosittu viettopaikka karnevaaleille, joissa tanssittiin tangoa. Kabaree-paikoissa puolestaan oli tangoesityksiä. Kirja toteaa, että jo tässä vaiheessa  ”tango began to establish its dual role as both artistic and social dance”.
Sosiaalisesti tanssittava tango alkoi alkaneen vuosisadan ensimmäisen vuosikymmenen kuluessa moninaistua. Ns. sivistyneet perheet ottivat etäisyyttä sekä hämäräperäisten tanssipaikkojen ´myrkylliseen ilmapiiriin´ että karnevaalitanssiaisten ´turmeltuneeseen villitykseen´. Kirjan sanoin: ”And so, limited to walking and taking pasos paseos [strolls] and corridas [runs], a new style stripped of creativity was born, called Tango liso [smooth tango].” Laitakaupunkien tassipaikoissa puolestaan perustangosta eli Tango Orillejosta eritytyi Canyenge-muoto, jossa mies otti seuraajaa vyötäisistä, ja epätasaisen ─ joskus maapohjaisen ─ lattian vuoksi jalkoja nostettiin askeltaessa korkeammalle.

Kirjassa on runsas kuvitus

PEDRIN, CACHAFAZ, AÍN
Kirjassa luetellaan jo 1800-luvun puolelta tanssijoiden nimiä. Heidän tanssityyleistään ei ole juuri tietoa, mutta 1900-luvun tanssijoista on aikalaislausuntojen lisäksi myös filmimateriaalia käytössä. Pedrin de San Telmo [oikea nimi ei ole tiedossa] mainitaan kirjassa ”ilmeisesti ensimmäisenä [varsinaisena] tangotanssijana”, ja hänen tanssistaan todetaan ”.. his dance was refined and elegant, full of improvisation”.  Toinen huomionarvoinen, mutta harvemmin mainittu tanssija oli Atilio Suparo, jonka käyttöön ottamia liikkeitä olivat mm. tuplaocho, corrida garabito, volteo, sekä tärkeä cruce (kotimaisittain ”krusada”).
El Cachafaz oli vuosisadan alkuvuosikymmenten tunnetuin miestanssija ja lukuisten tanssikilpailuiden voittaja vuodesta 1911 alkaen. Ne olivat luonteeltaan haastekilpailuja, jotka saattoivat ulottua useille peräkkäisille päiville. Kilpailukirjausten avulla voidaan päätellä, että tanssijoiden käyttämiin kuvioihin kuuluivat mm. media luna, corrida, ocho, corte, quebrada ja sentada. Cachafazin aikalainen Casimiro Aín eli ”El Vasco” oli toinen tanssikilpailumenestyjä, joka vaikutti tangon historiaan opettamalla tanssia Pariisissa.
Kirjassa verrataan kahden viimeksi mainitun tanssia seuraavin sanoin: ”If El Vasco [eli Aín] was compadrito [maaseudulta kaupunkiin muuttanut, Orillejo-tyylistä tangoa tanssiva henkilö] artistry, full of cortes and quebradas, agility in the legs and charisma, El Cachafaz then inaugurated the art of the Ballroom: an erect body, the couple´s rapid movements, and a restrained attitude, in accordance with the dance space.”

TANGO SALÓN
Vanhan kaartin (Guardia vieja) orkesterien musiikki, kuten Juan ´Pacho´ Maglion, Roberto Firpon ja Francisco Canaron 1910/1920-luvun kokoonpanojen, oli enemmän tai vähemmän marssimaista, ns. 2/4 eli ´dos por quatro´ soitantaa ─ ja moni tango oli sanoitukseltaan ja tunnelmaltaan varsin kuplettimainen.
Toisen vuosikymmenen aikana musiikissa alkoi tapahtua muutoksia, joiden yksi taustatekijä oli Carlos Gardel. Kirjan sanoin ” .. with the debut of tango-canción [tango ballad] the era of melancholy spirit began, which would influence the dancers´feet.”
Tanssimusiikin puolella kirja nostaa esiin Julio De Caron, joka ”.. modified the music. Introducing arrangements and orchestration produced a great esthetic transformation.” Tästä alkoi ns. Uuden kaartin (Nueva Guardia) esiinmarssi, ja sen jatkeena ”.. a line that Aníbal ´Pichuco´Troilo and Osvaldo Pugliese would follow.”
 Tanssin muutosta kuvataan näin: ”The music changed […] and so also the movements. The ways of dancing were perfected. […] It was no longer necessary to show off with figures, virtuosity and agility. Emphasis was on walking the dance floor with elegance that conferred good posture: very straight, medium steps, […]. If the music had become more beautiful, the dancing had as well.” Kaikkien tanssipaikkojen sisäänkäynneille asetettiin postereita, joissa ilmoitettiin, että ”Dancing with cortes prohibited”. Tanssisääntöjen (ballroom codes), kuten ”respect for […] the environment and for the line of dance”, noudattamista valvoi erityinen cuidapista [floor monitor], jolla oli valta poistaa sääntöjen rikkoja tanssipaikalta. [Voisi olla paikallaan vielä nykyisin; Bloggaajan kommentti].

