Tango aMoroson järjestämä kaksiosainen workshop oli
herättänyt kiinnostusta ympäri valtakunnan, ja Kulttuuritalo Telakan yläkertaan
kokoontui parikymmentä innokasta osanottajaa.
Paikalla oli niin kokeneita kuin aloitteleviakin DJ-henkilöita, sekä musiikista
kiinnostuneiksi tanssijoiksi itseään luokittelevia osallistujia. Tämä yhdistelmä osoittautui hedelmälliseksi,
ja se johti vilkkaaseen ajatustenvaihtoon, jota edesauttoi kokouksen keskustelurinki-muodostelma.
Workshopin koollekutsuja ja puheenjohtaja Henrik Helin
painotti avaussanoissaan että tarkoituksena oli käydä keskustelua, ei kuunnella
luentoa. Alun perin oli Kristian Salikoski aikonut järjestää DJ-seminaarin
Helsingissä, mutta sen peruunnuttua Tango aMoroso oli päättänyt tarttua
aiheeseen. Tilaisuuden rungoksi oli tehty
otsikkoluettelo, jota ei ollut tarkoitus noudattaa orjallisesti, mutta käytännössä
keskustelu kuitenkin soljui näitä uomia pitkin.
KULTA-AIKA .... JA PRONSSIKAUSI?
Alkuun keskusteltiin tangomusiikin
ns. kultaisesta vuosikymmenestä; milloin se oli ja mitä se tarkoitti. Michael Lavocah määrittelee kirjassaan (kts.
alempana) sen ajanjaksoksi 1935-1944. Almanakka-vuosikymmenten mukainen määritelmä
voisi olla 1940-luku, jolloin klassiko-orkestereiden määrä oli suurimmillaan ja
myös tanssimisen suosio oli valtava. On kuitenkin
muistettava, että vielä vuoden 1949 jälkeen jotkin orkesterit soittivat korkealaatuista,
autenttisena pidettävää argentiinalaista tangoa, joskin tangon suosio alkoi
1950-luvulla hiipua.
Kultaisen kauden musiikkia
luonnehtii soittajien korkea ammattitaito ja kappaleiden taitavat sovitukset, mutta
mikä oli ominaista sitä aikaa edeltävälle tangolle? Tätä selvitettiin kuuntelemalla muutamia 1920-
luvun äänityksiä, kuten Francisto Canaron kappaletta A media luz vuodelta 1926 (linkki).
Tässä musiikissa on kaksi iskua tahtia
kohti, ja tästä käytetään nimitystä 2x4 (dos
por cuatro). Maria Laurén siteerasi nyrkkisääntöä, että tangon rytmi on 2x4,
kun siinä voi kuulla metronomin "tik-tak" tahdin. Musiikin
melodiapuoli oli tällä aikakaudella yksinkertainen, sillä sovituksia ei juuri
käytetty. Äänittämään mentiin "lennosta" (a la parilla), ja koko orkesteri soitti ´samaa säveltä´.
Tanssimisen kannalta tätä "vanhaa
tangoa" on raskassoutuisuutensa vuoksi luonnehdittu elefanttitangoksi
(Raimund Schlie) . Kovin monen tandan tanssiminen tähän tahtiin voisi muodostua
pitkävetiseksi, mutta yksittäisinä tandoina tällä musiikilla on oma paikkansa.
Vaikkakin raskasta, se on myös pehmeää, sillä on "hilpeä
kerroksensa", ja siinä on kauniita melodioita − kuten workshopin
puheenvuoroissa todettiin..
Nokkelana kommenttina kysyttiin onko
"vika" vanhassa tangossa vai meidän tanssissamme; eli pitäisikö oppia
tanssimaan yksinkertaisemmin. Viitattiin myös Canynege-tyyliin, joka on liikekieleltään
yksinkertaisempaa ja vanhaan tangoon erinomaisesti sopivaa. Canyenge-tango onkin saavuttamassa lisääntyvää
suosiota Buenos Airesin tanssijakunnassa.
Selkeän rakenteensa vuoksi
"vanhaa tangomusiikkia" soitetaan paljon alkeiskursseilla, mutta tämä
herätti myös keskustelua. Pasi Laurén luetteli
laajemman valikoiman. Heidän kursseillaan soitetaan Canaron ohella Di Sarlia,
D´Arienzoa ja Pugliesea sekä myös Calo´ta ja Fresedoa. Jonkin verran kritiikkiä
sai myös käytäntö aloitta milonga-soitto "vanhalla tangolla". Yhdellä
jos toisella osallistujista oli postiivisia kokemuksia myös muunlaisella
musiikilla alkaneista milongoista.
