Juhlasalirakennus vasemmalla, toinen asuntola taaempana, päärakennus edessä oikealla |
Oriveden Opisto on sijaintinsa ja
tilojensa puolesta mainio kurssipaikka, ja rakennusten liepeille sijoittuvat,
runsaat paikoitustilat tekivät saapumishetkestä lähtien asioimisen vaivattomaksi.
Näkymä ruokasaliin |
Ilmoittautumistiskiltä oli vain
muutama askel tulolounaalle valoisaan ruokasaliin, jonka keittiö on kuuluisa antimiensa
tuoreudesta ja raikkaudesta ─ eikä turhaan.
Lounaalla tapasin Pasi Kieman, joka kuuluu Helatango-tapahtuman
vetovastuun Susanna Lehtoselta perineeseen toimikuntaan. Sain sovittua
seuraavalle päivälle pienen juttutuokion tämän nelihenkisen ryhmän kanssa.
FESTIVAALINA TASOKKUUTTA RENNOSTI
Pasi Kieman
lisäksi toimikunnan jäseniä ovat olleet Kristiina Penttinen, Ani Peltola ja
Veli-Jussi Lietsala. Milongajärjestelyistä huolehti Emma Härkönen. Pasi on
paikkakuntalaisia, ja itse asiassa juuri hän aikoinaan ehdotti Tango aMorosoon
päin, että Orivesi olisi hyvä tangoleirin paikka. Kun viisi vuotta
Helatango-tapahtumaa vetänyt Susanna Lehtonen ilmoitti luopuvansa tästä
tehtävästä, näytti hetken että leiriä ei enää järjestettäisi. Veli-Jussin
todettua, että ”kyllä pitää järjestää” ja Kristiinan sekä Anin lämpimästi kannatettua
jatkamista, asia lähti toteutumaan. Kurssin tasokkuus haluttiin säilyttää, tai
jos mahdollista panna vielä paremmaksi, ainakin nimen kansainvälisyyden tasolla.
Kristiina, Veli-Jussi, Ani ja Pasi rennoissa tunnelmissa |
Kuin yhdestä suusta
järjestäjäporukka painotti, että Helatangon on tarkoitus olla rento ja kiva
tapahtuma, joka on tarkoitettu kaikentasoisille argentiinalaisen tangon
harrastajille. Virallisena järjestäjänä on Oriveden Opisto, eli osallistuminen
ei edellytä Tango aMoroson jäsenyyttä, sen paremmin kuin minkään muunkaan
seuran.
Uusia ideoita tälle vuodelle oli
pitää koko osallistujajoukolle, noin 40 paria, yhteinen ensimmäinen 90 minuutin
oppitunti, tai pikemminkin eräänlainen ryhmäytymistunti, jossa vaihdeltiin
sali- ja rondapaikkoja eri tunnusmerkkien ja mieltymysten mukaan. Näiden
mukaisesti annettiin kurssipäivien kolme opetusryhmää muodostua. Kurssilaisten
kommenttien mukaan tätä menettelyä pidettiin onnistuneena.
Opetuksen tasokkuuden eteen oli
tehty runsaasti valmistelutyötä. Tango aMoroson itseoikeutettujen, omien
valio-opettajien Pasi ja Maria Laurénin sekä Carina Quirogan ja Arttu Artkosken
taustatyön tuloksena paikalle oli saatu Buenos Airesista niin pedagogisesti
kuin tanssillisesti maailman huippua edustavat Mariella Sametband ja Guillermo
”El peque” Barrionuevo. Helatangon perinteiden mukaisesti jokainen ryhmä sai
saman verran opetusta jokaiselta opettajaparilta. Tänä vuonna opetustunteja oli
päivää kohti sopivan kohtuulliset 90 + 90 minuuttia, jolloin runsaasti aikaa
säästyi yksityistunneilla käymiseen ja iltapäivämilongoissa tanssimiseen. Tämä
järjestely sai osallistujilta jakamatonta kiitosta.
Kiitoksia meni myös toimikunnalta kurssilaisiin
päin ”tuki tärkeästä talkootyöstä”.
BOLEOIDEN RYTMITTELYÄ
Oma ja
kumppanini kurssikokemus kertyi ryhmässä, jonka kutsumanimi oli ”D´Arienzo”. Tunneilla soikin voittopuolisesti rytmistä
tangoa, joukossa paljon juuri yllä mainittua orkesteria. Tämä oli minulle ja parilleni tervetullutta,
sillä romanttisen tangon ystävinä oli rytminen genre ja siihen sopivat
askellukset jäänet vähemmälle huomiolle.
Boleoiden rytmityksen mahdollisuuksia |
Pasin ja Marian tunneilla
harjoiteltiin boleoita erilaisiin rytmityksiin. Näiden kuvioiden sanallinen
erittely olisi hankalaa, joten esitettäköön sen sijaan yllä oleva ”voileipäpöytä”
boleorytmeistä, joista esimerkiksi alinta soviteltiin Biagin rytmivaihteluihin.