EL NEGRO LAVANDINA, PETRÓLEO
Pankkivirkailija Carlos Estévez, eli Petrólio, aloitti tango-opintonsa 16-vuotiaana vuonna 1928, opettajanaan El Negro Navarro niminen vanhempi tanssija. Petrólio kehitti urallaan runsaasti uusia kuvioita, saaden lisänimekseen El Bailarin Imposible, suomennettuna lähinnä ´mahdottomuuksien tanssija´. Vuonna 1930 hän tapasi tanssiparikseen tulevan kumppaninsa Esperanza Díazin, jonka kanssa hän tanssi ja esiintyi runsaasti seuraavat parikymmentä vuotta. Kirja kuvaa Petrólion tanssiasentoa nimikkeellä ”Salón posture”.  Pitkän ikänsä kuluessa (k. 1995) hän ehti nähdä tangotanssin ja -musiikin monet  kehitysvaiheet.
Petróleon mentorina oli konkaritanssija El Negro Lavandina, joka liittyy giron kehityshistoriaan. ”They already had giros to the left”, selvittää kirjassa haastateltu myöhempi konkari, ”What El Negro invented was the giro to the right.” Kerrotaan, että hän myös keksi vasemmalle tehtävään giroon enrosque-liikkeen tarkkailtuaan vaatteilla täytetyn korin pyörimistä. Sama haastateltava kertoi, että Petróleo ”invented the arrastre [eli barrida] and the voleo”.

 KULTAINEN 1940-LUKU
”It is said that in the 1940s tango was everywhere. On screen, on stage, on the radio, in recording studios, in prácticas, in cabarets, in cafés with orchestras and jukeboxes, in ballrooms and social clubs, it was spreading everywhere”.  Kiitos tästä kehityksestä kuuluu 1930-luvulle, ja siellä muutamalle taholle. Kirja siteeraa Troiloa, joka on sanonut ”If it had not been for D´Arienzo [jonka orkesteri muutti tangon soiton iskevämmäksi] and the Chantechler [suosituksi tullut tanssipaikka, jossa D´Arienzon orkesteri esiintyi], tango would have died”. 1940-luvulla kaupungissa soitti yli viisikymmentä tango-orkesteria. Viikonloppuisin auki olevia tanssisaleja [dance halls] oli kuusikymmentä, ja keskikaupungin lukuisissa confiterioissa tanssittiin torstaista sunnuntaihin. Kaupungin suurimmissa tanssipaikoissa saattoi olla läsnä jopa 600 tanssiparia.
Eri kaupunginosien tanssitavat erosivat toisistaan. ”In […]Villa Crespo, for example, they danced with a lot of ganchos, in Villa Urquiza […] they did nore turns and danced more smoothly, in Barracas[…] they frequently used the medio ocho, which today we call the ocho cortado, […] and from Balvanera to downtown, they danced faster and stepped more quickly […]”. Kuuluisan tanssijan Lampazon kertoman mukaan eräässä praktikassa ”one day in 1944, Arturito (Arturo Intile) invented the step called the mordida or the sanguichito [the sandwich], and another day invented the traspié […]”.
Kirjassa esitetään mielenkiintoinen näkökulma argentiinalaisen jalkapallon ja tangon vuorovaikutukseen. ”Attendance at sporting events […] contributed to the development of the dance. Trough the stadiums, sportsmen […] created countless movements that were incorporated in tango dance.” Urheilun kytkeytyi käytännön tasolla tanssiin sitä kautta, että urheiluseurat järjestivät tanssiaisia kustantaakseen rakennusprojektejaan. Vielä tänä päivänä eräs tunnetuimmista milongoista tanssitaan Sunderland Clubissa koripallokentällä.