SUURET ORKESTERIT
DJ:t eri maissa ovat
laajalti yksimielisiä siitä, että
kulta-ajan neljä tärkeintä tanssiorkesteria olivat Troilo, Di Sarli, Pugliese
ja D´Arienzo. Viimeksi mainitun katsotaan aloittaneen tangossa uuden kauden,
kun hänen orkesterinsa vuonna 1935 muutti soittonsa nopeammaksi ja
iskevämmäksi. Tällä tempulla hän toi Buenos Airesilaiset sankoin joukoin
tanssilattialle, ja vaikutti monen muun orkesterin soittotapaan.
D´Arienzo nousi workshopissakin pohdinnan aiheeksi.
Todettiin, että D´Arienzon soitto suorastaan ´työntää´ tanssijan parketille
(´pushing´) , erona romanttisempaan musiikkiin, jonka vaikutus on enemmänkin
´pulling´. Esimerkkinä kuunneltiin D´Arienzon 9 Julio vuodelta 1935 (linkki).
Henrik Helin taustoitti D´Arienzoa mainitsemalla, että tämä käytti paljolti
vanhaa tangorepertuaaria, jota soitti ns. marcato-tyylillä,
eli jokaista tahti-iskua voimakkaasti ja terävästi (staccato) korostaen. Jaana Hänninen huomautti, että D´Arienzoa
kutsuttiin nimenomaan sykkeen kuninkaaksi (rey del compás), mutta hänen rytminsä ei ole
monipuolista. Henrik Helin komppasi,
että "D´Arienzolla on selkeä syke", lisäten että " vaikka
rytmissä ei ole paljon vaihtelua, niin pidän D´Arienzon musiikista ja siihen
tanssimisesta". Eräänä heittona esitettiin, että kysessä on ´ketterämpi
elefanttitango´.
![]() |
Orkesterihistoriaa Michael Lavocahilta. |
Kulta-ajan orkestereista muistutettiin
vielä, että niiden soitto saattoi olla eri aikakausina kovinkin erilaista, ja
että kulloisellakin laulusolistilla oli usein selvä vaikutus orkesterin
soittoon. Todettiin myös, että argentiinalaisten
tango-orkesterien levystysmäärissä oli piikit vuoden 1920 aikoihin sekä
vuosikymmenen 1930/1940 vaihteessa − kenties maailmansotien kaikuna? Viitattiin myös siihen, että argentiinalaiset
tango muutuivat 1941-42 vaiheilla ´surullisimmiksi´. Tango-orkestereista
lisäinformaatiota hakeville puheenjohtaja suositteli Michael Lavocahin kirjoja.
Troilo-kirjasta on Tangoblogissa aiemmin julkaistu lyhyt kirjareferaatti (linkki).
MUSIIKIN HANKINTA JA KUUNTELU
Kuten Jenni Valli totesi,
levyjen saatavuus on vähentynyt kun mp3-lataukset ovat yleistyneet. Ensimmäiseltä
Buenos Airesin matkaltaan hän toi mukanaan kasan LP-lveyjäkin, mutta tänään
myös CD-levyjä on vähemmän tarjolla. Hyvä luettelo argentiinalaisen tangon
nettiostospaikoista (CD ja mp4) löytyy tangohub-sivustolta
(linkki). Kaksi nettiradioita, joita
suositeltiin tangon kuunteluun ovat argentiinalainen la2x4 (linkki) ja
ranskalainen Radio Tango-Velours (linkki), jotka molemmat soittavat
tangomusiikkia vuorokauden ympäri.
Pariisilaiseen tangoaseman kotisivu. |
Maria Laurén kertoi
kokemuksesta, että milongassa haittaa enemmän jos huonotoistoista musiikkia
tulee hyvätoistoisen jälkeen, kuin jos huonolaatuista on soinut koko illan
ajan. Henrik Helin kehotti tutustumaan Anti Sunialan äänentoiston laatua koskevaan
kirjoitukseen (linkki).
SOITTO-OHJELMISTO
Soitto-ohjelman kaksi toimintaa
ovat arkistointi ja varsinaisen soittaminen. Jotkin DJ:t käyttävät tähän kahta erillistä
ohjelmaa, mutta moni ohjelma osaa molemmat asiat. Puheenjohtaja heitti
halukkaille vastaajille kysymyksen: mikä on hyvä softa / mitä softaa käytät?