RELAXATION AND ACTIVATION IN
CONNECTION
Mariella ja
Guillermo panostivat ensimmäisellä tunnilla yhteisen liikekielen löytämiseen
rennoin vartaloin. Tähän käytettiin paikallaan ”käärmeilyä”, syliotteessa
suljetuin silmin, ohjeena viedä vartalot laajastikin eri asentoihin, ei
kuitenkaan pois tasapainosta. Tätä tarkistettiin ”äkkipoistumalla” otteesta.
Sitten
siirryttiin askeltavaan harjoitukseen. Viejän vaihdoilla tutkittiin seuraajan
jättämistä sivukoontiin, krusadaan tai paradaan, johon seuraava viejä tuli
otteeseen. Myöhemmin harjoitusta toistettiin niin, että viejä jäi paikalleen,
ja seuraaja saapui tykö.
Rytmä valmistautuu kuvaamaan oppitunnin antia |
Toisella
oppitunnilla tutkittiin relaxation/tension-vaihtelua, kun viejä nopeuttaa tai
hidastaa askellusta, aluksi vierekkäisotteessa. Nopeuttamisintention
markkeerauksessa vartalon tensiota nostettiin ─ mutta kun askellus oli
nopeutunut, piti palata relaksoituneeseen tilaan! Samaa vaihtelua harjoiteltiin
myös taka-ochoon, ja D´Arienzon
rytmipaikkoihin pyrittiin tanssiharjoituksessa osumaan taka-ochon rytminvaihdoksella.
Myös Americana-höntsäilyä ja Grapewine-askellusta kokeiltiin.
YHTEYS ILMAN
KONTAKTIA & EPÄTAVALLISUUKSIA
Carina ja Arttu
ohjasivat osallistujia havaitsemaan niitä monia asioita, joita määrittävät
tanssijoiden yhteyden tilaa, mutta EI ole kosketusta. Ensin vain käveltiin, mutta sitten lisättiin intentio:
tuohon suuntaan (tai tuonne) minä aion mennä! Sitten todettiin, että intentio
EI ole sama kuin nopeus; intentio voi olla vahva, vaikka vauhti on verkkainen.
Vielä lisättiin tietoisuus kaikista muista tanssitilassa olevista henkilöistä, heidän kohtaamisestaan ja väistämisestään, ja heihin suhtautumisestaan (p.o. ystävällisesti).
Carina ja Arttu ohjeistamassa harjoituksen tekoon |
Musiikkiin tanssittiin opettajan nopeasti muuttuvien huutokomentojen
mukaan joko vain viejän vasemman käden tai oikean käden otteella, tai kokonaan
ilman otetta. Opettajat käskivät miettiä, kuinka paljon (tai vähän) käsien
kontaktia oikeasti tarvitsee viennissä.
Erillisinä kuvioina harjoiteltiin seuraajan kiertoa viejän selän takaa sekä
pyörähdystä Americanasta.
Tokatunnilla,
jonka teemana oli ”epätavallisuudet”, ehdittiin harjoitella vientiä ja giroja
käänteisellä otteella, krusadaa ´väärälle puolelle´ ja boleota ´epätavalliselle
puolelle´.
HIENOJA
ESITYKSIÄ
Festivaaliorkesterina
esiintyi kahtena iltana suomalainen Tango del Norte Orquesta, jonka tyyli- ja
sävelpuhdas soitanto on kuulijalle aina suuri nautinto. Esityskappaleiden
lisäksi sai tanssiva väki nauttia tango-, valssi- ja
milongatandoista.
Perinteiseen
tapaan nähtiin kaikilta opettajapareilta tanssinäytökset, ja sen lisäksi
koettiin aivan uusi aluevaltaus, kun Laurénien valmentama Tango aMoroson 20-henkinen
tanssiryhmä tanssi näyttävän koreografian Pugliesen Recuerdo-kappaleeseen.
Tango aMoroson esiintyjät rytmittyneenä aloitukseen |
Monien hienojen tanssiesitysten huipennus koettiin Mariella Sametbandin ja Guillermo Barrionuevon paljastaessa tanssiutensa monipuolisuutta festivaaliyleisön ihastuneiden katseiden alla.
Kun yleisö oli
saanut nauttia sametinpehmeistä liikkeistä romanttisessa tangossa,
flow-dynamiikasta valssimusiikin tahdissa ja iskevästä leikittelystä rytmisessä
tangossa, yleisön itsepintaiset aplodit vaativat
heiltä nähtäväkseen vielä milongatanssin, ja hienon saivatkin. Tanssillista
taitoa, runsaasti huumoria ─ ja loppuvetona vielä akrobatiaa.
Mariella ja Guillermo esiintymässä |
LINKKEJÄ