torstai 6. marraskuuta 2014

BUENOSPÄIVÄKIRJA 2014 – Marraskuu /1/

BUENOS AIRES HERALD
Nykyajan matkailija pysyy helposti tutulla uutiskartalla, kotimaan lehtien nettiversioiden ansiosta. Ylen Areenastakin tulevat TV-uutiset perille, joskin pätkien. Argentiinaa ja Buenos Airesia koskevien ajankohtaistietojen suosikkilähteeni on Buenos Aires Heraldin nettisivut, joilla on myös käyttökelpoinen säälinkki. Yllättävän hyvät sääennusteet, mille maailmankolkalle tahansa, tarjoaa myös norjalainen www.yr.no.



KOTIYKSÄRILLÄ VILLA CRESPOSSA
Villa Crespo on tangoyhteyksissä tunnettu mm. Osvaldo Pugliesen syntymä-barriona. Siellä asuvan Lucas Di Giorgion1)  kotiin menimme Marjutin sopimaa yksäriä varten.
Tutustuimme Lucakseen viime vuonna, käydessämme tunnetussa tanssipaikassa El Besossa seuraamassa hänen pitämäänsä, seuraajille tarkoitettua ryhmätuntia. Sen aiheena oli seuraajan tanssin aktivoiminen. Marjut otti häneltä yksityistunnin, ja ihastui saamaansa opetukseen. Sen anti oli aivan erilaista kuin mitä hän koskaan aikaisemmin oli kokenut. Lucaksen tunteja ei syyttä ole mainostettu unohtumattomiksi!


Lucaksen asunnon pienehkössä työhuoneessa on hyvä tanssilattia. Seiniä peittävät alalla saavutetut diplomit, tanssikilpailuiden tulostodistukset ja monituiset plakaatit tapahtumista, joissa hän on ollut järjestäjänä, opettajana tai esiintyjänä. Kun ihailen menestysuran todisteiden runsautta, Lucas huitaisee kädellään: ”Minulle ne ovat ohi menneitä asioita. Koen ne keinotekoiseen maailmaan kuuluvaksi – verrattuna siihen, mitä tangotanssi nykyään tarkoittaa minulle”.

Lucaksen opissa

Seuraan sivusohvalta vaivihkaa Lucaksen ja Marjutin työskentelyä, joka alkaa yhden tangokappaleen pituisella tanssilla. ”Sinun abrazosi on hyvin miellyttävä, ja liikkumistapasi myös, mutta – et tanssinut! Sinä vain seurasit vientiä.” Siitä alkaa tunnin mittainen ohjeistus, osin tanssien, osin vertauskuvilla selittäen. ”You must talk with the music, yourself – the leader is only telling you what steps to do!
Opettaja painottaa kerta toisensa jälkeen, että kaiken on tultava ”from your inside”. Mitään keinotekoista, päälle liimattua tai pelkkänä teknisenä suorituksena tapahtuvaa ei suvaita. ”Nothing is more important than your feeling! Your body becomes the music”.

PASI Y MARIA
Tänä kuten edellisvuonna satuimme olemaan Buenoksessa samoihin aikoihin kuin Laurénit. Olemme käyneet Tampereella heidän yksityistunneillaan viime ja edellisvuonna, ja aivan hiljattain piipahdimme Tampereella Tangoblogin merkeissä. Koska meillä oli heille molempiin aiheisiin liittyen asiaa, olimme sopineet tapaamisesta Abaston kaupunginosassa. Ensin kävimme Tango Imagen nimisessä vaatekaupassa ja sen jälkeen kahvilla.

Maria valitsemassa tanssimekkoa

Marialla on kiire ystävättären tapaamiseen, mutta Pasin kanssa kävelimme hyvän matkan verran Avenida Corrientesta keskikaupunkiin päin. Pasi kertoi käyvänsä Buenoksen kirja-antikvariaateissa tangokirjoja bongaamassa. Poikkesimmekin Corrienteksella yhteen divariin, josta Pasi poistui kaksi kirjaa, minä neljä kirjaa kainalossa.

Ennen kuin erosimme, Pasi vinkkasi vielä miesten tangoasusteita myyvästä kaupasta nimeltä El Rey des Pantalones (Housujen kuningas). Paikka osoittautui varsinaiseksi itämaiseksi basaariksi, jossa pitkien käytävien varrella oli housuja vuorenkorkuisissa pinoissa ja kattoa myöden takkitankoja. Minun speksien mukaisia housuja (klassista tangomallia, pellavaa, väri musta, ei raitoja) löytyi tasan kahdet – valitettavasti väärää kokoa.

Tangotietokirja-löytö ja housukauppanäkymä.


MARIA PLAZAOLAN OPISSA
Maria Plazaola tuli tunnetuksi jo hyvin nuorena, maailmankuulun Carlos Gaviton2) partnerina. Tämän kuoleman jälkeen hän on jatkanut opettajan uraa La Academia de Tango Milonguero nimisessä tanssikoulussa, joka toimii El Besossa Huomasimme koulun kotisivuilla ilmoituksen kolmen perättäisen lauantaipäivän erikoiskurssista Seminario de Téchnica y adornos para Mujeres – siis sinne! Yleisen tavan mukaisesti ”naistunneille” saavat myös miehet osallistua. Tälle tunnille saapui 3 miestä ja 23 naista.