Jaana Hänninen, Susanna Lehtonen, Pasi Laurén ja Henrik Helin käyttävät iTunea. Samoin Jenni Valli lajitteluun,
mutta DJAy-ohjelmaa esitykseen. Leena
Vilpo toi esille molemmat toiminnat suorittavan MixMeister-ohjelman.
iTunesta ilmeni tärkeä tieto,
että viimeisin päivitys on muuttanut ohjelman niin täysin, että esimerkiksi Susanna
Lehtonen kertoi sen vuoksi joutuneensa pahaan pulaan. Muutkin iTunesin
käyttäjät vannoivat vanhemman version nimeen, ja Pasi Laurén kehotti laittamaan
ohjelmalle päivityseston, kuten hän on tehnyt.
Kun kokouksen kokeneilta DJ-ihmisiltä udeltiin periaatetetta musiikkikappaleiden lajitteluun, perinteinen orkesteri/solisti/vuosi -listaus nousi etusijalle.
Kun kokouksen kokeneilta DJ-ihmisiltä udeltiin periaatetetta musiikkikappaleiden lajitteluun, perinteinen orkesteri/solisti/vuosi -listaus nousi etusijalle.
Tractor pro ohjelman pääpaneeli. |
Puheenjohtaja taustoitti että
eniten käytetty ns. pro-ohjelma on Traktor,
jossa on kehittyneet säätelyparametrit ja valmis
rinnakkaiskuuntelumahdollisuus. Pienempien ohjelmien puolelta mainittiin vielä pieni
ja kätevä foobar2000 sekä
Mac-koneille tarkoitettu MegaSeg. Musiikin
editointiin suositeltiin Audacity-ohjelmaa.
Tämän raportin kirjoitusvaiheessa Henrik Helin kertoi tehneensä kokeeksi yhden DJ-keikan foobar2000 ohjelmalla, ja olleensa tähän siinä määrin tyytyväinen, että hän harkitsi siirtyvänsä tämän ohjelman käyttäjäksi.
Tämän raportin kirjoitusvaiheessa Henrik Helin kertoi tehneensä kokeeksi yhden DJ-keikan foobar2000 ohjelmalla, ja olleensa tähän siinä määrin tyytyväinen, että hän harkitsi siirtyvänsä tämän ohjelman käyttäjäksi.
TANDAT
Tandojen rakenteluuun saatiin
kokeneemmilta soittajilta monia arvokkaita vinkkejä. Kysymykseen valmiista
tandoista versus lennosta tehtyihin valintoihin Pasi Laurén kertoi
harrastamastaan kompromissista, jossa valitaan esimerkiki 7 biisin ´esitanda´,
josta poimitaan soittohetkellä sopivimmalta tuntuvat kappaleet. Mallitandoja
löytyy netin monessakin osoitteessa, joista keskustelussa mainittiin Tangology101.com (linkki)
Ehdotus biisien lukumäärän
rajoittamista tangotandoissa kolmeen, jotta valssi- ja milongatandat saisivat
enemmän tilaa, jäi häviölle neljän kappaleen tagotandoissa pysymiselle. Pasi
Laurén tosin huomautti, ettei asia ole ´taivaassa määrätty´, vaan tapa on
vaihdellut eri aikoina. Kun 1950-luvulla
tandassa oli vain 2 kappaletta, niin 1980-90 luvuilla soitettiin kolmesta jopa
seitsemään biisiin per tanda. Neljän kappaleen soittotapa tuli käyttöön
1990-luvun lopulla.
Milongaillan ´soittokaaren´rakentaminen
puhutti myös. Jaana Hänninen totesi, että pitkässä milongassa voi olla jopa
kaksi kaarta. Painotettiin, että kaaren rakenne syntyy paljolti ´paikan päällä´ jollon DJ tietoisesti pyrkii
joko kohottamaan menotunnelmaa, valitsemalla rytmisempää tai
dramaattisempaa ainesta, tai rauhoittamaan tunnelmaa. Tässä yhteydessä
todettiin, että kappaleiden lyriikalla lienee merkitystä vain osalle
tanssijoista, eikä sanoitus ilmeisesti määritä kovinkaan monen DJ:n
tandavalintoja. Pekka Saurio kysyi, mikä
tanssilattian tiehys on merkki siitä, että soitto on kohdallaan, onko se
esimerkiksi että 80% porukasta tanssii?
