torstai 10. syyskuuta 2015

NIMIKKEITÄ – Rabona

Argentiinalaisen tangon nimikkeistö on monenkirjava, vakioimaton ja osin sekava, ja jonkin liikesarjan sanallinen ilmaiseminen on hankalaa. Yksiselitteisistä käsitteistä olisi apua liikesarjan hahmottamisessa. Eräs käyttökelpoinen, napakka käsite on Rabona. Tarkastellaanpa mitä se tarkoittaa, ja missä yhteyksissä sitä tavataan.

JALKAPALLOSSA
Kun jalkapalloilija astuu tukijalallaan pallon ”väärälle puolelle” ja potkaisee palloon tukijalan ”takaa”, kyseessä on Rabona-potku,  jonka tarkoituksena on hämätä maalivahtia, esimerkiksi rangaistuspotkussa.
Wikipedian mukaan tällainen potku on kirjattu tehdyksi ensimmäisen kerran Argentiinassa vuonna 1948, Estudiantes de la Platanja Rosario Centralin välisessä ottelussa. Potkun tehnyt pelaaja, Ricardo Infante, komeili tämän seurauksena El Grafico-urheilulehden kannen pilapiirroksessa koulupojan hahmossa,  ja potku sai nimekseen Rabona, eli (koulu)vilppi. Kuuluisaksi tämä potku tuli, kun Pelé vuonna 1957 teki sillä Sao Paulossa maalin.
Kansainvälisen jalkapalloliiton opetussivuilta löytyy malliesimerkki rabona-potkusta. 



KÄVELYKUVIONA
Rabona-kävelyä käytetään viejien tekniikkaharjoituksissa, kuten Tango aMoroson tekniikkatunneille osallistuneet tietävät. Oheisena malliksi videopätkä maestro Pasin yksityistunnilta. Jos myöhemmin haluat avata videon erikseen, osoite on https://youtu.be/xO3hbjdI20k.


Rabonassa takaa tuleva jalka "kiilataan" tukijalan viereen, ja samalla siirretään paino tälle jalalle. Näin voi vaihtaa askelluksen vastakkaisesta ristikkäiseen, tai peräkkäisillä Rabona-askelilla koristella kävelyä.

ENROSQUE ATRAS
Kun viejä tekee Sacadan  ”selkäpuolensa suuntaan” (vasemmalla jalalla vasemmalle kiertäen, tai oikealla jalalla oikealle kiertäen) tuoden samalla toisen jalkansa Rabonaan ja siirtäen painonsa pivotoinnin aikana Rabona-jalalle, hän on tehnyt taka-Enrosquen. Jatkoliikkeenä seuraa yleensä Lápiz.
Tämä korkkiruuviliike ei ole aivan helppo tehtävä, sillä tässähän ”jo kiinni olevaa korkkia” kierretään entistä tiukempaan. Ja suoritus paritanssissa on tietenkin astetta kinkkisempi juttu kuin yksin treenatessa.
Oheisella videolla San Francison suosituimpiin opettajiin kuuluva Homer Ladas demonstroi taka-Enrosquen sekä yksilöharjoituksena että paritanssiin sovellettuna. Videon osoite, jos tarvitsette, on https://www.youtube.com/watch?v=Nkkbh-FHNSI.



ENROSQUE MILONGUERO
Milonguerojen perinteinen tanssitekniikka on hyvin pragmaattinen, eli pyritään mahdollisimman yksinkertaiseen ja viennillisesti selkeään liikehdintään. Enrosque Milonguero on pelkistetty tapa pyörittää Giroa 360 astetta.
Tässäkin tapauksessa liike alkaa Rabonasta, mutta nyt pyörimissuunta on vastakkainen kuin edellisessä enrosquessa, eli korkkiruuvia avaavaan suuntaan. Kun lopuksi annetaan korkkiruuvin udelleen kiertyä kiinni, eli alkutilanteeseen nähden päinvastaiseen ääriasentoon, on pyörähdetty täysi ympyrä.

Buenos Airesin tango-opettajista muistelen erityisesti Jorge Fipon viljelleen Enrosque Milonguero-pyörähdyksiä. YouTubessa kuviosta löytyy Fabian Lugon saksankielinen demo, josta oheisena leike. 



Koko esitys löytyy osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=F01RLBy8d2g Ja jos YouTube eksyyttää teidät yllä olleesta leikkeestä muualle, linkki takaisin on https://youtu.be/g9SbiJ5Ff7I.