Vuonna 1940 oli tanssi-intoa ulkoilmassa ja sisätiloissa

TANSSIJAT
Tangon kultainen huippukausi oli seitsemän vuosikymmentä sitten. Ei sen kauempana, kuin että joukossamme edelleen on sillä vuosikymmenellä tanssineista henkilöitä. Kirjan tekijä pyysi neljää haastattelemaansa aikalaista luettelemaan 1940-luvun etevimmät tanssijat. Heidän listauksissaan löytyi toki runsaasti kauankin sitten manalle menneitä tanssijoita, kuten Petróleo, Virulazo ja El Negro Lavandina, mutta myös vielä joitakin aikoja sitten vaikuttaneita kuuluisuuksia, kuten Pepito Avellaneda ja ”tango-opettajien opettaja” Antonio Todaro ─ sekä myös tangomaailmassa edelleen vaikuttavia tanssijoita.
Näiden joukossa ovat show-tangoproduktioiden grand-old-man Juan Carlos Copes, vuoden 2004 tangon maailmanmestari Osvaldo Cartery (jonka ryhmätunnilla olimme vuonna 2012), canyenge-mestari El Gallego Manolo (jonka ryhmätunneilla olimme vuonna 2013), ja Eduardo Archimbau (jolta otimme pari yksityistuntia vuonna 2014). Vielä tälläkin vuosikymmenellä on siis voinut tuntea tangohistorian siipien havinaa aina 1940-luvulta asti!
Tanssiparien naisjäsenten nimet ovat hyvin tiedossa, ja monen tanssitaitoa on aikanaan ihailtu, mutta tanssin kehittäminen ja uusien liikkeiden keksiminen oli perinteisesti viejien kontolla. Myös milongojen tanssiesityksiin miehet ”choose a woman at random to dance with them.” Evita Perónin aloittaman naisten emansipaatioliikkeen seurausilmiönä naiset liittyivät vuodesta 1948 aktiivisesti praktikoiden harjoituksiin. Kirjan sanoin ”… women found greater expression, which allowed them to develop their own movements.” Myös seuraajien vaatetusmuodin kehittyminen edisti naisten vapaampaa liikkuvuutta, samalla kuin se loi koko tanssille uusia puitteita. ”Thus, the man could put his legs completely between the woman´s and go deep into the woman´s space […]”.