Lattiatiheyttä pidetiin hyvänä mittarina, mutta mitään täsmällisiä
lukuarvoja ei haluttu antaa.
Muita neuvoja tandan rakenteluun
oli, että tempo ei vaihtelisi suuresti, joskin milogan kohdalla vaihelua
voi käyttää. Milongassa ja valssissa voi hyvällä harkinnalla käyttää sekaorkestrointia
tai saman orkesterin eri solisteja. Ja
vaikka lähtökohtaisesti on oikein ja sopivaa, että DJ soittaa sellaista
musiikkia, josta hän itse pitää, tulee tanssijoiden palaute ja mahdolliset toivomukset
kuitenkin huomioida. Vaihtoehtotangojen soittoon workshopin osallistujat
suhtautuivat varsin pidättyvästi. Pasi Laurén huomautti, että ensinnäkin
maailmalla käytössä olevassa vaihoehtomusiikissa on vain vähän valinnan varaa,
ja toisaalta normi-milongassa on vaikeaa löytää oikea hetki sen soittamiseen.
Sen sijaan tangomaratoneissa todettiin soitettavan myös alternativea, ja siellä
niitä pidetiin virkistävinä.
CORTINAT
Tandojen välissä soitettavan
cortina-musiikin päätehtävänä on tyhjentää tanssilattia. Cortinan normipituudeksi mainittiin 30-45
sekuntia, mutta joskus DJ voi tarkoituksellisesti pidentää cortinaa tai
pokkeustapauksessa soittaa cortinabiisi jopa loppuun asti, jos esimerkiksi iso
joukko tanssijoita innostuu tanssimaan sen tahtiin.
Entä pitäisikö cortinamusiikki
valita edellisen tai seuraavan tanssikappaleen tunnelman mukaisesti, vai
pitää sitä vain yleisenä välisignallina − ´kuin sorbetti
aterialla´(Leena Vilpon vertailu)? Pasi Laurén jakoi käytetyt menetelmät
kolmeen: (1) sama cortinabiisi koko illan, (2) cortina osana tunnelman luojana
tai (3) cortina on ´vain hissimusiikkia´.
DJ-LISENSSI
Musiikin esittäminen julkisesti
on luvanvaraista toimintaa. Siihen liittyvät säännöt ja lupamenettelyt aiheuttivat
vilkaan keskustelun, josta tässä vain lyhyt yhteenveto.
Esitysoikeuksia valvoo kaksi
tahoa: säveltäjien, sanoittajien ja
sovittajien Teosto sekä esiintyjien Gramex. Lupaviidakkoon tuli vuonna 2012
sellainen helpotus, että DJ:ksi aikovalle henkilölle riittää asiointi Teoston
kanssa. Valittavana on joko kertaluontoinen
lisenssi hintaan 38 €, mikä tuntuu kalliilta, tai edullisemmalta vaikuttava DJ-vuosilisenssi
parillasadalla eurolla. DJ-lisenssi sisältää sekä lataamisluvan että soittamisluvan.
Järjestävän paikan täytyy omasta
puolestaan hankkia ns. ´elävän tai mekaanisen musiikin esityslupa´, eli
lyhyemmin paikkalupa.
Järjestävällä taholla saatta myös olla hankittuna myös yleisluontoionen
DJ-lupa, jolloin paikalle tulevalla DJ:llä ei tarvitse sellaista olla.
Vilkkaankin keskustelun jälkeen
jotkin juridiset yksityisseikat jäivät vielä hieman epäselväksi, mutta yleisesti
ottaen workshopin osallistujat saivat lupa-asioista hyvän yleiskuvan.
LOPUKSI
Tällaista koulutus- ja
keskustelutilaisuutta oli selvästi kaivattu, ja osallistujat olivat tapahtuman
antiin silmiinpistävän tyytyväisiä.
Puheenvuoroissa ilmaistiin sekä kiinnostusta osallistua toistekin tämän
aihepiirin tilaisuuksiin, että halukkuutta niiden järjestäämiseen.
Gracias − y hasta la proxima ves!
P.S. Ilahduta bloggaajaa palautteella osoitteeseen mail.tangochrister@gmail.com !
Gracias − y hasta la proxima ves!
P.S. Ilahduta bloggaajaa palautteella osoitteeseen mail.tangochrister@gmail.com !