Tunnistatko kuvasta kolme suomalaista?
Opettaja takana keskivaiheilla kuviollisessa paidassa.

Harjoitusten lähtökohtana oli, että ”kaikkien kuvioiden” kiintokohdaksi otettiin vapaan jalan tietty asento jalkojen ns. kootussa eri vierekkäisessä tilanteessa. Sitä harjoiteltiin aloittamalla seisoen leveästi harallaan, jalkaterät auki käännettyinä. Paino siirrettiin kokonaan toiselle jalalle, ja toinen jalka tuotiin tukijalan viereen, polvi viistosti tukijalan polven etusivulle, jalkaterä edelleen auki ja vain varvaskontaktissa lattiaan. Tämä oli se kiintopiste, josta vapaa jalka saattoi liikkua vapaasti eri suuntiin seuraavalle askeleelle.

Tähän lähtökohtaan vapaa jalka tuotiin aina, esimerkiksi koristeliikkeen jälkeen, ja tämän lähtökohdan kautta harjoiteltiin niin kävelyä eteenpäin ja taaksepäin kuin ocho-askellusta eteen ja taakse. Myös jalkaterän lievää kiertoliikettä eteen- ja taakse-askelluksessa tutkittiin, sekä vartalonkiertoa. Tarkoituksena oli löytää liikkuminen jossa olisi hyvä tasapaino – ja olisi tyylikästä. ”Tanssin yleinen tyylikkyys on jo sinänsä adorno”.

Ryhmä askeltamassa etu-ochoa


CHACARERA EN LA NATIONAL
Buenos Aireksen vanhimpia tanssipaikkoja on ”La Nacional”. Nimitys on arkiväännös kiinteistön aikanaan perustaneen italialaisyhteisön nimestä Societá Nacionale Italiana. Eipä taida Suomessa olla tanssipaikkaa, jonne noustaan marmoriportaiden takorautaisiin kaiteisiin nojaten!


Menimme paikalle klo 19 aikoihin, jolloin vielä oli jonkin verran tilaa myös eteenpäin-askelluksille, mutta pari tuntia myöhemmin onnistuivat enää pikku käännökset, tiukat girot ja ocho cortadot. Kuvaavaa rotundan tukkoisuudelle oli, että yhden tangotandan (4 kappaletta) aikana teimme tasan yhden kierroksen salin ympäri!

Tanssiaisten nimi oli El Maipú, koska ne on alun perin pidetty toisessa paikassa, sen nimisen kadun varrella. Milongan isäntäparilta sai lämpimän halauksen, poskipusuineen, niin saapuessa kuin poistuessa. Tunnelma salissa oli intiimin tiivistynyt ja ihmiset tuntuivat tuntevan toisensa. Mekin bongasimme meille internetistä tutun täkäläisen tangokoulun perustajan Marcelo Soliksen, ja iloiseksi yllätykseksi pöytänaapureinamme istui Skellefteån vuosittaista tangoleiriä isännöivät, siellä pari vuotta sitten tapaamamme Leif ja Irene. Argentiinalaiseen tapaan illan tanssillisena kohokohtana oli Chacarera-tanda.


Chacarera innostaa aina niin tanssijoita kuin katsojia


TANGO GARDEN
Vasta toisena vuonna nykykämpässä asuessamme hoksasimme, että 15 minuutin kävelymatkan päässä oli tangotreenisali. Vivianan ylläpitämässä Tango Gardenissa on hieman kulunut parkettilattia, mutta treeniaikoja on varsin joustavasti saatavissa. Tuntihinta ei ollut viime vuodesta noussut, vaan oli edelleen 50 pesoa, eli ei paljon.

Tango Gardenin ulko-ovella  (Beruti 2751)

Kuten jo neljänä edellisenä vuonna, olemme tällekin reissulle varanneet viikoittaiset yksärit luotto-opettajaltamme ”Danilta3) Hän on erikoistunut tanssi-asennon, abrazon ja viennin/seuraamisen ohjeistamiseen, ja on mm. toiminut ”maailman parhaan tango-opettajan” Gustavo Naveiran kurssi-assistenttina.

Marjut viemässä suljetulta puolelta

Täksi vuodeksi kurssituksemme oli edennyt siihen jamaan, että hän ei enää ohjastanut Marjutin ja minun yhteistanssia, vaan me kumpikin tanssimme erikseen hänen kanssaan. Marjut kokeillakseen vientiä ja minä saadakseni palautetta viennistäni. Minä sain vientini moneen yksityiskohtaan heti arvokasta tarkennusta – ja Marjut kehuja viennistään!

VIITEITÄ
1. Lucaksesta on blogiin tulossa henkilöhaastattelu.
2. Gaviton elämänkertakirja on referoitu Tangoblogissa syyskuulla: http://tangochrister.blogspot.com.ar/2014_09_01_archive.html
3. Varsinaiselta nimeltään Danielle Charonnet. Hänestä on blogiin tulossa henkilöhaastattelu.