1950-LUKU
Tämä vuosikymmen alku edusti paljolti edellisen jatkumoa.Tangotanssi  oli edelleen voimissaan. Tyylit vaihtelivat kaupungin eri alueilla: ”… in Villa Urquiza they did more turns, in Saavedra they danced more ´wrinkles´, or in Palermo they danced with more cadencia [sujuvuus].” Kuva oli kuitenkin tätäkin kirjavampi, sillä jokaisella monikymmenistä tanssipaikoista oli oma ´stara´ jonka tanssityyli  ja musiikkimaku vaikutti koko paikan tanssikulttuuriin.
Ns. Villa Urquiza-tyylin kehitykseen vaikutti voimakkaasti Luisito ”Milonguita” Lemos, joka tanssin erinomaisuutta ovat kehuneet mm. Juan Carlos Copes ja El Chino Perico [joka on ollut Horacio Godoyn mentori; Bloggaajan huomautus]. El Chino on eräässä haastattelussa kertonut, miten ”… the guys all aspired, not to be better than him, just to be half as good; so in Villa Urquiza good posture was everything.” Luisito ”Milonguita” Lemosin tanssin erinomaisuuteen vaikutti mitä ilmeisimmin myös hänen vientitekniikkansa hienostuneisuus. Kirjan sanoin ”… Milonguita was the first to lead the women´s movements with his chest instead with his arms and hand, like the Guardia Vieja dancers did.”
Vaikka milonguerot vielä kehittivät ja tanssivat kukin omanlaista tangoaan, massojen tanssiin alkoivat perustetut monet tanssikoulut jo vaikuttaa yhtenäistävästi, ja tätä kehitystä avitti myös vuonna 1951 televisiossa alkaneet säännölliset tangolähetykset, esiintyjänä Pepito Avellaneda. Tangolle ilmaantui myös kilpailijoita. Perinteisen orquesta tipican rinnalle, joka soitti pelkästään tangoa, ilmestyi characteristica-orkesterit, jotka soittivat myös folklorea, fokstrotteja ja pasodobleja, ja aikaisemmin tangolle pyhitetyissä tanssikilpailuissa kisattiin myös boogie-woogiessa, fokstrotissa, congassa ja rumbassa. Isoimmissa tanssipaikoissa alettiin jakaa tilat tangon ja muiden tanssien tanssimista varten, ja tangon soittokin muuntui enemmän kuunteluun kuin tanssimiseen tarkoitetuksi. Upseerien tekemä vallankaappaus vuonna 1955 tiesi vaikeuksia monelle poliittisesti epäluotettavina pidetylle taiteilijalle. Muiden muassa Osvaldo Puglieseltä kiellettiin esiintymiset, ja hän oli myös vangittuna.
Viisikymmentäluvun keskeisiä tanssijoita kirja listaa ison määrän, josta poimittakoon blogin kirjoittajan tunnistamat nimet Juan Carlos Copes, Maria Nieves, Pupy Castello, Pedro ”Tete” Rusconi, El Chino Perico [”who would become the lauded legend in Villa Urquiza”), Carlos Gavito (jonka elämänkerta on referoitu Tangoblogissa) ja Héctor Mayoral (joka tanssitti Marjutia malliksi studiollaan vuonna 2011).
Joskin supistuneena, Buenos Airesin tangoelämä oli siis vielä hengissä, etenkin keskustan paikoissa, jotka olivat tiloiltaan pienemmät kuin laitakaupungissa. Tällä oli vaikutusta tanssin luonteeseen. Kirja kertoo ”Around 1959, the still considerable attendance at dowtown milongas brought into fashion the ocho cortado, turns and counterturns, including double and triple variteties;”. Mutta ”… the new rock rythm exited the youth, winning over more and more every day”, ja tämä oli ”… the beginning of a generation rift that would become more pronounced during the next decade.”

AJANJAKSO 1960 - 1983
Tangotanssin kannalta tämä ajanjakso alkoi näennäisesti vielä vanhoissa uomissa, mutta siitä oli tuleva tangon kannalta ”kadotetun sukupolven” aikakausi. Kun [hittikappaleen Rock Around The Clock levyttänyt] Bill Haleyn orkesteri oli vuonna 1958 pitänyt suuren suosion saavuttaneen konsertin Buenos Airesissa, paikallinen johtava levy-yhtiö haistoi markkinaraon, ja pian kotimaiset tangolevytykset korvautuivat mm. Elvis Presleyn levyillä.  Rock-and-Rollia vielä voimakkaammaksi (ja helpommin tanssittavaksi) nuorison vetonaulaksi saapui 1960-luvun puolessa välissä Twist-tanssi. 
Mutta aikuisväestö jatkoi vielä tangon tanssimista täysillä. ”The carnivals, highly overcrowded, developed into clubs […] accompanied by orchestras such as that of José Basso […], Alfredo De Ángelis […], Osvaldo Pugliese […], and Juan D´Arienzo […].” Kaupungissa toimi vielä isoja tanssipaikkoja: ”[…] carnivals at Club Communicationes, which had three dance floors, up to as many as 2000 people would attend.” Kultaisen ajan orkestereista alkoi kuitenkin aika jättää. Vuonna 1960 kuoli Di Sarli ja 1970-luvulla menetettiin Troilo ja D´Arienzo.
Tanssijarintamassa tämän ajanjakson kantavia voimia olivat Juan Carlos Copes, joka vei tangoa New Yorkiin jo kuusikymmentäluvulla, sekä ”invented the concept of tango show”, jatkaen kotimaassaan produktioiden tekoa nälkäpalkalla, sekä Gloria ja Eduardo Archimbau, jotka esiintyivät Japanissa Canaron orkesterin kanssa ja kotimaassa useilla TV-kanavilla.  Carlos Gavitosta, joka tuli 1960-luvulla TV:n parrasvaloihin Eduardo Archimbaun ´löytönä´, oli paljon myöhemmin tuleva argentiinalaisen tangon kehittäjä ja maailmanvalloittaja.  Vuonna 1969 avattiin Buenos Airesissa Academia Todaro-Bravo, jonka toisesta perustajasta, Antonio Todarosta oli tuleva monen myöhemmän kuuluisuuden mentori. Toisen tärkeän tangokoulun avasivat Gloria ja Rodolfo Dienzel vuonna 1973 ”[with] six students”. 1970-luvulla  debytoineista kuuluisuuksista kirja nostaa esille  Bloggaajallekin tutut  Aurora Lúbizin (jonka tekniikkatuneille osallistuimme vuosina 2012-2013) ja Jorge Firpon (jolta otimme sarjan yksityistunteja vuonna 2012).
Ajanjaksoon alkuun sijoittuvan, lyhyen taloudellisesti positiivisen ajanjakson (”inflation lowered from 27% to 13%") jälkeen tämä kausi oli taloudellisen epävarmuuden ja niukkuuden aikaa, inflaation kivutessa 1970-luvun lopulla peräti  400% lukemaan.  Tämä oli myös alusta loppuun poliittisen sekasorron kausi. Jo 1960-luvulla ”in a space of two years it would undergo twenty-six military military uprisings and six attempted coups d´etait.” Synkin vaihe liittyy vuonna 1976 julistetun sotatilalain seuraamuksiin; kokoontumiskieltoon, summittaisiin pidätyksiin, kidutuksiin ja ihmisten katoamisiin.  ”Gradually the milongas emptied ─ although never completly ─ and the carnival dances were over”.
Sotilasjuntan kaaduttua vuonna 1982, yhteiskunnallinen ilmapiirin vapautui. Samaan saumaan sattui argentiinalaisen tangon onnenkantama, epäonnistuvaksi ennustetun ja vain lyhytaikaiseksi Pariisin vierailuksi kaavaillun tango-shown suurmenestys.  Kirja loppusanoin ”.. two simple words […] would become the shared passion that would finally gain universal recognition:  Tango Argentino”.


