torstai 17. syyskuuta 2015

ORQUESTAS DE TANGO ─ Juan ”Pacho” Maglio

Jos vähääkään haluaa tutustua tangomusiikin ja argentiinalaisten orkestereiden historiaan, hyvä lähtökohta on Juan Pacho Maglio (1880-1934), jonka muusikkoura ajoittui 1900-luvun kolmelle ensimmäiselle vuosikymmenelle.
Hänen levytyksensä olivat yhdessä vaiheessa niin suosittuja, että äänilevyjä alettiin kutsua yleisnimellä ”un pacho”. Ensi­levytys oli vuonna 1912, mutta pääasiallinen levytysura sijoittui vuosille 1927-1932. Yhteensä hän levytti lähemmäs 900 kappaletta, joista noin 80 oli hänen omia sävellyksiään.

Quateto Pacho vuonna 1904. Juan Maglio toinen oikealta.

 QUARTETO PACHO
Taitavana bandoneonin soittajana Juan esiintyi jo 19-vuotiaana kahvilatriossa Barracasin kaupunginosassa. Vuonna 1903 hän perusti kvartetin, jonka instrumentteina olivat bandoneon, viulu, poikkihuilu ja kitara. Tämä oli siihen aikaan tavallinen kokoonpano. Vuonna 1910 soittopaikkana on jo Avenida Santa Fé:n legendaarinen kahvila La Paloma.
Kvartetin senaikaista soittoa on kuultavissa vuoden 1912 levytyksiltä, kuten kappale ”El Carburé” linkissä https://www.youtube.com/watch?v=Hl5AmW227yU. Musiikki kulkee Habanera-rytmissä. Kvartetin kokoonpano vuonna 1912 on sama kuin ennenkin, mutta levytystä varten otettiin komeampi nimi, eli Orquesta Típica Criolla Juan Pacho Maglio.

ORQUESTA JUAN MAGLIO

Vuodesta 1927 eteenpäin levytykset tehtiin vuonna 1926 perustetulla, 8-jäsenisellä orkesterilla, jossa oli kolme bandoneonia, kolme viulua, piano ja basso. Komppina on melko tasaiskuinen 2:4 rytmi, jossa on hyvä ”pulssi” (compas), etenkin valikoiman nopeatempoisimmissa (noin 120 iskua/minuutti) kappaleissa. Michael Lavocah ounastelee kirjassaan Tango Stories,  että ”he surely must have been an inspiration to D´Arienzo”. Muunkinlaista vaikutusta tuleviin huippuorkestereihin hänellä lienee ollut, sillä vuonna 1929  hänen orkesterinsa bandoneon-rivistössä aloitteli uraansa 15-vuotias Aníbal Troilo.
Hyvin erottuvan rytminsä ja selkeän rakenteensa vuoksi, jossa kappaleen fraasit erottuvat hyvin, Maglion tangot soveltuvat erityisesti aloittelevan tanssijan treenimusiikiksi.  Koostelevyä vuosilta 1927-1932 voikin suositella tähän tarkoitukseen. Levyn 25 kappaleesta suurin osa (19) on instrumentaaleja, ja muilla raidoilla laulajina ovat Carlos Viván 5 kertaa ja N. Giannastasio kerran.

Kooste Maglion orkesterin musiikkia.
TANGO-TANDA
Juan Maglion musiikkia ei kovin yleisesti soiteta milongoissa, mutta yllä olevasta levystä voisi omasta mielestäni poimia melko käypät tandat sekä tangoon että valssiin.
Näissä kaikissa, ja varsinkin ”Mi Quejassa” on selkeä, hyvä pulssi. Hieman hitaampi kappale, jossa on mainio laulusuoritus on En un Rincón de Café, https://www.youtube.com/watch?v=GKQ2_mYaMr4.
Jos vertaan tuota minun tandaa siihen, minkä Antti Suniala on julkaissut blogissaan Tanda Of the Week, niin hän on valinnut yhden saman kappaleen, sekä kolme sellaista, jota omalla levylläni ei ole. Kannattanee siis tutustua myös niihin.

Antti Sunialan Maglio-tanda
 VALSSI-TANDA
Valienten ensyklopediassa luetelluista Maglion 420 äänitekappaleesta 41 on valsseja. Myös yllä mainitulla CD:llä on kolme melko kelvollista valssia, joista kyllä saisi aivan tanssittavan tandan. Tempot ovat hieman alle tai päälle 60 tahtia minuutissa.


MUUTAKIN SOITETTIIN
Kaksikymmentäluvun loppua kohti Maglion orkesterin repertuaariin ilmestyy enenevässä määrin muita musiikkilajeja kuin tango ja valssi ─ ei kuitenkaan yhtäkään milongaa. Edellä mainittujen 420 äänitysten joukossa oli 24 Ranceraa (meksikolainen tasatahtinen, hidas musiikki), 23 Polkkaa, 23 Paso Doblea, kahdeksan Foxtrottia, kaksi Zambaa ja yksi Fado!

Todotango-sivuston kuva Magliosta
 LEVOTON HERRASMIES
Lisänimi ”Pacho” juontui Juanin lapsuudesta, hänen italiankielisen isän luonnehdinnasta ”pazzo”, eli levoton. Juanin kavereiden suussa tämä vääntyi espanjalaisempaan muotoon ”pacho”.
Tietty levottomuus leimasi Magliota myös aikuisiällä. Hänen ystävänsä Francisco Canaron kuvauksen mukaan Juan Maglio oli ”sympaattinen kaveri”, joka tosin oli ”bien nervoso”, mutta kuitenkin ”cordial en su trato”. Canaro kuvaa myös Maglion tiettyä turhamaisuutta. Tämän vahatut, ylöspäin käännetyt viikset edustivat viimeisintä herramuotia. Maglio oli ketjupolttaja, mutta käytti herrasmiehenä savukkeensuutinta.
Nuoresta asti 4-5 askia päivässä polttanut Juan Felix Maglio kuoli Buenos Airesissa 14.7.1934, vain 53 vuoden ikäisenä, kaikesta päätellen emfysemaan eli keuhkojen laajentumaan.

LÄHTEET

Encylopedia of Tango. Gabriel Valiente, 2014.
Juan Maglio – the ultimate old-timer. Kirjassa Tango Stories: Musical Secrets. Michael Lavocah, milonga press 2012.
Juan Maglio - Biography by Roberto Selles, Néstor Pinsón. http://www.todotango.com/english/artists/biography/39/Juan-Maglio/
Juan Maglio (”Pacho”). Kirjassa La historia del Tango 3. Ediciones Corregidor, 2011.