 HAKUTEOS & DETALJIEN KASAUMA
Tähän kirjaesittelyyn  on teoksen sisältämästä asiatiedosta voitu ottaa mukaan vain pintaraapaisun verran.  Niin taustoitukset kunkin ajanjakson sosioekonomisista ja poliittisista olosuhteista, kuin tuhannet tanssijoita ja tanssipaikkoja koskevat maininnat ja anekdootit jäävät kattamatta.
Kirjan hakuteosluonnetta kuvaa, että erillisessä ”Dancers”-sisällysluettelossa on peräti 415 nimikettä, niistä monet pariskuntien yhteisiä. Muissa erillisluetteloissa luetellaan ─ senaikaisten kadunnimien mukaisine osoitteineen ─ yhteensä 33 tanssikoulua (Academias), 28 kabaree-paikkaa (Cabarets), 56 (tanssi)klubia (Clubs), 53 ”Ballrooms and Confiterias with dancing”, sekä 19 ”Bars, Cafés, Confiterias. Myös haastateltujen konkari- ja huipputanssijoiden luettelo on kuinnioitettavan pitkä (kts kuva).
Kun tällaisen valtavan tausta-aineiston pohjalta kirjoitetaan varsinaiselta tekstitään vain 180 sivun mittainen kirja, on selvää, että siitä pakostikin tulee yksityiskohtien monikooste ja tiiviiden luetteloiden kavalkadi. Tämän pyttipannun makupaloiksi nousevat kirjoittajan monet omat tulkinnat, mielipiteet ja näkökulmat.
Tangonoviisin eka tangohistorian kirjaksi tämä lienee liian väkivahva detaljiannos, joten sopivampi osoite opukselle on tango-aficionadon kirjahylly. Tämän kirjareferaatin kirjoittajalle, usean tangon historiasta kertovan kirjan lukemisen ja filmeihin tutustumisenkin jälkeen, kirjan lukeminen avasi kieltämättä monia uusia, mielenkiintoisia näkökohtia argentiinalaisen tangon kiehtovaan historiaan.


Kirjaa varten haastateltujen luettelo

Kirja on tilattavissa osoitteesta www.tangosalon.com.ar/Tangosalon_ingles/Store.html